Ke spolupráci na svých vlajkových projektech si vybírá architekty z celého světa. „U velkých projektů, jako je například Duga, kde vznikne skoro 2500 bytů, kanceláře, obchody a hotel, jsme uspořádali několikakolovou mezinárodní soutěž, abychom našli designově i funkčně to nejlepší řešení,“ vysvětlila ředitelka strategie UDI Group Marcela Fialková.
Nedávno jste vyhlásili vítěze architektonické soutěže na váš největší projekt v srbském Bělehradu. Kdo zvítězil a proč?
V architektonické soutěži na projekt Duga jsme vybírali z téměř desítky návrhů od špičkových architektů z celého světa. Po velmi dobré zkušenosti, kterou jsme udělali s lokálními ateliéry na jiném, menším projektu, jsme navíc soutěž otevřeli i pro místní. Nakonec nás nejvíce zaujal projekt britského architekta Iana Bogla, který nás oslovil nejen moderním designem, ale i udržitelným řešením. Hlavně ale nejlépe vyřešil požadavky na výhledy z budov jak na nově vznikající lineární park na jedné straně, tak na Dunaj na straně druhé. Umožňuje to specifický tvar domů. Budoucí majitelé bytů z tohoto řešení získají jednoznačně nejvíce užitku.
Jak probíhá spolupráce s architektem z Británie?
Ian Bogle je autorem koncepce a designu, ale samozřejmě na místním trhu spolupracuje s tamním ateliérem, který jeho vizi zasazuje do místních podmínek a norem. To je obvyklý koncept, který v zahraničí na významných projektech používáme. Podobně pracujeme například v Latinské Americe.
Jste jeden z mála českých developerů, který podniká na tak vzdáleném trhu. Proč právě Latinská Amerika?
O diverzifikaci mimo Evropu jsme začali uvažovat již před mnoha lety. Chtěli jsme mít firmu postavenou na více nohách. Diverzifikovat nejen segmentově, ale i teritoriálně tak, abychom měli fungující byznys v případě nenadálého poklesu na jednom z trhů. Tuhle úvahu jsme udělali dávno před válkou na Ukrajině. Její zahájení a dopady, které má na ekonomiku evropských trhů, nás jen utvrdily v tom, že to rozhodnutí bylo prozíravé. Řada zemí Latinské Ameriky se velmi rychle rozvíjí a netrpí přeregulovaností, proto padlo rozhodnutí na tento kout světa. Po více než roce příprav a sondování trhů jednotlivých zemí v Latinské Americe jsme tedy vloni na jaře koupili první pozemky v Kostarice a Panamě a zahájili práce na projektech. K nim jsme přizvali známého dánského architekta Mortena Schmidta. Ten opět přináší vizi a design a místní ateliér Urbanismo ho upravuje na tamní podmínky, které dokonale zná. Letos bychom rádi již první projekt začali stavět.
V některé další evropské zemi máte spolupráci s podobnými jmény?
Určitě, v Polsku jsme měli štěstí, že jsme při našem prvním vstupu na trh rovnou získali projekt od top tamního ateliéru Kurylowicz & Associates. Do Maďarska jsme zase přivedli rakousko-německý ateliér ATP.
Pomáhá architekt světového věhlasu při vstupu na nový trh?
Samozřejmě že známé jméno a skvělé reference z realizovaných projektů pomáhají. Primární je pro nás to, že spolupracujeme se zkušenými praktiky, kteří mají za sebou mnoho velkých projektů o stovkách nebo tisících bytů, na které se zaměřujeme. Můžeme se tak spolehnout na absolutní profesionalitu a zkušenosti s nejnáročnějšími podmínkami v různých zemích světa. Myslím si, že také místní úřady a lidé, kam přivádíme projekty pod taktovkou špičkových světových architektů, vnímají naši práci velmi dobře.
Jak je to na domácím trhu?
V České republice aktuálně stavíme dvě velké logistiky, kde architektura není primární. Tam se zaměřujeme hlavně na technické řešení a udržitelnost. Projekty rezidenční nebo kancelářské, které na domácím trhu připravujeme, pro nás obvykle designuje ateliér Hlaváček & Partner, který má obrovské zkušenosti z developerské výstavby. Spolupracuje totiž nejen s námi, ale také s celou řadou předních českých developerských firem. Ale samozřejmě že u každého projektu řešíme i další nabídky architektů a vždy zvažujeme přínosy všech návrhů.
Chystáte vstup na nějaký nový trh?
V Evropě nyní v důsledku ekonomického poklesu a hlavně kvůli zdražení peněz přišla doba, kdy se množí nabídky připravených developerských projektů. Prověřujeme jich desítky na různých trzích. Některé jsme již koupili, zatím hlavně v ČR. Ale díváme se i do zahraničí. Zajímají nás některé země západní Evropy, ale nedávno jsme řešili zajímavé nabídky třeba i na sousedním Slovensku. Vstup na nový trh je poměrně náročný, a proto zvlášť v současné ekonomické situaci musejí akvizice dávat ekonomický smysl.