V Praze se začíná stavět. Zvládnou to pražské silnice?

– KOMERČNÍ SDĚLENÍ
V Praze se začíná zase stavět. Po letech, kdy pražské stavebnictví táhl hlavně soukromý sektor, se v současné době staví převážně v oblasti veřejné infrastruktury. Rozšiřují se železniční koridory, prodlužují se tramvajové tratě, vznikají nové mosty, nádraží, buduje se nová trasa metra.

Komerční sdělení

Toto jsou komerční sdělení. iDNES.cz neovlivňuje jejich obsah a není jejich autorem. Více

Komerční sdělení je speciální inzertní formát. Umožňuje inzerentům oslovit čtenáře na ploše větší, než je klasický banner, hodí se tedy například ve chvíli, kdy je potřeba popsat vlastnosti nového produktu, představit společnost nebo ukázat více fotografií.

Aby bylo na první pohled odlišitelné od redakčních textů, obsahuje jasné označení „Komerční sdělení“ v záhlaví článku.

Pro komerční sdělení platí podobná pravidla jako pro další formy inzerce na iDNES.cz. Nesmí tedy být v rozporu s dobrými mravy a zásadami poctivého obchodního styku, nesmí porušovat práva třetích osob a poškozovat něčí dobrou pověst. Na rozdíl od bannerové reklamy je z komerčních sdělení vyloučena politická inzerce.

Komerční sdělení, jejich titulky a tvrzení v nich obsažená nesmějí být lživá a klamavá.

Ceník komerčních sdělení včetně kontaktů na obchodní oddělení najdete zde.

Plánovaná výstavba si vyžádá přesuny milionů tun materiálů a hmot.

Plánovaná výstavba si vyžádá přesuny milionů tun materiálů a hmot.

Intenzivně pokračují také přípravné práce na projektu pokračování výstavby vnitřního městského okruhu (Blanka II), na spadnutí je zahájení prací na okruhu vnějším, v úseku 511, významné investice čekají také pražské letiště. Ani bytová výstavba nezůstává pozadu a po krátkém přibrzdění ovlivněném dostupností materiálů a vysokými sazbami hypotečních úvěrů rychle ožívá také tento segment stavební výroby. Ještě během letošního roku vyrostou v Praze tisícovky nových bytů.

Metropoli ale čekají i další důležité stavby, jako je třeba Vltavská filharmonie, která zcela změní podobu okolí stanice metra Vltavská, opravovat se bude Hlávkův a Libeňský most, v oblastech Bubny – Zátory, nádraží Smíchov či Rohanský ostrov vyrostou zcela nové městské čtvrti. Očekávané jsou ale rovněž tolik potřebné stavby, jako je zahloubení Holešoviček, rychlodráha na letiště a vysokorychlostní železniční tratě. Prahu tak čeká v nejbližších 20 letech nebývale intenzivní výstavba.

Přesuny hmot prověří pražskou dopravu

K tisícům tun materiálu a zboží, které už nyní denně putují do hlavního města, přibudou díky rozsáhlé výstavbě další tisíce tun stavebních hmot. A podobné množství, které se do Prahy přiveze, bude nutné z města zase odvézt. Budou to zejména odpady, stavebních sutě nebo zeminy. V součtu se převozí desítky milionů tun hmot. Komplikovanou pražskou dopravu tak čekají další zkoušky odolnosti.

Jedna loď ušetří 40 kamionů.

V Evropě se doprava diverzifikuje

I přes všechny zkušenosti ze zahraničí se v Praze zatím naprostá většina nákladů přepravuje po silnicích. Přitom ve významných evropských městech je doprava výrazně více diverzifikovaná. Suroviny nebo zboží je možné efektivně přepravovat i jinými způsoby než náklaďáky po silnicích. Důležitou úlohu zastává samozřejmě železnice a tam, kde je k dispozici řeka, doplňuje dopravní mix také lodní doprava. V oblasti lodní vnitrozemské dopravy je vzorovým příkladem Paříž. Po řece Seině se do města denně přepravují objemné materiály jako dřevo, ocel nebo stavební hmoty, zejména pak kamenivo a cement pro výrobu betonu. Naopak ve městě je možné do lodí naložit odpady nebo stavební suť a lodě tyto komodity odvezou k dalšímu zpracování mimo město. Je to logické – místo, aby se přeplněnými pařížskými ulicemi proplétalo 40 kamionů, připluje po řece jedna loď.

A nejen to. Některé pařížské firmy šly ještě dál a využívají lodní dopravu také pro zásobování běžným spotřebním zbožím. Jeden významný francouzský maloobchodní řetězec s více než stopadesátkou obchodů například dováží zásoby loděmi až na překladiště pod Eiffelovou věží. Odtud je do obchodů už jen na krátkou vzdálenost rozvážejí po silnicích dodávky. Dalším příkladem je známý severský nábytkářský gigant. Ten zase zřídil v blízkosti Seiny čtyři logisticko-distribuční uzly, na které objednané zboží rovněž doveze loděmi a ke koncovým zákazníkům jej dováží už jen pomocí moderních elektrických cargo kol.

A navíc – dopravní alternativy podporuje také Evropská unie. V souladu s politikou snižování emisí CO2 by se měl objem alternativně převezených komodit zvyšovat. Plánem je do roku 2030 , resp. do roku 2050 významně navýšit objem nákladních přeprav na železnici a prostřednictvím vnitrozemské lodní dopravy.

Betonárna Libeň (Troja) v Povltavské ulici. Písek a kamenivo se z lodí dopravuje podzemním kolektorem pod cyklostezkou a čtyřproudou komunikací městského okruhu. Přímé napojení na městský okruh umožňuje zásobovat betonem téměř polovinu území Prahy.

V Praze zatím hlavně po silnicích

V Praze se zatím naprostá většina přeprav realizuje po silnicích. Navzdory tomu, že je Vltava splavná až do srdce metropole a přímo vybízí k maximálnímu využití zejména pro velkoobjemové náklady, je objem ročně realizovaných přeprav nákladními loděmi v porovnání se silniční kamionovou dopravou na nízké úrovni a zdaleka nedosahuje potenciálu, který tak skvěle využívají v Paříži, Bruselu, Manheimu nebo v Düsseldorfu. Vedle několika milionů tun surovin, zboží a odpadů ročně převážených pražskými ulicemi, se po zcela volné Vltavě vozí jen 200 – 300 tisíc tun nákladů. Kromě ojedinělých, spíše individuálních přeprav, využívají pravidelně a ve velkém lodní alternativu ke svému zásobování jen dva provozy – betonárna Rohanský ostrov a betonárna Libeň (Troja), umístěná u severního portálu tunelu Blanka.

Vysoký podíl silničních přeprav se samozřejmě negativně projevuje v podobě dopravních komplikací, poškozování komunikací, zvýšené prašnosti nebo vysokého hluku a samozřejmě také významnými emisemi škodlivin.

Některé stavby se bez lodí neobejdou (rekonstrukce Šítkovského jezu, Praha).

Říční doprava může snížit zatížení silnic

Prahu čeká v následujících dvou desetiletích mimořádně intenzivní výstavba. Mnoho míst v Praze se na dlouhé měsíce a roky stane staveništěm. Doprava v metropoli se tak značně zkomplikuje. Do této složité situace přibudou navíc tisíce náklaďáků, které budou tyto stavby zásobovat a nebo vytěžený materiál odvážet. Pražskou, ale i středočeskou silniční síť čeká zvýšený nápor. Zvýšenou intenzitu dopravy lze očekávat nejen v okolí budovaných staveb, ale také na dálničních přivaděčích do hlavního města. Je zřejmé, že Vltava nemůže dopravu po silnicích zcela nahradit. Může ale významně navýšit pražskou přepravní kapacitu a ulevit Pražanům od ucpaných a poničených silnic, nadměrného hluku a škodlivin v ovzduší.

Vltava čeká na své využití

Obě pražské betonárny jsou příkladem, že řeka Vltava je spolehlivou a funkční dopravní cestou pro dovoz těžkých a objemných materiálů. Stejně jako se kamenivo pro výrobu betonu vozí po řece a ročně se tak ušetří tisíce kamionů v ulicích, mohou se ušetřit další tisíce náklaďáků při každodenním odvozu odpadů a stavebních sutí z města. Spotřební zboží je zase možné dovážet loděmi až na náplavku v samotném centru Prahy a odtud už jen elektrickými dodávkami nebo cargo koly. Je to vyzkoušené a funguje to. Pražská doprava by si takovou úlevu zasloužila, vždyť řeka je přirozenou možností zásobování. Jedna loď nahradí 40 kamionů. Vltava – největší pražská nákladní dálnice čeká na své využití.

  • Nejčtenější

Jako před víc než stoletím. Mahlerova Symfonie č. 7 bude událostí roku

18. července 2024

Komerční sdělení Připomenout atmosféru světové premiéry Symfonie č. 7 Gustava Mahlera z roku 1908 chtějí v rámci...

Vůně sušenek a moderní technologie: To je Mondelēz v Opavě

15. července 2024

Komerční sdělení Svět plný skvělých sušenek a oplatek BeBe Dobré ráno, Oreo, Zlaté Polomáčené, Fidorek a dalších...

V roce 2024 vzniklo v Česku díky Sazce už 198 milionářů

15. července 2024

Komerční sdělení Uběhlo 182 dní roku 2024 a díky Sazce už v Česku přibylo 198 milionářů. Trend – alespoň jeden...

Jak na větrání s rekuperací ve starším domě

17. července 2024

Komerční sdělení Cílem rekonstrukce staršího domu bývá nejen zvýšení komfortu bydlení, ale také snížení nákladů na...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Návštěvníci Colours of Ostrava mohou cestovat s festivalovou jízdenkou

15. července 2024

Komerční sdělení Zvýhodněné festivalové jízdné se každoročně těší stále větší oblibě. Dopravní podnik Ostrava si jej...

Nádobí, které není třeba mýt? Využívají ho nejen restaurace nebo kempy

21. července 2024

Komerční sdělení Jednorázové tácky, kelímky, krabičky na jídlo a další nádobí ocení jak gastronomické provozy, tak i...

Nakopněte se v letních horkých dnech

20. července 2024

Nechte se inspirovat zivina.cz skvělými produkty na léto, které vás nakopnou v těchto horkých...

Vavřincovo Gastro léto přivítá kuchaře, kuchařské influencery i vinaře

20. července 2024

Komerční sdělení Za pestrou škálou chutí a vůní letos v létě nemusíte nikam do světa. Celý svět přijede do Pece a Vy...

Barevné novinky KOVAP jsou ideálním dárkem

19. července 2024

Komerční sdělení Hledáte originální a zábavný dárek, se kterým si děti vyhrají i pokud bude léto tak trochu česky...

Za celosvětový kolaps IT systémů může nečekaně absurdní chyba

Nepovedená aktualizace bezpečnostního softwaru společnosti Crowdstrike způsobila pád počítačů a serverů s operačním...

IT problémy způsobily kolaps bank i letišť. V Evropě i jinde ve světě

Řadu zemí v pátek zasáhly problémy s počítačovými systémy. Letiště kvůli výpadku čelila potížím s odbavováním letů,...

Restauratéři chtějí zakázat vstup Biance Censori, vadí jim její odhalování

Přítelkyně rappera Kanyeho Westa (47) Bianca Censori (29) je známá svým stylem „oblečená neoblečená“ a snaží se šokovat...

Piju každý den. Dřív nebo později se upiju k smrti, líčí bývalý fotbalista Fenin

Fotbalista Martin Fenin (37) neprožívá nejlepší období. Nejen, že mu nevyšlo manželství s policistkou Beatou, se kterou...

Depp randí s ruskou modelkou, která žije v Praze. Seznámili se ve Varech

Herec Johnny Depp (61) byl po bouřlivém rozvodu s herečkou Amber Heardovou (38) často vídán s mladou blondýnkou. Před...