Pane Zelenko, gratuluji vám ke znovunabytí titulu starosty. Když se ohlédnete za minulým čtyřletým obdobím, co považujete za největší úspěch?
Z pohledu investičních akcí nás velice těší výstavba přestupního terminálu. Ta byla zahájena na jaře 2019 a finálně dokončena v polovině roku 2020. Zahrnuje nejen vybudování stání pro autobusy a zázemí pro cestující, ale komplexně řeší celý přístupový prostor k nádraží včetně navazujících ulic. Došlo také k modernizaci nádražní budovy, kterou financovala Správa železnic. Blovické nádraží má tak po dlouhých letech moderní vzhled a zpříjemňuje cestování našim občanům i návštěvníkům Blovic.
Určitě jste ale budovali i další věci, je to tak?
Ano, zmíním například pozemkové úpravy v lokalitě Vlčice – Nová Huť. Jejich realizaci zajišťoval Státní pozemkový úřad ČR a naše město financovalo navazující akce. Byla vybudována nová síť cest v krajině a zároveň byla ochráněna obydlí v části obce Vlčice před lokálními záplavami. Ve spádových obcích města Blovice byly provedeny i další akce. Ve Štítově byl zrekonstruován místní sál hasičského klubu, občané Vlčic si zase za podpory města postavili novou pergolu u hospody. Hodně jsme se věnovali také tématu zeleně, na několika místech ve městě byla provedena nová výsadba. Za pozitivní považuji kvalitní fungování pracovníků provozního odboru. Z rozsáhlejších úprav zmíním například park za kostelem sv. Jana Evangelisty. Obdobně jsme upravili i parky v obou vnitroblocích sídlišť ulice 5. května a Masarykově náměstí.
Co byste ještě rád zmínil, že se podařilo?
Kompletně jsme rekonstruovali naše dětská hřiště v sídlištích ulice 5. května. Úpravou prošly i přilehlé chodníky a další prostranství. Opravili jsme cca 6 km povrchu komunikace využívané jako část nadregionální cyklotrasy 31. Spustili jsme Program podpory zásobování pitnou vodou občanům bydlících v místech bez možnosti napojení na vodovodní řad. Mohou si zřídit vrt či studnu. Uskutečnila se výstavba zóny pro bydlení „Za Valem“ a vybudovali jsme komunikace a most umožňující napojení městské průmyslové zóny z Poplužní ulice. Tím se snížilo dopravní zatížení centra Blovic.
Bylo zkvalitněno školství vybudováním nových odborných učeben a obnovy technologie školní kuchyně. Myslím, že toho bylo poměrně dost. A to i přes to, že skoro polovina volebního období byla ovlivněna covidovou pandemií. Opatření pro její zvládnutí omezila životy nás všech a samozřejmě i chodu města. Ještě bych rád vyzdvihl, že naše město hospodařilo s přebytkem, uhradilo veškeré dluhy a i když realizovalo mnoho akcí, je v nejlepší finanční kondici v historii.
A co vás čeká v nadcházejících čtyřech letech?
Co se týče zkvalitňování provozu a vzhledu města, chceme vytvořit návrh na úpravu zeleně na hřbitově, projednat jej s veřejností a následně realizovat včetně opravy fasády márnice. Chceme rekonstruovat povrch komunikace v ulici Na výsluní a položit zde vodovodní řad. V plánu je oprava povrchu ulic Klementova, Krátká a Blahnova. Připravujeme projekt na rekonstrukci kanalizace v Palackého ulici včetně nového dopravního řešení pro parkování a pohyb pěších. Chceme rozšířit kamerový systém na frekventovaných místech – Družstevní ulice, ulice 5. května a Setecká ulice. Rovněž chceme zajistit monitoring odpočinkových míst a sportovišť. Rádi bychom instalovali bezdrátový rozhlas po městě i všech spádových obcích – varovný systém, informování o akcích atd.
V rámci okruhu životního prostředí a snižování energetické náročnosti máte jaké plány?
Probíhá příprava na instalaci fotovoltaických panelů na výrobu elektřiny na objekt základní školy, domu dětí a mládeže, hasičské zbrojnice a koupacího biotopu. Dále vytipujeme další objekty vhodné na umístění fotovoltaických panelů a využijeme na ně podpůrné zdroje financování. Nově budované objekty budou navrženy s nízkou finanční náročností svého provozu. V oblasti odpadů chceme i nadále občanům nabídnout možnost snadno se zbavovat všech druhů odpadů (nově již i výkopové zeminy) při zachování či co nejmenším růstu jeho výše. Plánujeme vybudování kompostárny, nádoby na bioodpad, lisování plastového odpadu snižující náklady na dopravu či vybudování RE-USE centra. Již teď zvažujeme možnosti v oblasti motivace občanů ke snižování produkce odpadu včetně motivace finanční.
Co chcete udělat pro sport, kulturu, spolky a zájmové organizace?
Do konce letošního roku bude položen nový hrací povrch na házenkářském hřišti. Plánujeme dokoupit povrch k zimnímu bruslení na školním hřišti. Pomůžeme s vylepšením sportovního zázemí i ve spádových obcích města. Dle možností rozpočtu budeme každoročně navyšovat finanční příspěvek spolkům a zájmovým organizacím. Máme zpracovaný projekt na opravu střechy a povrchu sálu Lidového domu, rovněž pak plánujeme výměnu střechy a opravu sálu ve Vlčicích. Již jsme získali dotaci na nutnou modernizaci hasičského vozu, která se plánuje v následujících měsících.
A co projekt Parku Cihelna, o kterém jste již informovali v jiných médiích?
Celý záměr vybudování „nové cihelny“ představuje soubor postupně navazujících kroků. Máme v cihelně svou vizi. Areál také efektivně těží ze synergie s dalšími stavbami a záměry. Ve výsledku bude prostor generovat i příjmy a poskytne další benefity (ukládání zeminy, výstavba dvoukolejné trati – pronájem staveniště, poplatky za uložení, vybudování komunikace atd.). Celá lokalita má rozlohu cca 11 hektarů. Až třetina této rozlohy bude využita pro stavby občanské vybavenosti, zbývající část leží v oblasti NATURA, to zase naopak zvyšuje turistickou a edukativní atraktivitu této oblasti, nabízí prostor pro přírodě blízké aktivity a významně rozšiřuje možnost získat podporu z veřejných zdrojů.
Teď už prosím jen krátce, co ještě plánujete?
Plánujeme upravit vnitroblok mezi sídlištěm v ulici 5. května a areálem prodejny Penny marketu.
V těchto dnech byla dokončena studie, jejíž součástí je úprava a zvelebení tohoto prostoru, řešení parkovacích míst, míst k odpočinku a veřejné zeleně. Součásti akce je výstavba protihlukové a pohledové bariéry mezi tímto prostorem a zadním traktem objektu Penny marketu. Dále pracujeme na dokumentaci k objektu nové základní umělecké školy včetně souvisejících dopravních opatření a úprav okolí. Pokud půjde vše hladce, v polovině roku 2024 bude možné stavbu zahájit. Budova je moderně navržena a počítá s co nejmenší energetickou náročností na svůj provoz.