Dlouhá léta bylo jméno jejich rodiny spojené především s vnitrostátní i mezinárodní nákladní dopravou. Teď už se Josef a Martin Nešporovi věnují ve Světlé nad Sázavou především developerské činnosti. „Chtěli jsme přispět k rozvoji a oživení města a zároveň jsme cítili, že je potřeba se zaměřit na něco, co po nás zůstane. Přece jen při podnikání v dopravě, když se zbavíte aut, už po vás zbydou jen štosy papírů,“ shodují se otec se synem, kteří proto založili společnost N & N ProInvest Holding.
Podnikatelským aktivitám se věnujete už 32 let, proč byla na začátku právě doprava?
Josef Nešpor: K autům jsem měl vždycky blízko, proto jsem se o možnost jezdit a převážet zboží zajímal už za komunistů, ale v té době ještě nebylo možné získat koncesi. Když se pak poměry změnily, hned jsem se do toho pustil. Začínal jsem skromně, koupil jsem a opravil jednu starší Avii a postupně jsem přidával další – druhé auto, třetí… Ze začátku jen samé ojetiny. Než jsem se propracoval k prvnímu novému, uběhlo snad sedm let.
Do jakých rozměrů se pak vaše podnikání v dopravě pod značkou Profit Trans rozrostlo? A jak intenzivně se mu věnujete nyní, když se vaše priority přesunuly jinam?
JN: Když vezmu na počet aut, v době své největší slávy jsme tady měli 15 kamionů. Jezdili jsme všude po Evropě – Rakousko, Itálie, Německo, Francie… Otevřeli jsme si i vlastní autoservis a pneuservis. Jenže jak jsme dbali na kvalitu řidičů a začal být obecně problém s pracovní silou, nebylo možné tento standard dlouhodobě udržet. A jak už víte, zajímat nás začalo také jiné podnikání. Postupně jsme tak naše aktivity utlumovali, až jsme z mezinárodní dopravy odešli úplně. Zaměřili jsme se jen na vnitrostátní dopravu, kde máme nasmlouvané stálé zákazníky.
Proč jste si jako novou oblast zájmu vybrali právě developerské činnosti?
JN: Před lety jsme stavěli sami pro sebe a říkali si, že by nebylo od věci koupit nějaké pozemky a postavit další dům pro někoho jiného. Zhodnotit finanční prostředky, vyzkoušet si něco nového, co nás lákalo, a zároveň pomoci s řešením nedostatku bydlení ve městě. Tehdy se všude hodně přecházelo z bytové výstavby na rodinné domy, tak jsme postavili první rodinný dům na prodej. A jak už jsme zmiňovali, chtěli jsme, aby po nás zbyl nějaký „pomník“, tedy v tom nejlepším slova smyslu.
Kdy jste se stavěním začali? A co všechno už máte od té doby za sebou?
Martin Nešpor: S rodinnými domy jsme začali zhruba před patnácti lety a vycházelo to tak, že ročně jsme postavili jeden dům. A zhruba před sedmi lety jsme se rozhodli, že bychom se mohli pustit i do něčeho většího. Byla tady obrovská poptávka po bytech, tak jsme hledali vhodný objekt a narazili na zchátralý dům u centra, který jsme pak přestavěli na jedenáct bytových jednotek. A ty následně prodali. Teď je před námi další výzva, a to vystavět nové garáže a skladové prostory, které v našem městě chybějí. Navíc se k nám přidal i můj bratr Daniel.
Můžete projekt blíže popsat? Kolik má být garáží a jak velké skladovací prostory?
MN: Jedná se o stavbu 97 řadových garáží o rozměrech 6 krát 3 metry s rozšířeným vjezdem, aby se do nich dalo bez problémů vjet i větším osobním vozem. Co se týká skladových ploch, postavíme zde montovanou halu o 212 metrech čtverečních plus menší skladovací prostory o 73 metrech. To všechno bude uzpůsobené na jednom pozemku v uzavřeném areálu. Po dlouhých dvou a půl letech vyřizování příslušných povolení byla stavba konečně zahájena.
Garáže pronajmete, nebo prodáte?
MN: Původně mělo být vše k pronájmu, ale nakonec bude cca polovina garáží k pronájmu a zbytek k prodeji. Skladové haly budou též k pronájmu.
Máte už nějaké další plány a sny, které byste si chtěli splnit?
MN: Rádi bychom se podíleli na tom, aby Světlá byla atraktivnější pro život. Aby i mladší generace měla motivaci zde žít. Proto je potřeba snažit se zlepšit nabídku služeb, vyžití a pracovních příležitostí. Turistický ruch tady ožívá, tak by se mohly zlepšit také podmínky pro místní, aby město bylo víc pro lidi. A pokud mám zmínit nějaký náš další konkrétní plán, chystáme výstavbu řadových domů, ale to je zatím opravdu ve fázi příprav. I když pozemky už máme.
Jak se vůbec podniká otci se synem?
JN: Vždycky jsme k sobě měli hodně blízko, už od synových dětských let. Proto máme velice krásný přátelský vztah. Občas se samozřejmě střetnou starší a mladší názory, ale nemáme s tím v důsledku žádný problém. Spíš je to u společných aktivit ku prospěchu.