Jste osvědčeným dodavatelem elektromateriálu a svítidel s širokou škálou produktů. Jak se vám toho podařilo dosáhnout?
Od začátku jsme hledali cestu, jak se stát pro naše zákazníky partnerem, který pro ně bude představovat opravdovou hodnotu. Nejjednodušší cesta je se ptát – tak jsme se ptali a naši zákazníci si sami Elkov vytvořili k obrazu svému. Za většinou služeb, jež dnes Elkov má, stojí myšlenky našich zákazníků. My jsme byli nástrojem k jejich uskutečnění.
Více než třicet let úspěšné činnosti svědčí o správnosti směru, kterým se ubíráte. Kdo jsou vaši zákazníci a co u vás nejvíce oceňují?
Vždycky jsme hledali inspiraci v Tomáši Baťovi, jehož jednou z nejznámějších vět je: „Náš zákazník, náš pán.“ Toho se držíme. Našimi zákazníky jsou elektro-montážní firmy, stavební firmy, výrobci strojů a zařízení, údržby a spousta dalších. Máme přes 100 skupin, do nichž zákazníky členíme. Nemůžu mluvit za zákazníky, ale myslím si, že naší primární vlastností je slušnost.
V divizi ELKOV servis nabízíte mobilní sklad ve formě servis boxu. Mohl byste vysvětlit, o co se jedná?
Pod názvem servis box nabízíme čtyři typy mobilních skladů. Základní je box – pojízdný uzamykatelný vozík, který zákazníkovi vybavíme potřebným materiálem a zavezeme na stavbu. Pro větší objemy zboží máme přívěsy, dodávky a kontejnery, které v průběhu realizace zakázky doplňujeme dle aktuálních požadavků zákazníka. Ten využitím některého ze servis boxů získá lepší přehled nad spotřebovaným materiálem, jenž je navíc bezpečně uložený na místě realizace. Velkou výhodou je možnost vrácení nepoužitého materiálu.
Na co se nyní hlavně zaměřujete a jaká je vaše dlouhodobá vize? Kam se chcete ještě posunout?
Myšlenek máme v zásobě hodně, ale vždycky záleží na tom, co se rozhodneme s ohledem na celkovou situaci realizovat. Dlouhodobou vizí, kterou se nám daří naplňovat, je spojení silnoproudu a slaboproudu pod jednou střechou. Tím, že jsme koupili před pár lety společnost VARNET, což je velkoobchod se slaboproudými technologiemi, jsme toto spojení získali. Mimochodem v roce 2013 nám naši zákazníci řekli, že toto spojení na trhu není a že by bylo zajímavé. V té době nás to nadchlo, ale nedokázali jsme si ani představit, jak úspěšné to jednou bude.
Změnily se vlivem rozvoje moderních technologií požadavky na zaměstnance? Jsou zaměstnanci schopni a ochotni se přizpůsobit novým technologiím?
Všichni vidíme, že pomocí technologického pokroku se dají dělat doslova skoky v produktivitě, službách, šetření nákladů a životního prostředí. Myslím, že dneska už nejde jen o ochotu a že to tak většina lidí vnímá. Trendy v technologiích buď určujete, nebo následujete, ale jiná cesta už prakticky není.
Propojujete byznys se zájmy regionu, jeho obyvatel, životního prostředí, podporujete charitativní projekty. Jak se tato odpovědnost projevuje ve vztahu k vašim zaměstnancům?
Samozřejmě máme systém firemních benefitů, nabízíme spoustu možností v oblasti vzdělávání, zaměstnanci se podílejí na rozhodování o podporovaných charitativních projektech. Základem ale je osobní přístup. Je to podobné jako u zákazníků, je potřeba jim naslouchat a chovat se k nim fér. Jen tak mohou zaměstnanci firmu vnímat jako spolehlivého a stabilního partnera.