Doporučujeme

Komerční sdělení

Toto jsou komerční sdělení. iDNES.cz neovlivňuje jejich obsah a není jejich autorem. Více

Komerční sdělení je speciální inzertní formát. Umožňuje inzerentům oslovit čtenáře na ploše větší, než je klasický banner, hodí se tedy například ve chvíli, kdy je potřeba popsat vlastnosti nového produktu, představit společnost nebo ukázat více fotografií.

Aby bylo na první pohled odlišitelné od redakčních textů, obsahuje jasné označení „Komerční sdělení“ v záhlaví článku.

Pro komerční sdělení platí podobná pravidla jako pro další formy inzerce na iDNES.cz. Nesmí tedy být v rozporu s dobrými mravy a zásadami poctivého obchodního styku, nesmí porušovat práva třetích osob a poškozovat něčí dobrou pověst. Na rozdíl od bannerové reklamy je z komerčních sdělení vyloučena politická inzerce.

Komerční sdělení, jejich titulky a tvrzení v nich obsažená nesmějí být lživá a klamavá.

Ceník komerčních sdělení včetně kontaktů na obchodní oddělení najdete zde.

Stát i obce by měly zvýhodňovat sociálně a ekologicky odpovědné firmy

Již více než dva roky musí veřejné zakázky v České republice zohledňovat principy odpovědného zadávání. Co to znamená? A jaké to přináší výhody společnosti?

Od 1. 1. 2021 je účinná novela zákona o zadávání veřejných zakázek. Ta zavedla povinnost sociálně a environmentálně odpovědného veřejného zadávání spolu se zohledněním inovací. Nová úprava vychází z unijní směrnice. V praxi to znamená, že pokud je to možné, musí veřejné instituce, jako jsou ministerstva, státní úřady, ale i samosprávy, při tvoření zadávacích podmínek a následném hodnocení nabídek zohlednit, zda potenciální dodavatel například zaměstnává lidi znevýhodněné na trhu práce, podporuje vzdělávání a rekvalifikace zaměstnanců nebo jeho podnikání dodržuje principy cirkulární ekonomiky či podporuje ekologicky šetrná řešení.

Pro odpovědné firmy to přináší možnost získat v tomto segmentu konkurenční výhodu. V České republice byly jen v roce 2021 vypsány veřejné zakázky za 715 mld. korun. A postupně bude stále větší část z nich obsahovat některou z výše uvedených podmínek.

Prokázat, že jednotlivé produkty dané firmy jsou skutečně environmentálně šetrné, lze pomocí oficiálních certifikací. Těmi jsou mimo jiné ekoznačky udělované Českou informační agenturou životního prostředí (CENIA). Jedná se o příspěvkovou organizaci Ministerstva životního prostředí. Ministerstvo je zároveň garantem programu ekoznačení nepotravinářských produktů. Zadávacím řízením, ve kterých se po dodavatelích požaduje prokázání ekologického přístupu, se zkráceně říká „zelené zakázky“. Více o nich zjistíte ZDE.

„CENIA nabízí dva typy ekoznaček. V prvé řadě se jedná o Ekoznačku EU, jejíž kritéria stanovuje Evropská komise a získat ji lze v kterékoli členské zemi, kde se daný produkt vyrábí, případně nabízí. Druhou možností jsou čistě národní značky Ekologicky šetrný výrobek a Ekologicky šetrná služba. O ně lze žádat pouze u nás, ale platnost certifikátu je stejně jako u Ekoznačky EU mezinárodní,“ vysvětluje Miroslav Havránek, ředitel CENIA.

Zmíněné ekoznačky se udělují pouze jednotlivým produktům, které procházejí nestranným hodnotícím procesem, jehož součástí je i návštěva ve výrobě. Je zde tak jistota, že daný produkt je skutečně šetrný k přírodě při zachování vysoké účinnosti a nejde o pouhý marketingový tah či skrytý greenwashing. Zadavatel se nemusí obávat, že by si výrobce či poskytovatel služeb v případě takto označených produktů na ekologii pouze hrál.

V současnosti je v České republice registrováno přibližně 5 000 produktů v 25 různých kategoriích, z nichž velká část má potenciál účastnit se zelených zakázek. Jedná se například o papír, nábytek, keramické obklady a další. Podívejte se do katalogu CENIA, který obsahuje veškeré certifikované produkty.