Doporučujeme

Logistika budoucnosti: Inteligentní jeřáby řídí jeřábníci z kanceláře

Logistika budoucnosti: Inteligentní jeřáby řídí jeřábníci z kanceláře | foto: Huawei Technologies (Czech) s.r.o.

Komerční sdělení

Toto jsou komerční sdělení. iDNES.cz neovlivňuje jejich obsah a není jejich autorem. Více

Komerční sdělení je speciální inzertní formát. Umožňuje inzerentům oslovit čtenáře na ploše větší, než je klasický banner, hodí se tedy například ve chvíli, kdy je potřeba popsat vlastnosti nového produktu, představit společnost nebo ukázat více fotografií.

Aby bylo na první pohled odlišitelné od redakčních textů, obsahuje jasné označení „Komerční sdělení“ v záhlaví článku.

Pro komerční sdělení platí podobná pravidla jako pro další formy inzerce na iDNES.cz. Nesmí tedy být v rozporu s dobrými mravy a zásadami poctivého obchodního styku, nesmí porušovat práva třetích osob a poškozovat něčí dobrou pověst. Na rozdíl od bannerové reklamy je z komerčních sdělení vyloučena politická inzerce.

Komerční sdělení, jejich titulky a tvrzení v nich obsažená nesmějí být lživá a klamavá.

Ceník komerčních sdělení včetně kontaktů na obchodní oddělení najdete zde.

Logistika budoucnosti: Inteligentní jeřáby řídí jeřábníci z kanceláře

Na ploše areálu maďarského terminálu East-West Gate nenajdete v pracovní době ani človíčka. Přesto se po ní s elegantní precizností pohybují portálové jeřáby, které odbaví až jeden milion dvacetistopých kontejnerů ročně. Magie? Ale kdepak, vítejte ve světě pokročilých moderních technologií.

Největší intermodální terminál Evropy East-West Gate (EWG) ve východomaďarské obci Fényeslitke je první průmyslovou lokalitou v Evropě, která využívá technologií 5G k ovládání jeřábů na dálku. Jeho umístění není náhodné, leží totiž hned u velké železniční křižovatky Čierna nad Tisou, Čop a Záhony, která ještě před vypuknutím válečného konfliktu na Ukrajině patřila ke zdaleka nejvytíženějším na evropském území. Na ploše 5 milionů metrů čtverečních se nacházejí terminály, sklady a rozvojové zóny propojené privátní sítí 5G, kterou zde vybudovala společnost Vodafone Hungary ve spolupráci s Huawei. Právě 5G je základním stavebním kamenem celého moderního ekosystému, který zefektivňuje expediční proces, zvyšuje bezpečnost na pracovišti, a dokonce do této zapadlé lokality láká mladé pracovní síly.

Logistika budoucnosti: Inteligentní jeřáby řídí jeřábníci z kanceláře

Využití sítí nové generace

Terminál EWG je poměrně novým počinem. Jeho výstavba na „zelené louce“ započala v roce 2019, a to díky privátním subjektům, které do projektu nainvestovaly zhruba 40 miliard maďarských forintů (tedy okolo 2,5 miliard korun). Areál zahájil provoz v říjnu 2022, přičemž již nyní se jedná o největší a nejmodernější intermodální terminál svého druhu a první soukromý železniční logistický uzel s podporou 5G v Evropě.

Obrovský objem nakládaných a vykládaných kontejnerů klade extrémně vysoké požadavky na efektivitu a bezpečnost, právě zde mají 5G technologie obrovský přínos. „Jelikož 5G umožňuje propojení všech vnitřních komunikačních a technických zařízení, lze vysoce automatizované jeřáby terminálu ovládat na dálku a vykonávat s nimi jemné pohyby. To výrazně zvyšuje produktivitu a zároveň poskytuje pohodlnější pracovní prostředí pro operátory jeřábů,“ uvedl János Tálosi, generální ředitel společnosti East-West Intermodal Logistics Plc. Areál EWG je dokonalým příkladem využití 5G v průmyslovém odvětví – výhodou sítě nové generace je totiž datová propustnost i nízká latence, která je pro dálkové ovládání jeřábů a dalších chytrých zařízení naprosto nezbytná. Pokrytí celého areálu zajišťuje jedna základnová stanice.

Logistika budoucnosti: Inteligentní jeřáby řídí jeřábníci z kanceláře

Vysoká bezpečnost a moderní prostředí

Terminál využívá čtyři typy dálkově ovládaných jeřábů: tři obří portálové jeřáby na kolejnicích o šířce od 28 do 41 metrů a 20 metrů vysoký jeřáb na gumových pneumatikách. Každý z jeřábů, vyrobených rakouskou společností Künz speciálně pro vzdálené operace prostřednictvím 5G, může naložit až 45 tun nákladu a vlastní certifikáty ATEX a ADR, což umožňuje manipulaci s nebezpečnými materiály, jako jsou například kontejnery s plynem a chemikáliemi.

Všechny jeřáby jsou také opatřeny dvaceti kamerami s vysokým rozlišením, jejichž obraz v reálném čase sledují jeřábníci pohodlně usazení v kanceláři uprostřed terminálu. Jelikož díky 5G mohou v reálném čase, tedy bez jakéhokoliv zpoždění, jeřáby ovládat, princip je stejný, jako kdyby zaměstnanci seděli přímo v kabině jeřábu. Tento způsob práce však násobně zvyšuje její bezpečnost a pro mnohé i atraktivitu tohoto zaměstnání. „Zdejší digitalizovaná, technologicky vyspělá řešení lákají mnoho mladých místních obyvatel k tomu, aby zůstali v této oblasti. Průměrný věk zaměstnanců je 23–25 let. Je zde vysoká bezpečnost, zdravé a čisté prostředí pro pracovníky, už žádné drsné podmínky,“ uvedl zástupce společnosti Huawei Europe Radoslaw Kedzia.

Logistika budoucnosti: Inteligentní jeřáby řídí jeřábníci z kanceláře

Klíč k efektivitě i udržitelnosti

5G technologie v areálu EWG umožňují vedle dálkového ovládání strojů i řadu dalších inovativních postupů. Například dispečeři mohou pracovat s realistickým virtuálním dvojníkem terminálu, v rámci nějž sledují procesy a operace logistického centra v reálném čase ve 3D. Jde například o pohyb vlaků, nákladních vozidel, jeřábů, dodávkových vozů a zboží. Toto řešení, vyvinuté ve spolupráci maďarského start-upu a vedení terminálu EWG, je z hlediska komplexnosti světovým unikátem. MaxWhere shromažďuje, zpracovává a zobrazuje informace ze všech subsystémů logistického centra v reálném čase a pomáhá plánovat, optimalizovat a zvyšovat efektivitu v souladu s principy Průmyslu 4.0. Další systém pak nepřetržitě sleduje cestu všech nákladních vozidel, návěsů a kontejnerů i nákladu přijíždějícího na železničních soupravách a jejich pohyb po celou dobu výskytu v areálu.

Již při plánování projektu byl také kladen důraz na udržitelnost, a proto je v areálu například ekologický systém tepelných čerpadel pro chlazení a vytápění budov a jsou využívány vozy i terminálové tahače poháněné elektřinou. Paralelně byly také zahájeny práce na projektu solární a větrné farmy a souvisejícího velkokapacitního úložiště pro skladování energie, aby bylo možné pokrýt spotřebu areálu z obnovitelných zdrojů. „Projekt představuje klíčový milník v rozvoji technologií 5G v Maďarsku a v digitalizaci železniční nákladní dopravy,“ vyzdvihl Tálosi. Inteligentní, bezpečný a udržitelný.