Doporučujeme

Trendy v obsluze retailu se neustále vyvíjí. Nejlépe si vede outsourcing

Trendy v obsluze retailu se neustále vyvíjí. Nejlépe si vede outsourcing | foto: NAUT GROUP

Komerční sdělení

Toto jsou komerční sdělení. iDNES.cz neovlivňuje jejich obsah a není jejich autorem. Více

Komerční sdělení je speciální inzertní formát. Umožňuje inzerentům oslovit čtenáře na ploše větší, než je klasický banner, hodí se tedy například ve chvíli, kdy je potřeba popsat vlastnosti nového produktu, představit společnost nebo ukázat více fotografií.

Aby bylo na první pohled odlišitelné od redakčních textů, obsahuje jasné označení „Komerční sdělení“ v záhlaví článku.

Pro komerční sdělení platí podobná pravidla jako pro další formy inzerce na iDNES.cz. Nesmí tedy být v rozporu s dobrými mravy a zásadami poctivého obchodního styku, nesmí porušovat práva třetích osob a poškozovat něčí dobrou pověst. Na rozdíl od bannerové reklamy je z komerčních sdělení vyloučena politická inzerce.

Komerční sdělení, jejich titulky a tvrzení v nich obsažená nesmějí být lživá a klamavá.

Ceník komerčních sdělení včetně kontaktů na obchodní oddělení najdete zde.

Trendy v obsluze retailu se neustále vyvíjí. Nejlépe si vede outsourcing

Čtvrtá průmyslová revoluce přinesla nové způsoby digitalizace a mění možnosti automatizace a paradigmatu obchodních modelů. Trh se proto nezastavitelně proměňuje a dodavatelé často nemají k dispozici vhodné způsoby, jak na změny reagovat.

Jeden z nich je přitom možnost outsourcingu, který úspěšným podnikatelům a mezinárodním společnostem zajišťuje pevnou stavbu a následné efektivní řízení nejen prodejního chodu. Na vlně této éry se česká outsourcingová společnost NAUT GROUP stala špičkou v oboru. Mezi její portfolio spadá i oblast retailu aneb rychloobrátkového zboží (FCMG), které plní regály v každém obchodě.

„Český trh rozdělujeme na on trade, tedy takzvaná horeca, pod které spadají hotely, restaurace, bary a kavárny a na off trade. Ten se dále dělí na moderní a tradiční, přičemž tradiční trh tvoří nezávislé prodejny spadající nejčastěji pod české vlastníky. Moderní trh tvoří zahraniční řetězce. Fungování horecky, moderního a tradičního trhu se výrazně liší, a proto se liší i náš přístup k jejich obsluze,“ vysvětluje Petr Nejedlý, CEO společnosti NAUT GROUP a dodává „Doba se neustále mění a s ní i trendy jednotlivých trhů, způsobu jejich obsluhy, a proto naše služby musí být dynamické.“

V posledních letech například došlo k výraznému snížení kompetencí obchodních zástupců na moderním trhu. Dohody mezi dodavateli a řetězci se centralizují a role obchodních zástupců je spíše viditelná na tradičních prodejnách. I zde ale mezi hlavní agendy patří spíše kontrola dodržování standardů vystavení, cenový monitoring či kontrola dodržování exekuce domluvených akcí. Vzhledem k vývoji role obchodních zástupců se stávají jejich obchodní návštěvy finančně neefektivními jednak díky zvyšujícím se mzdovým nákladům, rostoucí náročnosti získávání správných dat a pak díky faktu, že dnes obchodní zástupce příliš neobchoduje. Firmy proto hledají nové cesty, jak získávat potřebná data.

Sami dodavatelé ví, jak nezbytné je disponovat kvalitními daty z prodejen, a to pro účely marketingu, optimalizace nabídky zboží, sledování chování zákazníků, výzkumu trhu a v neposlední řadě pro další vyjednávání s centrálami řetězců.

„Našim klientům nabízíme různorodá řešení. Každý podnikatel a každá obchodní síť je něčím odlišná a přitom unikátní. Naši manažeři na prodejnách získávají relevantní data s tím benefitem, že tato služba je výrazně levnější než sběr dat přes dedikované obchodní zástupce, a to díky synergii více projektů na prodejně,“ poodkryla jednu z mnoha výhod outsourcingu Michaela Zdeňková, Retail services director z NAUT GROUP.

Sběr dat sice může být, a nepochybně stále někde je, prováděn prostřednictvím různých technologií, jako jsou například kamerové systémy a senzory pohybu. Nicméně použití těchto technologií vyvolává otázky týkající se ochrany osobních údajů a soukromí zákazníků. Jedno z hlavních témat v době takto vysoké a lehce dosažitelné digitalizace je po celém světě právě otázka ochrany soukromí.

Proto česká společnost NAUT GROUP nabízí mnohem modernější řešení v podobě nástroje Smart Check. Klient si na webovém rozhraní vybere velikost vzorku prodejen od jednotlivých řetězců, vloží takzvaný listing a informace o plánovaných promočních akcích podle toho, jaká data z prodejen požaduje.

„Klientům můžeme tímto způsobem poskytnout informace o dostupnosti jejich produktů na prodejnách, dodržování akčního vystavení, a to včetně fotodokumentace. Díky cenovému monitoringu mohou sledovat dodržování doporučených maloobchodních cen, které si pak srovnají napříč všemi monitorovanými prodejnami. Pro firmy je takové srovnání důležité i s ohledem na udržení zásad etického a férového jednání vůči koncovému zákazníkovi,“ přiblížila jednu z metod Michaela Zdeňková.

Na tradičním trhu je situace odlišná. Důvod je jednoduchý – nevládnou zde centrální dohody. Obchodní zástupce má stále možnost ovlivnit objednávky nebo vystavení zboží, a proto sem někteří dodavatelé soustřeďují své obchodní týmy. Musí ale počítat s vyššími náklady na přejezdy obchodních zástupců, jelikož jsou prodejny rozmístěné hlavně v menších městech. Zároveň je klíčovou otázkou „profitabilita / výkon“ těchto prodejen.

„Úspěšné obchodní společnosti se logicky čím dál více rozhodují na základě exaktních dat. Požadavky na správná data z prodejen rostou a my našim klientům nabízíme řešení, která přesahují zažité způsoby. Neustále monitorujeme měnící se trendy mezi těmito trhy a troufám si říct, že se naše píle odráží i na úrovni poskytovaných služeb. Stejně tak, jako se mění prostředí kolem nás, musíme i my vyvíjet způsoby a možnosti, jak klientům usnadnit jejich práci,“ dodala Michaela Zdeňková.