Statistiky dopravních nehod se zrakem řidiče nezabývají, proto přesná čísla chybí. Průzkumy, které provádí například BESIP, ovšem varují: zrak má zcela pořádku jen asi 56 % testovaných řidičů, ostatní potřebují brýle. Osm procent testovaných řidičů má dokonce ostrost zraku nižší než 50 % a za volant by tedy usedat vůbec neměli. Téměř dvě třetiny řidičů nebyly za poslední rok s očima na kontrole u lékaře. Přitom pravidelné kontroly zraku by měly být, zejména po čtyřicítce, stejnou samozřejmostí jako třeba preventivní prohlídka u zubaře.
Žádná vada není neškodná
Očních vad existuje řada, ale ani nad jednou by neměl řidič mávnout rukou a myslet si, že ho za volantem neomezuje.
Krátkozrakost znamená, že člověk vidí dobře na blízko, ale do dálky vidí rozmazaně. V tom případě může snadno přehlédnout chodce, cyklistu nebo značku.
U slabé dalekozrakosti může sice řidič vidět dobře do dálky, ale o údajích na tachometru nemá ani ponětí. Když se na něj bude snažit zaostřit, přestane vnímat dění na silnici a nepříjemnost může být na světě.
Astigmatismus se objevuje u většiny populace a to znamená, že mají rozmazaný a deformovaný obraz jak na dálku, tak do blízka. Snadno se tak přehlédnou třeba značky nebo menší překážky.
Opomíjená, leč rovněž častá je změna oční vady za zhoršených světelných podmínek, tedy za deště nebo v noci vidí člověk hůře a potřebuje rozdílné dioptrické hodnoty než za dne. Řidič za takových podmínek vnímá více rozostřená světla protijedoucích aut, která jej výrazně oslňují.
Jak dobře vidíte, si můžete jednoduše otestovat sami: přečtete registrační značku auta bez problémů na 25 metrů? Ne? Pak byste rozhodně měli vyrazit k očnímu lékaři!
Nejlepší jsou biometrické čočky
Mít brýle a mít správné brýle jsou ovšem dvě rozdílné věci. Brýlové čočky musí plně korigovat vaši oční vadu a to jak ve dne, tak v noci. Ideální jsou proto takzvané biometrické čočky. Jde o revoluční technologi, kterou používá pro výrobu brýlových čoček společnost Rodenstock.
Biometrické brýlové čočky oproti běžným čočkám počítají s více jak 80 parametry oka, které měří přístroj DNEye® Scanner v 7000 datových bodech. Mezi biometrické údaje patří například individuální délka oka nebo tvar rohovky.
Biometrické brýlové čočky Rodenstock jsou tak pro řidiče optimálním řešením. Jejich benefity pozná každý během prvních jízd s novými brýlemi na očích. Za denního světla řidiči zaznamenávají vyšší ostrost vidění, ale výrazné zlepšení si pochvalují zejména za zhoršených světelných podmínek, tedy za šera, v noci nebo za deště.
Díky lepšímu podání sytosti barev, mohou řidiči také rychleji reagovat na případné překážky na silnici nebo dokáží rozeznat osoby, které se pohybují po krajnici. Co řidiči velmi oceňují je i zlepšení prostorového vnímání, které pomáhá zejména při parkování nebo řízení ve stísněných prostorech, jako jsou podzemní garáže.
Biometrické brýlové čočky zároveň zlepšují kontrast a rozlišení detailů, což napomáhá k lepšímu rozeznávání jednotlivých předmětů v rámci silničního provozu a výrazně přispívají ke snížení oslnění od protijedoucích automobilů.
Vidět dobře znamená neublížit
Říká se, že auto je zbraň. To je samozřejmě nadsázka, ale v případě řidiče, který nevidí dostatečně dobře, to nadsázka není. Test německého autoklubu ADAC ukázal, že podíl nehod způsobených špatnou zrakovou ostrostí je srovnatelný s počtem nehod zapříčiněných alkoholem.
Člověk, který nevidí ostře, reaguje pomaleji nebo později a to může mít fatální následky. Zatímco zdravé oko vidí chodce ze vzdálenosti zhruba 200 metrů, oko s vadou -0,75 dioptrie ho spatří až ze vzdálenosti 100 metrů a oko s vadou -2 dioptrie teprve z dvaceti metrů. Řidiči se špatným zrakem navíc zcela přehlédnou až čtvrtinu dopravních značek.