Jak se liší servis nákladních a osobních vozidel?

– KOMERČNÍ SDĚLENÍ
Víte, jaké jsou servisní intervaly u tahače? Nebo kolik toho vydrží jeho brzdové destičky? Nebo kolik oleje se lije do motoru? Odpovědi jsme hledali u odborníků ze společnosti HESTI, která je u nás největším autorizovaným prodejcem a servisním partnerem pro značku MAN.

Komerční sdělení

Toto jsou komerční sdělení. iDNES.cz neovlivňuje jejich obsah a není jejich autorem. Více

Komerční sdělení je speciální inzertní formát. Umožňuje inzerentům oslovit čtenáře na ploše větší, než je klasický banner, hodí se tedy například ve chvíli, kdy je potřeba popsat vlastnosti nového produktu, představit společnost nebo ukázat více fotografií.

Aby bylo na první pohled odlišitelné od redakčních textů, obsahuje jasné označení „Komerční sdělení“ v záhlaví článku.

Pro komerční sdělení platí podobná pravidla jako pro další formy inzerce na iDNES.cz. Nesmí tedy být v rozporu s dobrými mravy a zásadami poctivého obchodního styku, nesmí porušovat práva třetích osob a poškozovat něčí dobrou pověst. Na rozdíl od bannerové reklamy je z komerčních sdělení vyloučena politická inzerce.

Komerční sdělení, jejich titulky a tvrzení v nich obsažená nesmějí být lživá a klamavá.

Ceník komerčních sdělení včetně kontaktů na obchodní oddělení najdete zde.

Když přijde řeč na údržbu a servis vozidel, většina z nás si vybaví pravidelné návštěvy servisu se svým osobním autem. Kontroly oleje, výměna filtrů nebo kontrola brzd jsou činnosti, které jsou pro mnohé z nás rutinou. Ale jak se tyto běžné servisní úkony liší, když přejdeme od osobního vozidla k nákladnímu?

Základ životnosti je pravidelný servis

Nejprve je důležité pochopit, že servis nákladních vozidel je komplexnější a obecně náročnější než u osobních aut. „Nákladní vozidla jsou navržena tak, aby vydržela těžké zatížení a dlouhé hodiny provozu, což znamená, že mají robustnější konstrukci a složitější technické systémy. To se logicky odráží i v náročnosti a rozsahu servisních prohlídek,“ vysvětluje Jan Němec, ředitel Aftersales ve společnosti HESTI.

Obecně se tvrdí, že nákladní vozy jsou podle typu konstruovány na životnost až milion kilometrů, což je asi pětkrát víc než osobáky. Základním předpokladem pro dosažení dlouhé životnosti je systematická a pravidelná údržba, to platí jak pro nákladní, tak pro osobní vozidla. Navíc tímto způsobem se dá maximálně předejít možné závadě a nechtěnému zastavení v provozu, což je v případě tahače v zahraničí noční můra každého dopravce.

Zatímco servisní prohlídka osobního vozu je obvykle 20 000 až 30 000 km, u nákladního tahače je to až 100 000 km.

Až třikrát delší

U osobních vozidel se servisní prohlídky obvykle zaměřují na základní údržbu, jako je výměna motorového oleje a filtrů, kontrola a v případě potřeby výměna brzdových destiček a kotoučů, kontrola tlaku v pneumatikách a další běžné úkony.

Servisní prohlídky nákladních vozidel jsou mnohem rozsáhlejší. Kromě běžných úkonů jako u osobních vozidel navíc zahrnují kontroly a údržbu specifických systémů, jako jsou hydraulické okruhy, chladicí systémy, kontrola a údržba náprav a diferenciálů a mnoho dalších.

U většiny osobních vozidel se servisní interval pohybuje v rozmezí 1 rok/20 000 km až po 2 roky/30 000 km. Řada vozidel dnes má tzv. proměnné servisní intervaly, kde o okamžiku výměn oleje rozhoduje elektronika na základě provozu. Jezdíte-li po dálnicích a plynule, intervaly jsou delší. A naopak.

Tato technologie se sice postupně objevuje i u nákladních vozů, zde ale zatím převažují pevné intervaly. A pohybujeme se v úplně jiných hodnotách: „Servisní prohlídka tahače MAN TGX je předepsána každých 100 000 km, v případě distribučního nebo stavebního vozidla TGL, resp. TGS je interval 60 000 až 80 000 km,“ vysvětluje Tomáš Klesa, garanční technik servisu HESTI v pražských Stodůlkách, a dodává: „U nákladních vozidel je hlavní parametr servisního intervalu výměny motorového oleje počet motohodin, resp. množství spotřebované nafty v řádech desetitisíců litrů. Ale i zde jsou kontroly a výměny provozních kapalin, kde je důležitý kilometrový projezd nebo časový termín.

Desetkrát víc

Základním úkonem servisní prohlídky je jak u osobního, tak u nákladního vozu výměna oleje v motoru. Zatímco běžný naftový dvoulitrový čtyřválec v osobním voze pojme kolem pěti litrů oleje, 12,4litrový šestiválec D2676 v tahači TGX má olejovou náplň 42 l. Menší šestiválec D0836 o objemu 6,9 l pro distribuční řadu TGL pojme až 26 l oleje a do nejmenšího čtyřválce D0834 (4,6 l) v téže řadě se vejde 16 l oleje.

Zatímco u osobního vozu se mění pouze olej v motoru (výjimkou jsou vozy s pohonem 4x4, někteří osvícení řidiči nedají ani na sliby o bezúdržbové převodovce a raději mění olej i v ní), u nákladních vozů je obvykle předepsaná výměna oleje v převodovce a rozvodovce. „Například u tahače TGX je v prvním případě interval tři roky nebo 500 000 km, u rozvodovky 350 000 km,“ vypočítává Jan Němec z HESTI. A opět se nebavíme o pár litrech. Polo-automatizovaná převodovka „spolkne“ skoro 30 litrů oleje, rozvodovka kolem 14 litrů. Celková olejová náplň tahače činí skoro 80 l, chladicí okruh je schopen v některých případech pojmout až 76 l kapaliny.

I z toho je logické, že taková servisní prohlídka pro nákladní automobil vyjde o dost dráž než u běžného osobního automobilu. „V případě tahače TGX či stavební řady TGS je servisní prohlídka asi 10x dražší, u menší řady TGM či TGL asi sedmkrát,“ vypočítává Tomáš Klesa z HESTI.

Brzdové segmenty u nákladního vozu se mění po cca 300 000 km, u osobního vozu asi pětkrát méně

Překvapivá cena

Součástí každé servisní prohlídky bývá obvykle i kontrola brzd, resp. brzdových destiček a kotoučů. Životnost destiček se u nákladních vozidel pohybuje mezi dvěma až čtyřmi roky, a to v závislosti na jízdním stylu řidiče. Nákladní vozidla jsou totiž obvykle vybavena odlehčovací motorovou brzdou nebo retardérem a řidiči jsou školeni, jak je efektivně v maximální možné míře využívat. Co nejmenší používání provozních brzd výrazně ovlivňuje hodnocení celkového jízdního stylu, na základě kterého bývají řidiči v některých firmách finančně odměňováni.

Také u osobních vozidel vydrží brzdové obložení tři až čtyři roky, jenže při běžném nájezdu 10 000 až 20 000 km ročně znamená životnost kolem 70 000 km. „U nákladních vozů to může být za stejnou dobu 300 000 až 400 000 km,“ srovnává Tomáš Klesa z HESTI. O to víc asi překvapí, že sada originálního brzdového obložení na jednu nápravu stojí mezi 5500 až 7000 Kč (bez DPH) podle typu, což není až takový rozdíl proti osobním automobilům.

Vše kontroluje elektronika

Životnost některých důležitých dílů dnes hlídají čidla, a to jak u osobních, tak i nákladních vozidel. Ty však mají daleko propracovanější a rozsáhlejší diagnostiku, která monitoruje daleko více provozních parametrů. Současná technika dokonce umožňuje provádět základní diagnostiku i na dálku, vzduchem, tzv. technologií OTA (Over The Air – pozn. redakce) lze i provádět aktualizace některých dat. „Moderní diagnostiku ale mají i návěsy a přívěsy, také ony dokáží ohlásit technický problém nebo ,prásknout’ špatný jízdní styl řidiče,“ upozorňuje Jan Němec z firmy HESTI, která je také oficiálním dovozcem návěsové a přívěsové techniky značek KRONE, STAS, D-TEC, MEILLER, LANGENDORF, O.ME.P.S. Silotrailers a Nooteboom Trailers. Například nejčastější plachtové návěsy mají servisní prohlídku po jednom roce, při náročném provozu ale klidně i po půl roce.

  • Nejčtenější

Když stres ochromuje naše zdraví, pomoci může magnézium

25. dubna 2024

Komerční sdělení Magnézium je minerál, který je mimořádně důležitý pro správné fungování našeho organismu v různých...

Tisíce úspěšných Čechů znají tajemství spoření bez háčků a hvězdiček

29. dubna 2024

Komerční sdělení Objevili efektivní způsob, jak mít své úspory kdykoli k dispozici, bezpečně je zhodnocovat každý...

Zaostřeno na Karvinsko. Z čeho bude v budoucnosti těžit?

25. dubna 2024

Komerční sdělení Území pohornického Karvinska se po ukončení těžby uhlí připravuje na nové projekty. A nebude jich...

Jak zavěsit WC?

30. dubna 2024

Komerční sdělení Pryč je doba nevzhledných kombinovaných záchodů, z jejichž nádržek a připojovacích hadiček se tak...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Když peníze ztrácejí hodnotu

26. dubna 2024

Komerční sdělení Článků o vysoké inflaci bylo možné číst v uplynulých 2 letech poměrně mnoho. Pravdou je, že inflaci...

Myslíte, že byste se nenachytali? Že by se vám nic takového nestalo?

2. května 2024

Komerční sdělení Začátek dne v kanceláři... Představte si typické ranní rituály. První káva a otevření e-mailové...

Vytvořte si oázu klidu na terase či na balkóně

2. května 2024

Komerční sdělení Jaro je v plném rozkvětu a konečně si můžeme užívat sluníčko a teplo. Není přece nic lepšího, než...

Ryze česká firma s globálním dosahem slaví 30 let úspěšného podnikání

2. května 2024

Komerční sdělení TN TRADE z Hradce Králové slaví 30 let fungování. Z malé firmy se vypracovala na renomovanou...

Oživte svůj interiér dekorativní stěrkou

2. května 2024

Komerční sdělení Nenadchla vás představa klasické výmalby? Toužíte po něčem originálním a elegantním? Pak je pro vás...

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40 bez posilovače...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...

Do Bolívie jsem odešla kvůli smrti rodičů, přiznala sestra Romana Vojtka

Mladší sestra herce Romana Vojtka (52) Edita Vojtková (49) je módní návrhářkou a žije v Bolívii. Do zahraničí odešla...