Nový pruh ve více než dva kilometry dlouhém úseku mezi zastávkami Dostihová a Barrandovský most přispívá k plynulejšímu provozu vozů MHD a složek Integrovaného záchranného systému. „Na Strakonické byly v minulosti jen dva jízdní pruhy. Vzhledem ke zvýšené dopravní zátěži a častým kolonám vyvstal požadavek na samostatný pruh pro autobusy. V první fázi byl umístěný do odstavného pruhu, který ovšem nebyl určený k trvalému provozu. Hrozilo nebezpečí sesuvu nebo praskání vozovky. Proto padlo rozhodnutí, že zde vznikne samostatný plnohodnotný pruh,“ říká Barbora Lišková, tisková mluvčí Pražské Technické správy komunikací.
Přípravná fáze byla náročná
Realizaci buspruhu předcházely náročné úpravy. „Stavba byla velmi komplikovaná. Abychom mohli vybudovat nový pruh, museli jsme udělat kompletní přeložku inženýrských sítí a nové odvodnění komunikace. Protože se zde nachází prudký svah směrem k Vltavě, pod kterým vede cyklostezka, bylo třeba především zpevnit komunikaci a vybudovat opěrnou zeď prakticky po celé délce jízdního pruhu,“ uvádí Lišková.
Stavbu popohnala rekonstrukce Barranďáku
Pruh měl být původně v provozu od poloviny července 2022. Vzhledem k tomu, že souběžně začínala plánovaná oprava Barrandovského mostu, na který tato komunikace navazuje, bylo třeba práce výrazně zrychlit. Dopravní omezení se nakonec podařilo zkrátit o celé dva měsíce, což přispělo k hladkému průběhu rekonstrukce jedné z nejdůležitějších dopravních tepen v Praze. Po otevření nového pruhu mohou autobusy plynule projíždět od Lahovického mostu až za Barrandovský most v úseku o celkové délce téměř šesti kilometrů. Jedná se o jeden z největších projektů podpory autobusové dopravy, který kdy byl v metropoli realizován.
Nový pruh je přínosem i pro pěší a místní
Projekt oceňují nejen cestující MHD, kteří se hlavně v ranní špičce dostanou do cíle výrazně rychleji, ale i místní obyvatelé a chodci. V místě zástavby byl použitý asfalt se sníženou hlučností, aby doprava méně rušila, a pěší se dočkali nových chodníků a podchodu.
Největší podíl mají evropské fondy
Projekt rozšíření Strakonické stál celkem 500 milionů Kč, z toho největší částka plynula z Operačního program Praha – pól růstu ČR. Část druhé etapy spolufinancoval Státní fond dopravní infrastruktury, část financovala Praha. „Největší podíl na výstavbě mají evropské fondy, jednalo se o 380 milionů Kč,“ upřesňuje Lišková.