Doporučujeme

GASK otevřel výstavu Františka Kupky Knihomol

GASK otevřel výstavu Františka Kupky Knihomol | foto: Galerie Středočeského kraje příspěvkové organizace

Komerční sdělení

Toto jsou komerční sdělení. iDNES.cz neovlivňuje jejich obsah a není jejich autorem. Více

Komerční sdělení je speciální inzertní formát. Umožňuje inzerentům oslovit čtenáře na ploše větší, než je klasický banner, hodí se tedy například ve chvíli, kdy je potřeba popsat vlastnosti nového produktu, představit společnost nebo ukázat více fotografií.

Aby bylo na první pohled odlišitelné od redakčních textů, obsahuje jasné označení „Komerční sdělení“ v záhlaví článku.

Pro komerční sdělení platí podobná pravidla jako pro další formy inzerce na iDNES.cz. Nesmí tedy být v rozporu s dobrými mravy a zásadami poctivého obchodního styku, nesmí porušovat práva třetích osob a poškozovat něčí dobrou pověst. Na rozdíl od bannerové reklamy je z komerčních sdělení vyloučena politická inzerce.

Komerční sdělení, jejich titulky a tvrzení v nich obsažená nesmějí být lživá a klamavá.

Ceník komerčních sdělení včetně kontaktů na obchodní oddělení najdete zde.

GASK otevřel výstavu Františka Kupky Knihomol

Galerie Středočeského kraje zahájila výstavu průkopníka moderního abstraktního umění Františka Kupky.

Expozice Knihomol prezentuje jedinečný soubor jeho bibliofilií, které GASK získal do svých sbírek v šedesátých letech minulého století a které byly souborně veřejnosti v Čechách představeny pouze jednou.

Zájem o krásné knihy, řemeslně dokonalá díla, luxusně svázaná a perfektně vytištěná na nejkvalitnějších materiálech, má v evropské kultuře dlouhou tradici. S ohledem na rafinovanost a náročnost ruční práce, drahé materiály a nízký náklad však byly takové knižní „šperky“ určeny výhradně úzkému okruhu zájemců z bohatých vrstev společnosti. František Kupka, který většinu svého uměleckého života strávil v Paříži, se v roce 1904 začal věnovat knižním ilustracím a práce na nich ho provázela i v následujících letech před první světovou válkou. Knižní zakázky pro špičkové pařížské nakladatele jsou u Kupky obvykle spojovány především s nutností zajistit si prostředky na živobytí, jak to sám umělec v korespondenci i rozhovorech opakovaně uváděl. Za jeho etapou ilustrátora bibliofilií je však třeba vidět víc, a sice osobní vášeň pro knihy a studium i profesní zájem o uměleckou stránku práce. V průběhu prací na bibliofilských projektech ovšem v korespondenci několikrát zmiňuje, že ho ilustrace odvádějí od toho, na čem mu záleželo nejvíc – od malby. Té dal také nakonec přednost a ke knižním projektům se už nevrátil.

Název výstavy v GASK Knihomol lze v symbolické rovině ztotožnit s obrazem Kupkova osobního i tvůrčího života v prvních dvou desetiletích 20. století. Odkazuje nejen přímo ke Kupkově stejnojmenné malbě z roku 1897, ale i k jeho dlouhodobému a systematickému zájmu o humanitní a přírodní vědy, který stál v pozadí jeho progresivních názorů na malbu a výrazně ovlivnil také tvůrčí proces a výsledky jeho ilustrátorské práce. „Poněvadž text dostávám, až již kresby jsou hotové, musím se tak vzdělávat předem, než dostanu manuskript, a stalo se to i mně vášní do těch dob utíkat,“ píše například na podzim 1905 J. S. Macharovi k náročnosti přípravy ilustrací pro šestisvazkové kompendium francouzského geografa Élisée Recluse L’Homme et la Terre (Člověk a země).

V rámci velkých retrospektiv Františka Kupky bývá obvykle jeho ilustrátorské práci věnována spíše okrajová pozornost a s ohledem na převratnost jeho malířského díla je to pochopitelné. Právě soubor umělcových bibliofilských prací je však jádrem výstavy v Galerii Středočeského kraje a jako celek tak poskytuje nebývale komplexní pohled na Kupkovu činnost v oboru knižní ilustrace. Vedle samotných výtisků bibliofilií, jimiž jsou tři soubory Erínyí Leconta de Lisle (vyd. 1908), Aristofanova Lysistrata (vyd. 1911) a dvě ilustrovaná vydání starozákonní Písně písní (první vyd. v roce 1905 i pozdější z roku 1931), najdeme v souboru originální signované Kupkovy studie a návrhy (kresby, kvaše a akvarely) i několik listů malířovy korespondence. V expozici bude vystaven i výtisk Kupkova grafického alba Čtyři příběhy bílé a černé, ohlížejícího se za prvními patnácti lety objevování abstrakce. Expozice vedle souboru bibliofilií ze sbírek GASK představí i komorní výběr děl, která vznikala v Paříži paralelně s pracemi na ilustracích a nezřídka i v přímé souvislosti s nimi, zejména v prvním desetiletí 20. století.

Galerie Střeočeského kraje
příspěvková organizace
Barborská 51-53 284 01, Kutná Hora
IČO: 000 699 222
DIČ: CZ 000 699 22
www.gask.cz