Třicet let už její výrobky chrání životy a zdraví lidí v nebezpečných situacích. Pancéřovaná vozidla ze společnosti SVOS Přelouč najdete ve válečných konfliktech, vozí se v nich politici nebo se v nich přepravují peníze. „Naše působnost je velice pestrá a prakticky celosvětová. Pokud zůstaneme u konfliktních zón, kde naše vozy slouží zejména pro mírotvorné účely nebo na ochranu státního aparátu daných zemí, pokrýváme oblast od Afriky přes Blízký východ až po Asii,“ přibližuje obchodní ředitel firmy Štěpán Černý.
Na trhu se pohybujete už od roku 1992, jak se z vašeho pohledu od té doby změnil po stránce zaměření a nároků zákazníků?
Nemůžu sice hodnotit plných třicet let, protože jsem ve firmě jen dvě třetiny této doby, ale i tak dynamiku vývoje v oblasti bezpečnostních vozidel vidím velmi zřetelně. Dána je už typem používaných zbraní, protože před dvaceti lety se většina vozidel chránila proti pistolovým zbraním, maximálně proti útočným puškám, jako je například kalašnikov, jenže v současné době už je ochrana vyloženě proti dlouhým zbraním a navíc proti nástražným minám nebo podomácku vyráběným bombám. Vývoj je tedy relativně velký a my se mu jako firma snažíme po všech stránkách přizpůsobit.
Když se řekne pancéřované vozidlo, člověku se nejspíš jako první vybaví vojenská technika, ale váš záběr je mnohem širší. Co jsou vaše klíčové produkty a v jakých rolích je najdeme?
Filozofie našeho majitele je držet výrobkové rozpětí hodně široké – od obrněných transportérů pro vojenské a policejní využití přes protidemonstrační vozidla, lehká pancéřovaná vozidla pro ochranu vládních činitelů nebo VIP osob až po přepravníky peněz a cenin pro banky a bezpečnostní agentury. Každý rok nás živí něco jiného, protože jsme ryze zakázková výroba a reagujeme čistě na poptávku. Proto nemůžeme říct, že bychom měli jeden dva nosné produkty, které by držely firmu nad vodou. A velkou výhodou je, že zmíněná rozmanitost dává naší firmě vysokou úroveň stability.
Přesto: je něco konkrétního, na co jste z vaší současné produkce opravdu pyšní?
Čím se můžeme opravdu pochlubit, je nový obrněný transportér MARS, který jsme sami vyvinuli a ve spolupráci se švédským výrobcem raketových systémů, firmou SAAB vybavili tak, že je velice účinným prvkem pozemní protivzdušné obrany. Ten bych tedy jmenoval z vyloženě armádního ranku, z civilnějšího bych pak zmínil vývoj a už i realizaci sériové výroby pancéřovaného vozidla Toyota Land Cruiser pro chráněné osoby, zejména pro členy mírových misí OSN. To je vozidlo, které má vysoce efektivní ochranu nejen proti palným zbraním, ale rovněž proti bočnímu výbuchu a nástražným minám. Právě tohle by měly být výrobky, které nám zajistí do budoucna spoustu práce.
Poslední dobou, zdá se, ozbrojených konfliktů po světě spíše přibývá. Ovlivňují i objem vaší výroby? Projevila se na něm například válka na Ukrajině?
Jak sledujeme trendy, neřekl bych, že konfliktů přibývá. Spíš se jejich počet pohybuje po sinusoidě – některé končí, naopak jinde na světě zase bobtnají. Křivka je podle mě s nějakými drobnými výkyvy víceméně stabilní. Proto se ani nedá tvrdit, že konflikt na Ukrajině výrazně ovlivnil poptávku po naší technice, jen zapadl do celosvětového rámce.
Pokud se zaměříme na výrobu, s kým na ní spolupracujete a co si vyrábíte zcela sami?
Jednou z našich předností je, že celý proces výroby pancéřovaných vozidel zvládáme vlastními silami a pod jednou střechou. Veškeré práce s pancířem od jeho řezání laserem přes ohýbání, svařování až po jeho integraci do vozidel a montáž různé elektrotechniky nebo čalounění tak děláme přímo v naší firmě. A když už si přizveme nějaké partnery, jedná se o čistě specializované dovybavení vozidel. Navíc už se přes dvacet let zabýváme také produkcí pancéřovaných skel, což je pro nás jedna z klíčových komodit.
Jaké do vašich vozidel používáte podvozky a motory?
Tady musíme rozdělit naši výrobu na část, která využívá komerční podvozky vozidel, a na tu, která je postavená na vývoji a výrobě našich vlastních. Pokud se bavíme o využití komerčních podvozků, spolupracujeme přímo s výrobci užitkových nebo osobních vozidel. Opancéřování ovšem přináší spoustu kilogramů navíc, proto je potřeba vcelku komplexní úprava, aby bylo vozidlo provozuschopné. S tím pochopitelně souvisí i volba výkonných motorů.
Co se týče materiálů, jaké se pro ochranu vozů používají?
Existuje jich několik druhů. Základním pilířem jsou pancíře, ale kromě oceli se využívají také lehké materiály na bázi aramidů, což jsou speciální tkaniny, dále polyetyleny, keramika... Samozřejmě je možné je i kombinovat. Vozidlo lze opancéřovat různými způsoby, využitím různých technik, jenže záleží také na tom, jaké finanční prostředky má zákazník k dispozici. Jedním z klíčových aspektů je, jak bude celá ochrana vozidla těžká. Čím lehčí vozidlo, tím je flexibilnější v provozu, ale zároveň dražší. Proto je potřeba vždy dojít k nějakému kompromisu mezi účinností řešení a finanční stránkou, kterou zákazník ještě může akceptovat.
Když jsme u ceny, v jakých hladinách se vozidla řádově pohybují?
Vždy záleží, o jaký druh se konkrétně jedná a v jaké balistické odolnosti má být. Ale pokud mám dát příklad a budeme se bavit třeba o pancéřovaném vozidle typu Mercedes třídy S nebo Audi A8, je to v řádech vyšších milionů.
Spousta zaměstnavatelů má problém najít nové zaměstnance, jak se daří hledat posily na pracovním trhu vám? A koho nyní sháníte?
Pro každou firmu je personální otázka v současné době ožehavé téma. Nám v tomhle směru pomáhá dlouhá tradice, kterou tady v Přelouči a okolí výroba obrněné nebo obecně vojenské techniky má. Tím pádem máme zkušené a zručné lidi, kteří jsou schopni pracovat s pancířem a zmíněnou technikou. Stále je ovšem potřeba hledat, protože zkušené starší generace pomalu odcházejí a je nutné přivést novou mladší sílu, aby mohla být zachovaná kontinuita. A jelikož o práci nouzi nemáme, stále hledáme nové kolegy nejen do dílen, ale také do našeho konstrukčního týmu. Nebráníme se ani učňům, mladým řemeslníkům či studentům škol s technickým zaměřením, kteří mají zájem o praxi či brigádu v naší společnosti. Dveře do naší firmy jsou pro absolventy i pro zkušené pracovníky stále otevřené.