Tohoto významného jubilea se Ostrava dočkala v době, kdy její systém městské dopravy patří k těm nejmodernějším v zemi a téměř bez nadsázky jej lze prostřednictvím tyrkysově zbarvených vozidel a standardizované infrastruktury na zastávkách vnímat i jako symbol města Ostravy. Takto vidíme městskou dopravu a dopravní podnik dnes.
První tramvaje poháněla pára
Naše představy o tom, jak to ale tenkrát před 130 lety bylo, se v našich myslích různí. Až překvapivě často lze například slyšet domněnky o tom, že městskou dopravu v Ostravě zahájila tzv. „koňka“, tedy vozy na kolejích, tažené koňmi. Koňka to však opravdu nebyla. Byla to pára, která v počátcích provozu dávala hybnost soupravám osobních vozů prostřednictvím menších „tramvajových“ lokomotiv. Na první městské tramvajové dráze, která vedla z Hlavního nádraží v Přívoze po dnešní Nádražní ulici přes Karolinu a náměstí Republiky do Vítkovic, se zprvu provozovaly jen čtyři parní lokomotivy, 15 osobních vozů a 6 nákladních. Teprve o pár let později, v roce 1901, se k parním tramvajovým soupravám přidaly první elektrické tramvaje. No a ta koňka? Nejblíže jezdila několik měsíců mezi lety 1902 až 1903 v nedalekém Bohumíně. Ale to je jiný příběh.
Jako v roce 1894
Pro letošní 130. výročí zahájení MHD v Ostravě připravuje Dopravní podnik Ostrava (DPO) tradičně seriál akcí, kterými ostravské veřejnosti připomenou, jak dlouho je již MHD součástí života Ostravanů a všech, kteří její služby využívají. Základ oslav bude očekávaně patřit tradiční zářijové akci pro veřejnost, Dni ostravských dopraváků, který DPO naplánoval na sobotu 14. září. Této akci bude předcházet slavnostní prezentace a následně jízda historického vozového parku tramvají, autobusů a v krátkém úseku i trolejbusů v konvoji, které se odehrají přesně o týden dříve, tedy v sobotu 7. září. Vozy budou při prezentaci seřazeny v Přívoze na Nádražní ulici, v úseku mezi ulicí Na Jirské a křižovatkou s Muglinovskou ulicí, tedy na místě odkud tenkrát v roce 1894 vyjížděly první parní tramvaje do ulic. Jako vyvrcholení této prezentace bude uspořádána „spanilá“ jízda konvoje městem po trase blížící se té z roku 1894, při které se vozy hrdě a ve vší své parádě představí Ostravanům.
Pestrý program na celý rok
V rámci doprovodných aktivit k letošnímu jubileu chystá DPO dále například vydání památeční publikace, krátkého filmového dokumentu, v plánu je také tematická uliční výstava v historickém centru města. Jako obohacení letošního programu akcí přibudou také prohlídky vybraných středisek dopravního podniku pro registrované návštěvníky, Den otevřeného depozitáře historických vozidel nebo komentovaná prohlídka po stopách zrušené tramvajové trati do Hrabové–Ščučí. Na většině akcí dopravní podnik spolupracuje s Kroužkem přátel MHD. Celý harmonogram oslav je zveřejněn na webové podstránce Odkaz, kde bude DPO také aktuálně zveřejňovat podrobnosti k jednotlivým akcím a aktivitám, které do oslav spadají. Letošní oslavy by tak měly být důstojnou připomínkou významné historické události, kterým zahájení veřejné hromadné dopravy 18. srpna před 130 lety zcela jistě bylo.