Jak vznikl nápad založit soukromou mateřskou a základní školu?
Začínali jsme se soukromou Mateřskou školou Duhový svět , chtěli jsme pro ni všechny náležitosti ministerstva školství, včetně odpovídajícího objektu a profesionálního personálu, abychom mohli nabídnout kvalitní, moderní vzdělávání. Děti začaly postupně dorůstat do školního věku a mezi rodiči vznikla poptávka po základní škole, kde by se děti mohly dále vzdělávat v prostředí, které poznaly v mateřské škole.
V čem je prostředí vaší mateřské školy specifické?
Jsme škola rodinného typu, nízký počet dětí ve třídách umožňuje pedagogům individuální přístup, nabízí jim prostor respektovat a podporovat individuální nadání, možnosti a potřeby každého dítěte. Školka je vybavena moderními didaktickými pomůckami a hračkami pro všestranný rozvoj každého dítěte. Do výuky zařazujeme pestré aktivity, které umožňují rozvíjet potenciál každého z nich. Setkávají se s interaktivními a robotickými hračkami, které jim umožňují rozvíjet logické a informatické myšlení. Prostřednictvím pokusů a pozorování poznávají zákonitosti našeho světa. Několikrát v měsíci děti vyrážejí na výlet nebo exkurzi, aby probíraná témata poznaly v širších souvislostech. Ve školce nabízíme i řadu mimoškolních aktivit například lezeckou stěnu nebo plavání. V jedné z budov máme vybudovanou vlastní solnou jeskyni, kterou děti pravidelně navštěvují.
Najdeme vás tedy na více adresách?
Máme dvě pracoviště, obě jsou umístěna v rodinných vilách v klidové zóně města Kladna v blízkosti lesoparku. V místě našeho sídla v Bendlově ulici najdeme třídu Obláčků a třídu Sluníček, ta je určena pro děti od dvou let. V ulici Josefa Hory, přímo proti kladenskému divadlu, máme druhou budovu, tam dochází naši předškoláci ze třídy Duháčků. Ve stejném objektu najdeme i základní školu, to umožňuje úzkou spolupráci a plynulý přechod dětí ze školky do školy.
Můžete nám přiblížit spolupráci mezi předškoláky a školou?
V průběhu roku realizujeme několik projektů, do kterých se zapojují předškoláci společně se školáky. Při aktivitách spolupracují v týmu a vzájemně se učí. Předškoláci tak neformálně poznávají prostředí školy, budoucí starší spolužáky i vyučující. Pedagogům to naopak umožňuje poznat potenciál budoucích žáků ještě před jejich nástupem do školy.
Škola tedy přímo navazuje na filozofii mateřské školky?
Ano, škola v základních principech navazuje na pedagogické směry, které uplatňujeme již v průběhu předškolního vzdělávání. Jde nám o to, aby děti svět pochopily, dávaly si věci do souvislostí a dokázaly kriticky uvažovat. Vycházíme z individuálních vzdělávacích potřeb každého dítěte, nastavujeme mu takové výzvy, aby jeho schopnosti mohly neustále akcelerovat. Děti učíme spolupracovat v týmu a respektovat názory druhých. Zároveň je chceme připravit na život v rychle se měnícím digitálním světě.
Zařazujete do výuky digitální technologie často?
Smysluplné využití technologií považuji za nezbytnou součást moderního vzdělávání. V základní škole děti berou informační a komunikační technologie jako běžný nástroj, který využívají při výuce a následně i v životě. Důraz klademe i na pochopení rizik, která může digitální prostředí představovat.
Najdeme ve vašem rozvrhu nějaký neobvyklý předmět?
Do učebního plánu školy jsme zařadili několik předmětů, které nám přišly důležité pro všestranný rozvoj kompetencí. Vyučujeme například dramatickou výchovu. Mezi dětmi je hodně oblíbená i filmová a audiovizuální výchova, která spojuje svět umění a moderních technologií. Žáci se s filmem nesetkávají jen z pozice diváka, ale věnují se i vlastní tvorbě. V hodinách tak vznikají například krátké animované filmy.
Co je pro Vás osobně hnacím motorem pro provozování školky a školy?
Provozování vzdělávacího zařízení v jakékoliv podobě je nesmírně náročné. Od správy objektu přes zajištění stálého a kvalitního personálu až po náročnou úřední agendu. Asi to bude znít jako klišé, ale naším mottem už od mateřské školy je, že jsme místem, kam se děti těší. A mě skutečně nejvíc těší vidět, jak jsou u nás děti spokojené, nadšené, nestýská se jim po rodičích, mají v nás důvěru, a hlavně je to u nás baví.
Je možné si školu prohlédnout?
Podívat se k nám můžete v rámci dnů otevřených dveří, ten nejbližší bude 15. března, ale návštěva je možná kdykoliv po předešlé domluvě. Virtuálně se k nám můžete podívat i prostřednictvím našich Facebookových stránek.