Třicítka v Praze? Někde je i patnáctka příliš…

– KOMERČNÍ SDĚLENÍ
V poslední době hýbe společenskou diskuzí téma plošného zavedení rychlostního limitu 30 km/h v ulicích hlavního města. Ulevit pražské dopravě lze ale nejen restrikcemi, nýbrž také využíváním alternativních způsobů dopravy.

Komerční sdělení

Toto jsou komerční sdělení. iDNES.cz neovlivňuje jejich obsah a není jejich autorem. Více

Komerční sdělení je speciální inzertní formát. Umožňuje inzerentům oslovit čtenáře na ploše větší, než je klasický banner, hodí se tedy například ve chvíli, kdy je potřeba popsat vlastnosti nového produktu, představit společnost nebo ukázat více fotografií.

Aby bylo na první pohled odlišitelné od redakčních textů, obsahuje jasné označení „Komerční sdělení“ v záhlaví článku.

Pro komerční sdělení platí podobná pravidla jako pro další formy inzerce na iDNES.cz. Nesmí tedy být v rozporu s dobrými mravy a zásadami poctivého obchodního styku, nesmí porušovat práva třetích osob a poškozovat něčí dobrou pověst. Na rozdíl od bannerové reklamy je z komerčních sdělení vyloučena politická inzerce.

Komerční sdělení, jejich titulky a tvrzení v nich obsažená nesmějí být lživá a klamavá.

Ceník komerčních sdělení včetně kontaktů na obchodní oddělení najdete zde.

V Praze využívají pravidelně a ve velkém lodní dopravu jen betonárny Rohanský...

V Praze využívají pravidelně a ve velkém lodní dopravu jen betonárny Rohanský ostrov a Libeň (Troja) pro zásobování kamenivem.

Často jsou zmiňována kola, sdílené automobily, koloběžky… Ve stále rostoucí Praze se však pohybuje také značné množství náklaďáků. Přitom velká část převáženého materiálu a zboží by se dala snadno přepravovat jinak než po silnicích. Praha má totiž, stejně jako jiné evropské metropole, obrovskou výhodu – jejím středem protéká řeka. Vltavu je možné celoročně a bez zásadních komplikací využívat jako další zásobovací tepnu tak, jak to dělají například na Seině v Paříži. Lodě přitom plují rychlostí 10-12 km/hod. Plout patnáctkou už skoro nelze.

Typickým příkladem intenzivní přepravy hmot je stavebnictví. Mezi nejvyužívanější materiály patří především beton, bez kterého se dnes málokterá stavba obejde. Ve městě se pro tyto potřeby nachází hned několik provozoven přeměňujících sypké materiály v tento základní stavební element moderních metropolí. Ty zásobují staveniště například na Smíchově, v okolí Masarykova nádraží, v Karlíně nebo v Nuslích. V posledních letech byla navíc zahájena výstavba nových tramvajových tratí, metra a mostů. Nejnovějším přírůstkem bude právě realizovaný Dvorecký most a ve výčtu nemůže chybět ani oprava století, tedy rekonstrukce mostu Barrandovského. Tady všude je potřeba beton. Na takovou výstavbu potřebují betonárny obrovské množství vstupního materiálu, který se v Praze nedá opatřit jinak než jeho dovozem ze širšího okolí. Do města tak proudí denně stovky až tisíce po okraj naložených kamionů s pískem, ale rovněž i jinými materiály, jakými jsou dřevo, cihly či ocel.

Jedna loď uveze stejné množství materiálu jako 40 kamionů. Jen stávající doprava pro betonárny Rohanský ostrov a Libeň (Troja) ušetří ročně přes 10.000 jízd kamionů.

„My vidíme výhody lodní dopravy ve dvou rovinách. Tou první je, že těžké nákladní automobily zahlcují silnice, tudíž lodě mohou ulevit intenzitě provozu,“ vysvětluje ředitel společnosti TBG Metrostav. Ta provozuje v Praze dvě betonárny s přístavištěm pro nákladní lodě. „Druhá rovina je, že nedochází k opotřebení silnic. Těžká nákladní doprava je hlavní příčinou poškození pojížděných vrstev vozovek,“ doplňuje.

Další přínosy jsou pak v oblasti snížení hluku v okolí silnic a dálnic, snížení prašnosti a otřesů v obcích, kterými těžká vozidla projíždějí. Nákladní lodě mají různé velikosti, obecně ale platí, že jedna loď nahradí přibližně 40 kamionů.

Pro představu, jeden kamion uveze náklad kolem 25 tun, celá souprava pak váží tun 40. Bez použití lodní dopravy by od pískovny z Roudnice nad Labem po dálnici postupně přijelo 40 kamionů, které by v centru jely ulicemi Libereckou a v Holešovičkách a u vjezdu do tunelu Blanka by materiál složily na betonárně. Při osmihodinové provozní době by tak v průměru šlo o pět kamionů za hodinu, to je jeden náklaďák každých 12 minut.

Namísto toho loď zakotví u přístavní hrany pískovny Nučničky mezi Roudnicí nad Labem a Lovosicemi. Asi za dvě hodiny se loď naplní tisíci tunami písku nebo kameniva a následně odplouvá směr Praha. Další den je už loď s materiálem na jedné z betonáren TBG Metrostav – na Rohanském ostrově nebo v Libni, v blízkosti pražské Troji. Vykládka trvá další dvě až tři hodiny. Následně loď odplouvá zpět do pískovny pro další náklad. A tak stále dokola. Ročně se jen díky těmto dvěma betonárnám „odlehčí“ pražské a středočeské silnice od tisíců těžkých kamionů.

Ale to je, co se týká využívání nákladní lodní dopravy v pražském stavebnictví, téměř vše. Další pravidelné využívání nákladní lodní dopravy ve velkém v Praze není. Naproti tomu v jiných evropských městech je říční tok plnohodnotnou součástí dopravní infrastruktury. Například v Paříži se řeka využívá již mnoho let. Samozřejmostí je zásobování betonáren a jiných průmyslových provozů, stejně tak odvoz odpadů ze staveb. Běžný je ale i dovoz spotřebního zboží až do centra města, odkud se už lodí přivezené zásilky dál rozváží malými dodávkami a elektrickými koly.

V Paříži se stavební hmoty ve velkém přepravují nákladními loděmi. Až do centra města. Snižuje se tak množství kamionů v ulicích.

„Pro větší rozšíření lodní dopravy v Praze, chybí infrastruktura a motivace obchodně-výrobních subjektů lodní nákladní dopravu využívat. Nejprve je nutné mít dostatek přístavišť pro nákladní lodě, a to nikoliv na okraji města, ale zejména v blízkosti centra a v blízkosti logistických areálů, aby byl následný silniční rozvoz co nejkratší,“ vysvětluje Jakub Šimáček. Na tato přístaviště, která nejsou nijak nákladnou záležitostí, pak musí nutně navazovat distribuční logistika, tedy dodávky, malá nákladní vozidla a podobně. Ty mají totiž za úkol rozvézt zboží a materiál po nejbližším okolí a zároveň zase naložit to, co je loděmi zase možné odvézt.

Aby se mohla říční nákladní doprava rozvíjet, je nutné zaujmout její potenciální uživatele. „Když bude firma vědět, že poveze-li zboží po řece, ušetří peníze nebo jí to přinese jiné výhody, jistě bude lodě využívat,“ doplňuje ředitel společnosti TBG Metrostav. Je však zapotřebí, aby tyto prvky fungovaly vzájemně. Jednoduše řečeno, není-li dostatečná kapacita přístavišť, nelze je ve větší míře využívat, zároveň však nebudou nová přístaviště vznikat, když pro ně nebude využití.

Lodní zásobování betonáren Rohanský ostrov a Libeň (Troja) je typickým příkladem, jak lze využívat alternativní způsoby dopravy. V evropských metropolích to tímto způsobem dělají už mnoho let. V Praze zatím Vltava na své využití čeká. Čím dříve začneme její potenciál využívat, tím rychleji se ulice uvolní a v Praze se nám bude žít lépe.

  • Nejčtenější

Vytvořte si oázu klidu na terase či na balkóně

2. května 2024

Komerční sdělení Jaro je v plném rozkvětu a konečně si můžeme užívat sluníčko a teplo. Není přece nic lepšího, než...

Tisíce úspěšných Čechů znají tajemství spoření bez háčků a hvězdiček

29. dubna 2024

Komerční sdělení Objevili efektivní způsob, jak mít své úspory kdykoli k dispozici, bezpečně je zhodnocovat každý...

Jak zavěsit WC?

30. dubna 2024

Komerční sdělení Pryč je doba nevzhledných kombinovaných záchodů, z jejichž nádržek a připojovacích hadiček se tak...

„Záleží mi na spokojenosti mých kolegů,“ říká vedoucí fyzioterapeutka

26. dubna 2024

Komerční sdělení Už pět let pracuje Martina Kořínková v Chrudimské nemocnici. Proč si vybrala profesi...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Květen vyžene děti učit se ven na zahradu. Zapojte se do výzvy!

1. května 2024

Komerční sdělení S blížícím se květnem je tady Měsíc školních zahrad. Za akcí na podporu pobytu a venkovní výuky...

Trendy, které hýbou světem podnikání v roce 2024

3. května 2024

Komerční sdělení Žijeme v době neustálých inovací a změn. Trendy se v byznysovém prostředí mění jako na běžícím páse...

LED televize k novému telefonu zdarma. Být součástí Unity se vyplatí

3. května 2024

Komerční sdělení O2 s Air Bank rozšiřují spolupráci a představují unikátní ekosystém Unity. Ten společným...

Villa Organic: Revoluce v moderním bydlení

2. května 2024  9:50

Komerční sdělení Villa Organic, přelomový počinu v oblasti moderního bydlení, který se nachází v idylické části...

Myslíte, že byste se nenachytali? Že by se vám nic takového nestalo?

2. května 2024

Komerční sdělení Začátek dne v kanceláři... Představte si typické ranní rituály. První káva a otevření e-mailové...

Dara Rolins je po další plastice. Kritiku fanoušků nechápe, cítí se svěží

Zpěvačka Dara Rolins (51) se na čas stáhla z veřejného života. V tom období prodělala „estetický zákrok“ a na sociální...

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40 bez posilovače...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...