iDNES.cz

Společensky odpovědné je i třídění odpadů!

– KOMERČNÍ SDĚLENÍ
CSR? Říkáte si, že už jste tuto zkratku někde viděli. Určitě ano. V překladu je to společenská odpovědnost firem (Corporate Social Responsibility). Znamená to dobrovolný závazek firem chovat se odpovědně ke společnosti i prostředí, ve kterém podnikají. A firmy na tuto stránku dbají stále více.

Komerční sdělení

Toto jsou komerční sdělení. iDNES.cz neovlivňuje jejich obsah a není jejich autorem. Více

Komerční sdělení je speciální inzertní formát. Umožňuje inzerentům oslovit čtenáře na ploše větší, než je klasický banner, hodí se tedy například ve chvíli, kdy je potřeba popsat vlastnosti nového produktu, představit společnost nebo ukázat více fotografií.

Aby bylo na první pohled odlišitelné od redakčních textů, obsahuje jasné označení „Komerční sdělení“ v záhlaví článku.

Pro komerční sdělení platí podobná pravidla jako pro další formy inzerce na iDNES.cz. Nesmí tedy být v rozporu s dobrými mravy a zásadami poctivého obchodního styku, nesmí porušovat práva třetích osob a poškozovat něčí dobrou pověst. Na rozdíl od bannerové reklamy je z komerčních sdělení vyloučena politická inzerce.

Komerční sdělení, jejich titulky a tvrzení v nich obsažená nesmějí být lživá a klamavá.

Ceník komerčních sdělení včetně kontaktů na obchodní oddělení najdete zde.

Společensky odpovědné je i třídění odpadů! | foto: EKO-KOM, a.s.

V tzv. Zelené knize, kterou vydala Evropská komise v roce 2001 je CSR definována takto: „Společenská odpovědnost firem dobrovolně integruje sociální a ekologické ohledy do podnikatelských činností firmy, a to ve spolupráci se stakeholdery.“ Oněmi stakeholdery jsou zainteresované osoby nebo skupiny uvnitř firmy a v jejím bezprostředním okolí (zaměstnanci, akcionáři, obchodní partneři, dodavatelé, ale i zákazníci atp.).

To, zda je firma nějak aktivní v oblasti CSR, může mít pro její prosperitu v dnešní době velký význam. Někdy tím může získat i konkurenční výhodu, protože veřejnost klade na environmentální stránku daleko větší důraz, než tomu bylo v minulosti. Proto se dnes setkáváme na výrobcích např. s informací o tom, že výrobek pochází z udržitelného zemědělství, obchody s radostí zákazníky upozorňují na skutečnost, že získávají energii z fotovoltaiky, využívají dešťovou vodu, jiné společnosti zase sází na služební elektromobily.

V případě výrobních podniků je ale společenská odpovědnost také o tom, jaké produkty uvádějí na trh. A nejen kontrolní orgány, ale i spotřebitelé se dnes velmi detailně zajímají o to, z jakého materiálu je výrobek, odkud pochází, jaký má vliv na životní prostředí, jestli je recyklovatelný, totéž platí i o použitém obalu. Firmy si tedy tuto stránku musí kvůli svému kreditu velmi pečlivě hlídat. Na pultech obchodů se díky tomu setkáváme např. s obaly z recyklátů, velikost obalů se dlouhodobě zmenšuje a ubývají z nich barvy i další marketingové „ozdůbky“. I to lze zahrnout do přístupu v souladu se CSR.

Dopad výrobku a jeho obalu na životní prostředí dokáže posoudit studie LCA. Jedná se o metodiku, která posuzuje životní cyklus výrobků nebo služeb a jejich dopad na životní prostředí. Řeší i dopad obalových odpadů. Zabývá se především otázkou, zda je efektivnější vyrábět nové produkty z primárních surovin nebo z vytříděných obalů, tedy z druhotných surovin. Posuzuje dopad vytříděného obalu na životní prostředí od jeho vhození do barevného kontejneru až po jeho vstup do nového výrobku, tedy kolik energie a CO2 je spojeno s jeho svozem, dotříděním, úpravou a zpracováním. Na druhé straně se zjišťuje, kolik energie a CO2 by je spojeno s výrobou z primárních zdrojů surovin. Právě porovnání environmentálních dopadů druhotných surovin vyrobených z odpadu s environmentálními dopady primárních surovin ukazuje přínos celého procesu sběru a recyklace obalových odpadů.

Kromě toho také firmy často zmiňují svou účast v environmentálních projektech, jako je např. Zodpovědná firma, Ukliďme Česko, #bezdopadu nebo informují veřejnost o tom, že pravidelně platí poplatek za zpětný odběr a likvidaci obalu do Systému EKO-KOM. A pravidelně také zveřejňují své certifikáty od EKO-KOM o roční úspoře CO2. Tento jejich přínos spočívá v tom, že z poplatků, které firmy do Systému zaplatí, se pak financuje sběr, svoz, dotřídění, recyklace nebo energetické využití obalových odpadů v ČR. A právě další využití tříděných odpadů a následné využití druhotných surovin ve výrobě pomáhá snižovat tzv. uhlíkovou stopu, tedy množství emisí CO2 vypouštěných do ovzduší. Je to opravdu velmi jednoduché! Čím méně odpadu vytvoříme a čím více budeme ten vzniklý třídit, tím menší uhlíkovou stopu za sebou zanecháme.

Do CSR patří i úspora energie. A ta se šetří i tříděním odpadů, respektive využíváním druhotných surovin při výrobě nových výrobků. U kovů můžeme dosáhnout například až 75% úspory energie, když využijeme při výrobě druhotnou surovinu oproti té primární získávané z rudy. A ještě lépe to vychází v případě recyklace skla – pokud využijeme při výrobě recyklát, spotřebujeme až o 90 % méně energie než při výrobě nového skla.

zpět na článek