Pod pojmem doprava si v prvé řadě vybavíme auta nebo motorky. V případě hromadné dopravy pak autobusy, tramvaje či vlaky. Proč není v seznamu nejoblíbenějších dopravních prostředků také kolo či koloběžka?
V zahraničí oblíbená cyklodoprava si u nás stále hledá své místo. A to i přesto, že tisíce lidí denně ve svém volném čase radostně usedají na své „bajky“ či „silničky“.
Síť cyklotras v České republice je stále poplatná myšlení z roku 2001, ale pozice cyklistické dopravy a jízdního kola je v roce 2024 úplně někde jinde. Současnou potřebou je propojit všechny obce a města bezpečnou sítí dopravních cest vhodných pro cyklisty.
Vychází se ze všední reality, kdy je na českých cestách řada nebezpečných úseků, které ohrožují bezpečnost cyklistů a vyžadují okamžitou nápravu. Jedete po cyklostezce, která náhle skončí, stezka se promění v blátivé koryto, nebo vyústí na nebezpečnou silnici. A nejde přitom jen o celkový komfort. Na cestách čekají na cyklisty i vysloveně nebezpečné adrenalinové situace a úseky, kde může jít o život.
Proto za podpory Fondu zábrany škod je realizován projekt Cyklovize 2030 (www.cyklovize.cz). Jeho náplní je mapovat kritické nebo naopak chybějící úseky cyklotras a společně s obcemi a městy najít řešení. Bezpečné cesty jsou klíčové nejen pro pohodlí, ale především pro snížení dopravních nehod a jejich obětí! Nespojitá síť téměř 5 000 km cyklostezek se tak má postupně doplňovat, do roku 2030 by mělo vzniknout dalších 700 km. K naplnění cíle pomáhají finance jak z evropských, tak národních fondů.
Cílem projektu Cyklovize 2030 je, aby byla vytvořena bezpečná dopravní síť pro cyklisty, kterou cyklisté budou využívat na svých cestách do práce, za nákupy, do škol, na odpolední výlet na kole nebo i pro cykloturistiku.
Šéf projektu CYKLOVIZE 2030 a národní cyklokoordinátor Jaroslav Martinek vysvětluje: „Nejde zdaleka jen o nové cyklostezky. Tento druh dopravy by měl v ČR fungovat jako plnohodnotná součást dopravního systému, který dá lidem na kolech prostor, kde se budou cítit bezpečně.
Infrastruktura vhodná pro cyklodopravu je doposud nepropojená a území republiky pokrývá nerovnoměrně, někde zcela chybí. Kraje by k jejímu rozvoji měly využívat své kompetence a legislativní nástroje. Tento princip přijala i Asociace krajů ČR a prosazujeme ho i při jednáních s ministerstvem dopravy a místního rozvoje. Je třeba zdůraznit, že cyklodoprava, silniční i železniční doprava nemají stát proti sobě, jak je někdy v Česku špatně interpretováno, ale mají se navzájem doplňovat. Odměnou nám budou bezpečné cesty pro bezmotorovou dopravu, které mohou pomoci snížit obrovskou ekonomickou zátěž z dopravních nehod, nemluvě o tom nejdůležitějším – ztrátě lidských životů.“
Stále ale platí, že ambiciózní plán CYKLOVIZE 2030 je postaven na aktivitách zespodu. Nejnáročnějším úkolem je a bude, aby si veřejnost vydobyla pro toto téma pozornost politiků na všech úrovních a aby obce a města našla motivaci připojit se k tomuto plánu.
Více na: cyklovize.cz, dobramesta.cz, citychangers.eu.
Budeme rádi, když se zapojíte spolu s námi do Evropského týdne mobility (16. - 22. 9. 2024), nebo přijmete naši pozvánku na národní cyklokonferenci do Hodonína (9.-10.10.2024), nebo jen podepíšete naší výzvu CityChangers.