Jak byste zhodnotil rok 2024 pro společnost Yello? Jaké byly největší úspěchy a výzvy, kterým jste museli čelit?
Rok 2024 je stále pokračováním uklidnění na energetických trzích po krizi v roce 2022 a následném cenovém stropě v roce 2023. Uklidnění znamená snižovánícen pro zákazníky, což přináší jejich velkou netrpělivost, protože fixované smlouvy mají vyšší ceny než aktuální nabídky. Je to podobné jako současné hypotéky, které jsou uzavírány s nižší úrokovou sazbou než hypotéky uzavřené v době nejvyšších sazeb. Zároveň jsou ceny na velkoobchodních trzích stále hodně proměnné a změny ve výši 10–15 % nejsou výjimečné. Úspěchem je určitě, že náš počet zákazníků opět roste. Jako jedni z mála obchodníků jsme zvládli kompenzace bez připomínek Energetického regulačního úřadu. A začínáme připravovat speciální produkt pro zákazníky sdílející elektřinu.
Co podle vás přispělo k významnému nárůstu počtu zákazníků v roce 2024? Jaké strategie jste zvolili, aby se Yello stalo třetím největším alternativním dodavatelem energií?
Myslím, že naší hlavní výhodou je přímá a otevřená komunikace se zákazníky. Pokud vznikne nějaký problém, jsme schopni jej vyhodnotit a v případě našeho omylu poskytnout kompenzaci zákazníkovi.
Podruhé jsme se stali dodavatelem elektřiny skupině zákazníků sdružených ve Skautské energii. Jedná se o unikátní projekt poměrně náročných zákazníků. Z nedávného průzkumu Skautské energie vyplývá, že 98 % jejich členů je spokojeno. Určitě v době krize pomohlo, že jsme součástí skupiny Pražské energetiky, jednoho z nejstarších dodavatelů energie u nás.
DLOUHODOBĚ LZE OČEKÁVAT MÍRNÝ POKLES CEN, PROTOŽE CENY NA DALŠÍ ROK NA VELKOOBCHODNÍM TRHU JSOU NIŽŠÍ A DODAVATELÉ JE POSTUPNĚ PROMÍTAJÍ SVÝM ZÁKAZNÍKŮM. |
Jaký je váš odhad vývoje cen energií v roce 2025? Jaké faktory budou mít na ceny největší vliv?
Jak už zaznělo dříve, dlouhodobě lze očekávat mírný pokles cen, protože ceny na další rok na velkoobchodním trhu jsou nižší a dodavatelé je postupně promítají svým zákazníkům. Zároveň je na trhu patrná vysoká nejistota, což znamená, že krátkodobě může každá zpráva vést ke skokům v cenách. Proto se možná sníží atraktivita tzv. spotových produktů (ceny navázané na denní nebo měsíční trhy). Zásobníky plynu jsou plné, takže pokud nedojde k eskalaci geopolitické situace nebo velmi tuhé zimě, můžeme prožít klidné Vánoce a těšit se na nadcházející nový rok.
Jaké novinky a inovace můžeme od Yello očekávat v roce 2025? Plánujete zavést nějaké nové služby pro zákazníky?
Připravujeme produkt pro zákazníky sdílející elektřinu. Bude zahrnovat nejen správu odběrných míst pro sdílející, ale také nalezení vhodného partnera pro zákazníky, kteří mají přebytky ze své výroby.
Tento produkt nyní finalizujeme a začátkem roku jej nabídneme zákazníkům.
Jak se můžeme stát zákazníkem Yello? Kdo je váš typický zákazník a na jaké výhody se u vás může těšit?
Stačí vyplnit formulář na našem webu nebo zavolat na zákaznickou linku. Vše ostatní, zejména ukončení smlouvy u stávajícího dodavatele, zajistíme sami. Sledujeme ceny a patříme vždy mezi dodavatele s nižší cenou, jasnou komunikací a přehlednou fakturou. Většina našich zákazníků se zajímá o svoji cenu energie a nejenom o ni, aktivně žije a sleduje, co se okolo něj děje.