„TZB jsou atraktivním oborem pro podnikání,“ říká Zdeněk Tůma z COBAP

Komerční sdělení
Technická zařízení budov, zkráceně TZB, může laikovi znít hodně vzdáleně. Přitom se bez nich neobejde prakticky žádná stavba. Pod TZB se totiž skrývá pestrá paleta profesí, které jsou zároveň příležitostí pro podnikání, ta se naskytla před patnácti lety i Zdeňku Tůmovi, spoluzakladateli firmy COBAP.

Komerční sdělení

Toto jsou komerční sdělení. iDNES.cz neovlivňuje jejich obsah a není jejich autorem. Více

Komerční sdělení je speciální inzertní formát. Umožňuje inzerentům oslovit čtenáře na ploše větší, než je klasický banner, hodí se tedy například ve chvíli, kdy je potřeba popsat vlastnosti nového produktu, představit společnost nebo ukázat více fotografií.

Aby bylo na první pohled odlišitelné od redakčních textů, obsahuje jasné označení „Komerční sdělení“ v záhlaví článku.

Pro komerční sdělení platí podobná pravidla jako pro další formy inzerce na iDNES.cz. Nesmí tedy být v rozporu s dobrými mravy a zásadami poctivého obchodního styku, nesmí porušovat práva třetích osob a poškozovat něčí dobrou pověst. Na rozdíl od bannerové reklamy je z komerčních sdělení vyloučena politická inzerce.

Komerční sdělení, jejich titulky a tvrzení v nich obsažená nesmějí být lživá a klamavá.

Ceník komerčních sdělení včetně kontaktů na obchodní oddělení najdete zde.

Zdeněk Tůma, spolumajitel a jednatel COBAP s.r.o., foto: COBAP

Na českém trhu má za sebou COBAP již kolem tisíce projektů, včetně staveb jako je budova O2 universum nebo logistické centrum světové značky Amazon. Než firma dospěla k více než miliardovému ročnímu obratu s bezmála stovkou pracovníků, musela se vypořádat se spoustou výzev. „Náš obor se rychle vyvíjí, přicházejí nové technologie, roste důraz na efektivitu nebo energetickou úspornost. Nejdůležitější jsou ale spokojení kolegové v práci,“ říká Zdeněk Tůma.

Co vás osobně k podnikání v oboru TZB vlastně přivedlo?

Cesta to nebyla určitě přímá, ale ani náhodná. S elektrotechnikou jsem se poprvé potkal na průmyslovce a po vojenské službě jsem šel hned do firmy, která se věnovala elektroinstalacím. Poznával jsem v praxi, jak to funguje na straně dodavatelů a stavebních firem. Přesto, že se potkáváte s odborníky, často jsem na mnohých stavbách slýchával „domluvte se mezi sebou“, „udělejte si to, jak chcete“ nebo „máte to ve smlouvě“. Tehdy jsem si uvědomil, že jednodušším a pro mě zajímavějším řešením je řídit celou dodávku nebo její významnou část. A o tom TZB vlastně je: propojujeme obory v jeden funkční celek a pomáháme stavět moderní stavby, kde se lidé budou dobře cítit.

Kolik za sebou máte vlastně projektů? A které z nich považujete za zásadní?

Za sebou máme bezmála tisícovku zakázek. Každá z nich je stejně důležitá a každá nám dala něco, co nám umožňuje se učit a dál se rozvíjet. Je jedno, jestli to je o velkých objemech, složitosti technických řešení, o nových kontaktech nebo zkušenostech. Pokud bych měl ale přece jen vybrat, za zmínku stojí spolupráce na projektech, jako jsou multifunkční budova O2 universum, logistické centrum Amazon v Kojetíně, skladová hala LIDL v Bravanticích nebo v posledním roce zmiňovaná revitalizace Císařských lázních v Karlových Varech. Z pohledu kumulovaného obratu to za patnáct let byly zakázky za více než sedm miliard korun.

COBAP na projektu O2 Universum, foto: COBAP

Předpokládám, že v TZB nejste jen v roli pasivního dodavatele zařízení a techniky?

Pokud za sebou máte spousty realizací, roky sledování instalací během záruky, servis dodaných projektů, tak by byla i škoda veškeré tyto znalosti jen tak zahodit. Troufám si po letech života na stavbách říct, že být aktivním účastníkem projektů je nyní dokonce nezbytné. Na zakázkách v TZB je zkrátka přínosné být jejich součástí již v projektové fázi. Se zákazníkem jsme předem schopní předejít chybám v zadání, nalézt nejvhodnější řešení a ve výsledku ušetřit jeho čas a peníze.

TZB se zkrátka skládá z mnoha oborů a profesí. Soustředíte se více jen na některé z nich?

Určitě jde o celek, jedna část ovlivňuje a doplňuje druhou a jen společně mohou být funkční. Velká část projektů souvisí obecně s elektroinstalacemi, ve firmě je nás ale bezmála sto, různých profesí a zkušeností, a je proto velmi důležité se interně propojovat napříč týmy. V posledních letech jsme se proto soustředili na vytvoření funkční struktury a systému firemního řízení. Tak abychom byli při již docela velkém počtu lidí co nejvíce efektivní a konkurenceschopní a zároveň si stále zachovali atmosféru firmy, kde má člověk také radost z práce.

COBAP na projektu Amazon v Kojetíně, foto: COBAP

Ostatně říká se, že zaměstnanci jsou srdcem každé firmy…

Ano a chceme, aby každý měl prostor dělat to, co umí nejlépe. Zaměstnance se snažíme rozvíjet ve všech oblastech života a i jinak podporovat. Někteří z nich jsou ve firmě prakticky od jejího počátku. Vážím si toho, že jsme parta lidí, kteří umí táhnout za jeden provaz a i v pracovních situacích, které nejsou jednoduché, hledají cestu a řešení.

Po čem roste ve vašem oboru nyní nejvíce poptávka? Kde vidíte na trhu příležitosti?

Dlouhodobě se zaměřujeme zejména na průmyslové a komerční stavby. V poslední době zároveň sledujeme rostoucí poptávku v oblasti občanské vybavenosti, jako jsou školy a školky, sportoviště nebo zdravotnická zařízení. U těchto typů staveb je o to důležitější spolupráce s investory, developery a generálními dodavateli. Již na počátku je potřeba pamatovat na to, aby stavba nebyla jen moderní, ale aby se třeba zdravotní sestry nebo pacienti v nových prostorách nemocnice také dobře cítili. A i na to má TZB nemalý vliv, přestože to tak nemusí na první pohled vypadat.

COBAP na projektu Rustonka RED COURT, foto: COBAP

V posledních letech musely firmy čelit velkým výzvám, jako byly covidové restrikce, růst cen energií nebo nefunkční dodavatelské řetězce. Jak si s tím dokázala vaše firma poradit?

Naší výhodou je, že naše organizační struktura je co do řízení plochá, a za mě, i přes vyšší počet pracovníků, si myslím, že se umíme vzájemně podepřít. Vedle uvedených výzev bych mohl přidat i vývoj na východě, přitvrzující a brzdící legislativa státu, komplikovaná pravidla a jejich nejednotný výklad nebo digitalizaci ve stavebnictví. To vše nás učí, zoceluje a zlepšuje a tím nás dělá odolnější a konkurenceschopnější. Věřím, že TZB zůstanou atraktivním oborem pro podnikání i v budoucnu.

COBAP na projektu TechTower Plzeň, foto: COBAP

Co má firma COBAP v plánu do dalších let?

Chceme se i nadále profilovat v TZB, naše veškeré síly soustředit na tuzemský trh, kde máme nejlepší znalost legislativy, prostředí a jsme přesvědčeni, že i poměrně velký potenciál ze strany poptávky zákazníků. Nezříkáme se ani spolupráce mimo Česko, ale určitě budeme preferovat osvědčené vztahy se známými zákazníky a pokud do zahraničí, tak za projektem s partnerem. A osobně si přeji mít kolem sebe ve firmě i nadále kvalitní odborníky, které jejich práce baví a cítí se u nás dobře.

Nejčtenější

Plotovky z recyklovaného plastu jsou bezúdržbové a ekologické

Komerční sdělení

Jaro je ideálním časem pro práci na zahradě a kolem domu. Lidé se pouštějí do úprav, rekonstrukcí i nových staveb, například plotů. Materiálem, který se v posledních letech těší stále větší oblibě,...

Baltic express: Nechte se okouzlit krásou polského pobřeží

Komerční sdělení

Cestování vlakem zažívá velký boom a stále více lidí objevuje jeho pohodlí i přátelský vztah k životnímu prostředí. Pokud přemýšlíte nad dovolenou u Baltského moře, máme pro vás skvělý tip – Baltic...

Světlo jako mocný nástroj nejenom v businessu

Komerční sdělení

Umělé světlo ovlivňuje nejen naši výkonnost, psychiku, emoce a celkovou náladu, ale i naše preference a rozhodnutí. Proto je důležité věnovat jeho výběru, ať na úrovni běžného spotřebitele,...

Klášterec nad Ohří zve k návštěvě

Komerční sdělení

„Klášterec láká na své památky tisíce návštěvníků ročně,“ říká Adéla Václavíková, vedoucí odboru komunikace a cestovního ruchu Městského úřadu v Klášterci nad Ohří.

Rodinný podnik v poradenství? Generali Česká ukazuje cestu

Komerční sdělení

Tomáš Marek vede největší finančně poradenskou síť v Česku – Generali Českou Distribuci. Tým čítající 4 800 poradců a 520 poradenských míst pomáhá téměř 3 milionům klientů dělat chytrá finanční...

Sezona emocí, trofejí a zážitků: Z trávníku až k fanouškům

Komerční sdělení

Betano, oficiální globální sponzor UEFA Evropské ligy a UEFA Konferenční ligy, jako zprostředkovatel zážitků po celé Evropě.

21. května 2025

Tactical: značka, která mění pravidla hry v mobilním příslušenství

Komerční sdělení

Odolnost, odpovědnost, inovace a hrdý původ. To jsou hodnoty české značky Tactical, která si rychle buduje pevné místo na evropském trhu s mobilním příslušenstvím. Kryty, sluchátka, kabely i...

21. května 2025

Autorizované programy Evropské akademie vzdělávání

Komerční sdělení

Studium s jistotou uplatnění na trhu práce? Přesně to nabízí autorizované studijní programy Evropské akademie vzdělávání. Díky oficiální autorizaci Ministerstva průmyslu a obchodu.

21. května 2025

Stále je čas přihlásit se do soutěže Zlaté cimbuří

Komerční sdělení

Ústecký kraj spustil druhý ročník Ceny Zlaté cimbuří – Památka roku Ústeckého kraje, která oceňuje výjimečné počiny v oblasti obnovy a péče o kulturní dědictví.

21. května 2025

Více než kuchyně – 30 let vzpomínek, kvality, důvěry a inovace

Komerční sdělení

Už tři desetiletí jsou Kuchyně Gorenje neoddělitelnou součástí tisíců českých domácností. Během těchto 30 let si značka vybudovala pevné místo v srdcích rodin i jednotlivců, jež ocení vysokou...

21. května 2025

Lze v Praze dosáhnout výnosu z pronájmu pře 5%?

Komerční sdělení

Když investujete do jedinečných projektů a nestandardních dispozic bytů, jako jsou lofty, můžete očekávat výrazně vyšší výnosy z pronájmu než z běžných bytů, ale také vyšší zájem bonitních nájemníků.

20. května 2025  4:19

Baltic express: Nechte se okouzlit krásou polského pobřeží

Komerční sdělení

Cestování vlakem zažívá velký boom a stále více lidí objevuje jeho pohodlí i přátelský vztah k životnímu prostředí. Pokud přemýšlíte nad dovolenou u Baltského moře, máme pro vás skvělý tip – Baltic...

20. května 2025

Dny plodnosti ISCARE: získejte přehled o svém reprodukčním zdraví

Komerční sdělení

Klinika ISCARE oznamuje další ročník úspěšné akce Dny plodnosti, která proběhne od 26. května do 6. června 2025. Každý všední den mezi 10. a 15. hodinou mají ženy i páry jedinečnou příležitost...

20. května 2025

Moderní služby pro jednoduchý život

Komerční sdělení

Dnešní doba umožňuje téměř cokoli – transplantaci vlasů, rychlé získání sledujících na sociálních sítích nebo objednání svítidel z pohodlí domova. Zároveň si můžete zajistit vyklizení bytu nebo...

20. května 2025

Letní návštěva v gravitačním vinařství VILAVIN

Komerční sdělení

Degustace v jediném gravitačním vinařství střední Evropy.

20. května 2025

Huawei představuje novinky a zvyšuje standardy nositelné elektroniky

Komerční sdělení

Huawei uvádí na trh hned dvě nové generace hodinek, které budou ladit s vaším životním stylem. Nadšenci do sportu, zejména outdoorového, si zamilují novou řadu Huawei Watch FIT 4. Ty, kteří hledají...

20. května 2025

Adoptujte píšťalu, probíhá sbírka na obnovu strahovských varhan

Komerční sdělení

Varhany ve strahovské bazilice potřebují po devastujících úpravách z dob socialismu rozsáhlou rekonstrukci. Byla vyhlášena veřejná sbírka na záchranu této vzácné kulturní památky. Podpořit obnovu...

19. května 2025
Nastavte si velikost písma, podle vašich preferencí.