Jsou levnější, člověk je dostane rychleji a může si je vzít kamkoli s sebou. Zájem o e-knihy každým dnem roste. Rychle se rozvíjející svět digitálních publikací popisuje e-commerce ředitel ve společnosti Albatros Media Milan Kučaba.
Co je náplní vaší práce?
Mám na starosti oddělení e-commerce ve společnosti Albatros Media, kam spadají společnosti Albatrosmedia.cz, Palmknihy.cz a také Enbook a Endisc. Ty prodávají cizojazyčnou literaturu, jejíž prodeje velmi strmě rostou, ať už u nás, anebo na našich dalších trzích, jako jsou Rumunsko, Maďarsko nebo Polsko. Nejpodstatnější e-shop provozuje společnost Palmknihy. Jde o největšího prodejce e-knih v Česku, přičemž ale nabízí kompletní sortiment, tedy včetně printu a neknižního zboží. Mojí náplní je řídit všechny tyto e-shopy, aby dosáhly svých cílů. Každý má svého manažera, který je odborníkem na daný typ e-shopu, jako například Palmknihy.cz, který má manažera Dana Kádnera. Ten mimo jiné stál ještě u spojení Palmknih a eReadingu a rozumí trhu e-knih jako nikdo jiný.
Jaká profesní cesta vás na tuto pozici přivedla?
Začínal jsem na e-shopu UniHobby, který jsem od počátku řídil a hodně se na něm naučil. Poté jsem vedl e-commerce v Čedoku a CCC pro CZ a SK, kde jsem se díky majitelům z Polska začal dívat na elektronické obchodování z trochu jiné perspektivy. Ze své zkušenosti totiž mohu říct, že e-commerce je v Polsku na velmi vyspělé úrovni. Poté jsem se dostal do společnosti Albatros Media, kam mě přivedl samozřejmě pozitivní vztah ke knihám, vidina práce pro největší nakladatelský dům v Česku, ale hlavně také touha po růstu v rámci elektronického obchodování, kterou deklarovalo vedení společnosti a také její majitelé.
Jaká je podle vás největší výhoda e-knih oproti běžným knihám?
Výhod je hned několik. Předně pro ni nemusíte jít do knihkupectví nebo čekat, až vám ji někdo doručí, ale máte ji ihned. Navíc nezabírá místo třeba v tašce nebo kufru, takže je ideální třeba na cesty nebo na dovolenou.
Jaký je zájem o e-knihy v porovnání s těmi papírovými? Jak se tento poměr vyvíjí?
Díky tomu, že Palmknihy prodávají všechny formáty, můžeme různé trendy sledovat. A ten současný ukazuje na to, že prodeje e-knih každoročně rostou. Před pár lety se zmiňovalo, že podíl prodaných e-knih je pouze jedno procento. Dnes už je to ale rozhodně mnohem více. U některých typů literatury se dokonce jejich podíl zvedl nad 50 procent, konkrétně u romantiky.
Kolik e-knih vydáváte ročně?
Každý rok přibude na e-shopech sdružených pod Albatros Media zhruba sedm tisíc novinek.
Vydávají se takto pouze nové knihy, nebo se na e-knihy předělávají i starší publikace?
Zpravidla se vydávají novinky, ale vše závisí na licencích.
Jak se liší ceny e-knih od těch běžných?
Standardně je cena e-knihy nižší pro zákazníky přibližně o jednu třetinu.
V jaké kondici je momentálně knižní trh jako takový?
Trh bohužel v případě tištěných knih stagnuje. E-knihy a audioknihy jsou na tom ale skvěle a jejich prodeje rostou. Nutno nicméně říct, že u nás v Albatros Media rostou prodeje ve všech třech případech.
Kterou jednu knihu byste momentálně doporučil čtenářům, aby si přečetli?
Novinkou, jež určitě stojí za přečtení, je Úsvit sklizně, je to pokračování série Hunger Games. Pro fanoušky detektivek doporučuji knihu Král, jejímž autorem je norský spisovatel Jo Nesbo.
Jak vidíte budoucnost čtenářské kultury u nás?
Naštěstí vše vypadá velmi pozitivně, mladá generace čte, což je vidět například na festivalu young adult literatury Hoombookfest, který pořádáme každoročně v říjnu. Pro e-knihy a audioknihy vidíme trend velmi pozitivně a z tohoto důvodu se snažíme být hodně inovativní, což zákazníci pocítí v průběhu letošního roku.