Středa 6. prosince 2023, svátek má Mikuláš
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Středa 6. prosince 2023 Mikuláš

Nemovitost? Hlavně ať se neprodá moc rychle

– KOMERČNÍ SDĚLENÍ
Trh nemovitostí prošel v posledních dvou letech dynamickými změnami. Strmý růst cen a poptávky v roce 2021. Na jaře 2022 ochlazení a pokles prodejů na minimum. Jaká je situace dnes a jak prodat nemovitost dobře? Zeptali jsme se Dalibora Dražana, makléře a majitele realitní kanceláře 100klíčů.

Komerční sdělení

Toto jsou komerční sdělení. iDNES.cz neovlivňuje jejich obsah a není jejich autorem. Více

Komerční sdělení je speciální inzertní formát. Umožňuje inzerentům oslovit čtenáře na ploše větší, než je klasický banner, hodí se tedy například ve chvíli, kdy je potřeba popsat vlastnosti nového produktu, představit společnost nebo ukázat více fotografií.

Aby bylo na první pohled odlišitelné od redakčních textů, obsahuje jasné označení „Komerční sdělení“ v záhlaví článku.

Pro komerční sdělení platí podobná pravidla jako pro další formy inzerce na iDNES.cz. Nesmí tedy být v rozporu s dobrými mravy a zásadami poctivého obchodního styku, nesmí porušovat práva třetích osob a poškozovat něčí dobrou pověst. Na rozdíl od bannerové reklamy je z komerčních sdělení vyloučena politická inzerce.

Komerční sdělení, jejich titulky a tvrzení v nich obsažená nesmějí být lživá a klamavá.

Ceník komerčních sdělení včetně kontaktů na obchodní oddělení najdete zde.

Jak zní špatná zpráva, kterou majitel nemovitosti nechce slyšet od svého makléře?

„Prodal jsem váš byt, trvalo mi to jen jeden den a měl jsem deset zájemců“.

To by musela být prodejní cena asi hodně nízká?

Ano. Ale mnohokrát se mi opravdu stalo, že se majitel nemovitosti chlubil, jak si byt sám nafotil na mobil, vystavil na internet a prodal během pár dnů. Smlouvu si stáhnul na internetu a podepsal s kupujícím na poště. Měl radost, jak je to jednoduché. Pogratuluji mu a v duchu přemýšlím, o kolik mohl dostat více, kdyby prodej svěřil zkušenému odborníkovi. A mám za něj upřímnou radost, že mu nakonec prodej proběhl bez problémů, kterých se při tomto postupu mohlo přihodit spousta.

Pokud chci prodávat s realitkou, jak si vybrat tu správnou?

Jako byste vybíral restauraci, ve které chcete oslavit důležitou životní událost. Zeptal byste se na reference těch, kdo jejich služby využili. Zajímali byste se o detaily. Podívali byste se na reference na internetu. Zašli byste se tam podívat. Osobní kontakt a otázky vám pomůžou se rozhodnout, jestli to je správný podnik.

S výběrem realitky a makléře je to podobné. Prověřte zkušenosti a reference jiných klientů. Setkejte se s makléřem a zeptejte se ho na jeho praxi. Zeptejte se, jaký by navrhoval postup při prodeji.

Požádejte makléře o kontakt na dva poslední klienty a spojte se s nimi. Ptejte se na detaily. Pro spoustu lidí je prodej nemovitosti největší finanční transakce, jakou udělali. Výběr by neměli podcenit.

Prodávající ale zpravidla nemá zkušenosti a neví na co se ptát.

Ptejte se například na následující:

  • Mohu dostat seznam 5 vašich klientů s kontaktními údaji, abych si vyžádal referenci?
  • Jak dlouho vám v průměru trvá prodej?
  • Na kolika realitních portálech inzerujete?
  • Budete prohlídky provádět vy osobně?
  • Komu se dovolají zájemci, kteří budou reagovat na inzerci? Vám osobně, nebo někomu jinému?
  • Jak často od vás budu dostávat report o prodeji a můžete mi ukázat, jak vypadá?
  • Jak budete postupovat, pokud bude více zájemců o koupi?
  • Jaké služby nám poskytnete poté, co bude podepsaná kupní smlouva?
  • Jaká bude vaše odpověď, pokud zájemce namítne, že moje nemovitost nemá takovou cenu?
  • Nabídl se nám zkušený makléř, který nabízí realizovat prodej s nižší provizí. Proč bychom si měli vybrat vás?
  • Zahrnuje domluvená provize i náklady na advokáta, na úschovu kupní ceny, na katastr? Zahrnuje DPH? Je konečná, nebo mi budete účtovat ještě další náklady?
  • Kolik ročně investujete do svého osobního rozvoje? Jaké jste v poslední době absolvoval školení?

Měl by se majitel nemovitosti účastnit prohlídek?

Určitě by se neměl účastnit první prohlídky. Je pro to několik důvodů. Zmíním dva.

Zaprvé, zájemci o koupi vás tam nechtějí potkat. Chtějí vidět nemovitost. Ne vás. První setkání s bytem, který bude domovem jejich rodiny příštích mnoho let je velmi osobní a emoční okamžik. Představují si, kde bude dětský pokoj a kde bude jídelní stůl. Jaké si udělají v bytě úpravy. Jaký budou mít výhled při pití nedělní kávy. A setkání s původním majitelem tuto atmosféru ruší. Najednou přemýšlí o vás, jak se asi cítíte, proč to vlastně prodáváte a podobně. Atmosféře první prohlídky to uškodí.

A druhý důvod?

Pokud je zájemce dobrý obchodník, bude se snažit zdůrazňovat negativa nemovitosti a tím si připravovat půdu pro požadavek na slevu. Dělá to zhruba třetina kupujících. Chodí při prohlídce po bytě nebo domě, kroutí hlavou a komentují: „Tohle je křivé. Kdo tohle vymyslel? Tohle se musí předělat.“ Pro makléře je to rutina, ale pro majitele nemovitosti to bývá velmi nepříjemné a vzniká špatná atmosféra, která nepomáhá uzavření dohody o koupi. Makléř jako dobrý mediátor toto chování dokáže odfiltrovat a pokud je prostor pro dohodu o koupi, tak ji mezi kupujícím a prodávajícím zprostředkuje.

Kdy by se tedy měli kupující a prodávající setkat osobně?

U nás ve 100klíčů doporučujeme zájemcům o koupi podívat se na nemovitost ještě jednou, s odstupem několika dní, na druhé prohlídce. A na té je vhodné setkat se i s majitelem, zejména pokud v nemovitosti osobně bydlel. Dokáže odpovědět na otázky, na které nemůže odpovědět makléř. Jací jsou zde sousedé, jaká je místní škola, kam se chodí k doktorovi a kam sportovat. Dobře připravené setkání prodávajícího a zájemce na druhé prohlídce bývá pro všechny příjemné a užitečné pro uzavření dohody.

Sám se věnujete prodeji nemovitostí, jaké prodáváte nejraději?

Zní to zvláštně, ale nevybírám si zakázky podle nemovitostí. Stejně jako lékař by si neměl vybírat pacienty podle diagnózy. Neměl by pacientovi říct: „Vy máte jen vymknutý kotník, to se mi nevyplatí. Přijďte, až budete mít alespoň zlomenou ruku.“ Pokud je cenové očekávání klienta realistické a je dobrá šance na úspěšný prodej a pokud má klient důvěru ve mně, rád se o prodej postarám. Od roku 1997, kdy pracuji v realitách a ve financích, jsem prodal několik činžovních domů, luxusních vil a také spoustu garsonek na sídlištích a spoustu chatiček. Před podpisem nové zakázky nejde o to, jak fajnová je to nemovitost, ale jak bude fungovat vztah s klientem. Pokud se dohodneme, tak několik měsíců budeme v blízkém kontaktu, budeme si volat, scházet se, budu znát každý detail jeho bytu a často i spoustu osobních a rodinných informací. Pokud v tom vztahu nebude důvěra a pochopení, tak to nemůže fungovat.

Jaké je aktuálně situace na realitním trhu?

Jako realitní kancelář 100klíčů působíme na území celé republiky. Kanceláře máme v centru Prahy a v centru Brna. Vnímáme rozevírání cenových nůžek mezi regiony. To potvrzují i oficiální celorepublikové statistiky. Pro ilustraci uvádím ceny nejdražších bytů, prodaných podle údajů katastru nemovitostí za rok 2022:

  • v Praze 85 000 000 Kč
  • v Karlových Varech 22 600 000 Kč.
  • v Brně 18 200 000 Kč.
  • v Ostravě 10.998.887 Kč.
  • v Pardubicích 9 890 000 Kč.
  • v Ústí nad Labem 6 900 000 Kč.

A pokud jde o letošní prodeje, tak po výrazném zpomalení v loňském roce se letos opět prodej oživil. Prodávají se hlavně byty, a především ty malé. Rodinné domy a stavební pozemky se prodávají obtížně. Nabídka je velká a kupující mají z čeho vybírat. Proto velmi záleží na dobré přípravě a profesionální prezentaci nemovitosti.

Prodávající se tedy nemusí obávat, že nebudou zájemci?

Určitě ne. Pokud se vše dobře připraví a naplánuje, tak to dobře dopadne. A pokud bude kdokoli z čtenářů chtít s něčím poradit, ať se mi klidně ozve. Třeba mailem na dalibor.drazan@100klicu.cz. A také může sledovat náš Facebook, kam dáváme praktické tipy. Anebo náš web www.100klicu.cz.

  • Nejčtenější

Cestovatelská novinka desetiletí? Saúdská Arábie láká na nepoznané

Advertorial Představte si zemi, která má moře, hory, historická města, moderní metropole, spoustu kulturních památek a množství...

Šetření energiemi pomáhá. E.ON rozdělil mezi potřebné 17 milionů korun

Komerční sdělení Více než 17 milionů korun doposud vyplatila charitativním organizacím energetická společnost E.ON v rámci projektu...

Korejské multicity? Ruch Soulu společně s relaxem na ostrově Jeju

Komerční sdělení Korejské město Soul je rušnou metropolí, v níž si cestovatelé vychutnají to nej z asijských velkoměst. Kam však za...

Kvalitní český kotel na dřevo obstojí v náročných podmínkách

Komerční sdělení Jak univerzální může být vytápění dřevem, tedy ekologickým a obnovitelným zdrojem tepla, se můžeme přesvědčit na třech...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Na lyže do nejlepšího rodinného hotelu v Česku

Komerční sdělení Čtyřhvězdičkový Wellness hotel Vista umístěný přímo na sjezdovce je vysněným místem každé rodiny, která touží po...

Vyhráli čtvrt miliardy ve sportce, roky se schovávají. Radost nikdy nepřišla, říkají

Premium Na těle má vytetovaných šest čísel. 3, 5, 7, 8, 25 a 29. Jsou to čísla, která jemu a jeho manželce přinesla 250 milionů...

Klobásy a temná ezoterika. Jak jsem si zajel s KSČM do Polska za nákupy

Premium Ještě že jsem dorazil s předstihem. Autobus z temného náměstí v Lysé nad Labem vyráží o dvě minuty dříve, než bylo...

Nová princezna. Herečka Sára Korbelová o vánoční pohádce i intimních scénách

Premium Je jí jednadvacet, ale už má za sebou slušnou řádku rolí. A zajímavých, od těhotné studentky po slečnu trpící úzkostmi....

Duch Vánoc v OLYMPIC PALACE: Předvánoční pobyty pro požitkáře

Komerční sdělení Každý víkend je pro hosty připravena snídaně inspirovaná tradičními vánočními trhy, workshopy, kde si s naším...

Vsaďte na kvalitu a tradici v oblasti filtrace

Komerční sdělení MANN+HUMMEL, přední světový výrobce filtrů a komponentů pro automobilový průmysl, letos slaví 30 let od vstupu na český...

Pijete kolu? Máme pro vás novinku s ikonickou, ještě lepší chutí!

Komerční sdělení Dopřejte si oblíbenou nadčasovou chuť v moderním podání a zdravějším přístup k sobě i planetě. Představujeme vám...

Šetření energiemi pomáhá. E.ON rozdělil mezi potřebné 17 milionů korun

Komerční sdělení Více než 17 milionů korun doposud vyplatila charitativním organizacím energetická společnost E.ON v rámci projektu...

Vyhráli čtvrt miliardy ve sportce, roky se schovávají. Radost nikdy nepřišla, říkají

Premium Na těle má vytetovaných šest čísel. 3, 5, 7, 8, 25 a 29. Jsou to čísla, která jemu a jeho manželce přinesla 250 milionů...

Zemřela slovenská zpěvačka Haščáková z pěveckého dua MC Erik & Barbara

Ve věku 43 let zemřela na Floridě slovenská zpěvačka Barbara Haščáková z pěveckého dua MC Erik & Barbara, které se v...

StarDance opustil cukrář Josef Maršálek. V děkovné řeči padla peprná slova

Osmé kolo StarDance bylo posledním pro cukráře Josefa Maršálka a Adrianu Maškovou. V rozstřelu byli s kajakářem...

Potvrzeno. Ceny elektřiny od ledna stoupnou kvůli regulované složce

Energetický regulační úřad potvrdil růst regulovaných cen energií od ledna 2024. Oproti před měsícem uváděnému růstu...

Po snížení DPH potraviny zdraží, zjistil od obchodníků ministr Výborný

Snížení DPH o tři procentní body u potravin na 12 procent nesníží ceny v obchodech. V pondělí to ohlásil po jednání s...