„Nejoblíbenější položkou na e-shopu je jednoznačně tank. Přestože jsme čekali, že lidé budou chtít přispět spíše na zdravotnické vybavení, tak nakonec je to celé o skutečných zbraních. Lidé vybírají samopaly, Javeliny a další obranné zbraně,“ vysvětluje Martin Ondráček, spoluautor kampaně.
„Principem fiktivního e-shopu je virtuální nabídka výzbroje, rozdělená do různých kategorií. U jednotlivých položek je uvedena fotografie, popis a skutečná pořizovací cena. Přesto, že si návštěvník vybírá reálný produkt, tak si ve skutečnosti nic nekupuje. Je to vlastně dárcovský portál, na kterém lze stejně jako v klasickém e-shopu platit kartou nebo bankovním převodem,“ říká podnikatel Dalibor Dědek, který stojí za projektem.
Peníze tečou přímo na účet ukrajinského velvyslanectví. To, co se nakoupí, si určuje velení ukrajinské armády a nákupy provádí expertní tým českého Ministerstva obrany. Počínají si přitom tak obratně, že si jich před časem pochvalně všiml i americký Wall Street Journal.
„Ačkoliv má kampaň zatím jen českou a anglickou mutaci, dostala se snad do všech zemí kromě Grónska. Nejvíce zareagovali lidé ze sousedního Německa, kde o českém e-shopu vyšlo i několik reportáží. Překvapila nás také velká odezva v Jižní Koreji, Hong Kongu a na Taiwanu, kde se výzva šíří virálně, po lokálních diskusních fórech. Podobné je to ve Spojených státech, kde se o našem projektu divoce diskutuje na sociální síti Reddit,“ upřesnil Jura Ibl, který řídí rozvoj a administraci portálu, a dodává: „Co je ale opravdu nečekané, je množství pozitivních reakcí. Setkáváme se překvapivě s minimálním počtem nenávistných komentářů, a to už e-shop navštívily desítky tisíc lidí.“
Před spuštěním je německá a polská verze e-shopu. Pracuje se také na čínské, korejské, ale i ruské verzi.