iDNES.cz

Fiktivní e-shop se zbraněmi pro Ukrajinu se valí světem

– KOMERČNÍ SDĚLENÍ
Český projekt Dárek pro Putina, který na doméně zbraněproukrajinu.cz, sbírá finanční dary na nákup zbraní pro ukrajinskou armádu zaujal i protinožce. Za první 4 dny fungování přiteklo na účet ukrajinské ambasády více než 13 milionů korun.

Komerční sdělení

Toto jsou komerční sdělení. iDNES.cz neovlivňuje jejich obsah a není jejich autorem. Více

Komerční sdělení je speciální inzertní formát. Umožňuje inzerentům oslovit čtenáře na ploše větší, než je klasický banner, hodí se tedy například ve chvíli, kdy je potřeba popsat vlastnosti nového produktu, představit společnost nebo ukázat více fotografií.

Aby bylo na první pohled odlišitelné od redakčních textů, obsahuje jasné označení „Komerční sdělení“ v záhlaví článku.

Pro komerční sdělení platí podobná pravidla jako pro další formy inzerce na iDNES.cz. Nesmí tedy být v rozporu s dobrými mravy a zásadami poctivého obchodního styku, nesmí porušovat práva třetích osob a poškozovat něčí dobrou pověst. Na rozdíl od bannerové reklamy je z komerčních sdělení vyloučena politická inzerce.

Komerční sdělení, jejich titulky a tvrzení v nich obsažená nesmějí být lživá a klamavá.

Ceník komerčních sdělení včetně kontaktů na obchodní oddělení najdete zde.

Fiktivní e-shop se zbraněmi pro Ukrajinu se valí světem | foto: ČTK

„Nejoblíbenější položkou na e-shopu je jednoznačně tank. Přestože jsme čekali, že lidé budou chtít přispět spíše na zdravotnické vybavení, tak nakonec je to celé o skutečných zbraních. Lidé vybírají samopaly, Javeliny a další obranné zbraně,“ vysvětluje Martin Ondráček, spoluautor kampaně.

„Principem fiktivního e-shopu je virtuální nabídka výzbroje, rozdělená do různých kategorií. U jednotlivých položek je uvedena fotografie, popis a skutečná pořizovací cena. Přesto, že si návštěvník vybírá reálný produkt, tak si ve skutečnosti nic nekupuje. Je to vlastně dárcovský portál, na kterém lze stejně jako v klasickém e-shopu platit kartou nebo bankovním převodem,“ říká podnikatel Dalibor Dědek, který stojí za projektem.

Peníze tečou přímo na účet ukrajinského velvyslanectví. To, co se nakoupí, si určuje velení ukrajinské armády a nákupy provádí expertní tým českého Ministerstva obrany. Počínají si přitom tak obratně, že si jich před časem pochvalně všiml i americký Wall Street Journal.

„Ačkoliv má kampaň zatím jen českou a anglickou mutaci, dostala se snad do všech zemí kromě Grónska. Nejvíce zareagovali lidé ze sousedního Německa, kde o českém e-shopu vyšlo i několik reportáží. Překvapila nás také velká odezva v Jižní Koreji, Hong Kongu a na Taiwanu, kde se výzva šíří virálně, po lokálních diskusních fórech. Podobné je to ve Spojených státech, kde se o našem projektu divoce diskutuje na sociální síti Reddit,“ upřesnil Jura Ibl, který řídí rozvoj a administraci portálu, a dodává: „Co je ale opravdu nečekané, je množství pozitivních reakcí. Setkáváme se překvapivě s minimálním počtem nenávistných komentářů, a to už e-shop navštívily desítky tisíc lidí.“

Před spuštěním je německá a polská verze e-shopu. Pracuje se také na čínské, korejské, ale i ruské verzi.

zpět na článek