Tisíce ručních operací přitom mohou ušetřit vhodně zvolené školní informační systémy. Usnadní komunikaci s žáky i rodiči, rychle dodají důležité údaje o studentech nebo pomohou s tvorbou testů i jejich vyhodnocením.
I když množství administrativy ředitele škol trápilo i v minulosti, v posledním roce se situace stává téměř neúnosnou. Pandemie koronaviru a integrace ukrajinských studentů způsobují, že úřadováním ředitelé tráví drtivou většinu času. V Praze například papírování za problém označilo 84 procent vedoucích škol. „Ředitel by měl nejvíce času strávit pedagogikou, komunikací s učiteli a rodiči. To je těžiště jeho práce. Většinu času však tráví administrativou a zdá se mi, že ta stále narůstá,“ říká k šetření ředitel Bratrské školy v Praze Rostislav Konopa.
Vedoucím pracovníkům by přitom mohly ulevit školní informační systémy, které za ně mnohé úkony dělají automaticky. Navíc zrychlují běžnou komunikaci s rodiči i žáky, usnadňují zkoušení studentů i vyhodnocování testů. „Moduly neustále upravujeme podle požadavků klientů, systém navíc běží na cloudu, takže umožňuje práci i ze vzdáleného přístupu,“ říká Roman Vejražka ze společnosti Unicorn, která rozvíjí školní systém Edookit.
Ředitelé se v průzkumu shodují na tom, že jednoznačně nejnáročnějším obdobím je začátek školního roku. Od sestavení rozvrhu po vyřízení nejrůznějších souhlasů i zorganizování všech potřebných plateb. I tady ale dokážou školní systémy pomoci. „Školám nabízíme možnost předepsat platbu rodiči – těm se zobrazí jak platební údaje, tak i praktický QR kód ke snadnému zaplacení. Škola nahraje do Edookitu výpis z banky a platby se spárují s předpisy. Škole s 600 žáky a pěti platbami ročně to ušetří 3 000 ručních operací,“ popisuje Vejražka další výhody systému. Jsou v něm také nahrány elektronické souhlasy, které mohou rodiče vyplnit a opět elektronicky odevzdat. Tím se ušetří zdlouhavý tisk, rozdávání a následný sběr dokumentů.
Systémy se snaží usnadnit práci i učitelům, pro ně vývojáři vytvořili elektronickou podobu tradičního zápisníku, pořadí zápisků si může učitel snadno měnit, lze si nastavit i označení po odučení dané látky. Oblíbená je také funkce na zkoušení studentů, a to i v případě, že výuka probíhá distančně. Protože studenti dokázali „opisovat“ i na dálku, umožňuje systém míchat otázky, nastavit různý čas na odpověď, případně zablokovat návrat k předchozí otázce. Tím se možnost získat informace jinde značně komplikuje.