Škola pro hlavu, srdce i ruce
Do první třídy v rekonstruovaném patře budovy bývalé mateřinky v Želechovicích nad Dřevnicí usedlo minulý rok do lavic prvních 21 dětí, které se celostně rozvíjejí pod taktovkou zkušeného třídního učitele Mgr. Jaroslava Zrníka. Ten svůj pedagogický přístup komentuje: „Snažím se v dětech rozvíjet jejich přirozenou touhu po poznání a zároveň jim ukázat, že za každou obyčejnou věcí, rostlinou, zvířetem či člověkem je něco více, než co na první pohled vidíme.“ Děti mohou každý den zažívat nejen učení v širokých souvislostech, ale i poznávání světa skrze umělecké aktivity a rukodělné práce. Oslovujeme tak u nich tři nejdůležitější duševní kvality – myšlení, cítění a vůli k činu a jeho dokončení. Jednou týdně jezdí dětí do Komunitního centra v Zeleném údolí, kde mohou prožít vzdělávání v realitě venkovského prostředí a skutečnou smysluplnost práce.
Tři hodiny týdně probíhá výuka angličtiny, v níž si děti pomocí písní, jednoduché dramatizace, rytmizace a pohybových her osvojují jazyk zcela přirozeně. „Mluvím na děti výhradně anglicky, pro ně jsem Lilly a jinak mi ani neřeknou,“ usmívá se angličtinářka Mgr. Veronika Paličková. „Je pro mě zážitkem vidět, jak se dětem rozvazuje už po pouhém půl roce jazyk, kolik písní a textů a slovíček už umějí,“ dodává s nadšením. Druhý jazyk, němčinu, se začínají děti stejným způsobem učit od druhého ročníku.
Specifickým předmětem, který nenaleznete v žádné jiné pedagogice, je eurytmie. Jde o pohybové umění, které děti učí vnímat nejen sebe, své spolužáky, ale i celý prostor, ve kterém se nachází. Eurytmistka Petra Křížová k tomu dodává: „Pohyb v eurytmii je smysluplným pohybem v proudu krásy lidské řeči i za doprovodu hudebních nástrojů. Děti se učí v těchto hodinách především být spolu a vnímat se navzájem“.
Proč je v dnešní době důležité děti rozvíjet celostně? Ředitel školy, Ing. Miroslav Palička, nabízí odpověď: „Dnešní doba si žádá už něco jiného. Škola by děti neměla učit jen memorovat, ale měla by je učit uplatňovat i emoční inteligenci, aby uměly s druhými vycházet a také, pokud mají nápad, tak aby měly sílu ho dokončit a aby zažily radost z dobře vykonané práce. Je důležité, aby se děti o sebe byly schopny postarat, ať přijde jakákoliv doba, a uměly se k problémům postavit čelem.“
Waldorfský dětský klub Zelené údolí zajišťuje kontinuitu vzdělávání
Waldorfský dětský klub v Zeleném údolí otevřel v září 2021 předškolní vzdělávání pro děti od 3 do 6 let. Momentálně je s 16 dětmi jeho kapacita naplněna ze tří čtvrtin. Zázemím je mu statek se zvířaty uprostřed malebného, vodním živlem a všudypřítomným životem prodchnutého údolí směrem na Provodov.
Waldorfské předškolní vzdělávání dopřává dětem plný prožitek dětství: děti nezatěžuje intelektuálním poznáváním světa, ale nechává je nasávat svět plnými doušky skrze své smysly. Usiluje o vytvoření spořádaného okolí s pevným životním rytmem, který dětem zajistí potřebnou jistotu a stabilitu.
Komunitní centrum v Zeleném údolí tepe životem a tvůrčí činností
Komunitní centrum v Zeleném údolí se stalo srdcem celého waldorfského projektu. Kromě předškolního a částečně i školního vzdělávání se zde pravidelně uskutečňují slavnosti pro širokou veřejnost a rozvíjí se zde řemeslné a rukodělné kurzy. Komunitní centrum je tvůrčí a komunitou opečovávané prostředí. Je otevřené všem lidem, kteří se chtějí chopit vlastní iniciativy a vytvořit něco pro sebe či ostatní, kteří se chtějí realizovat nebo zde nacházet inspiraci.
WALDORSKÁ ZÁKLADNÍ ŠKOLA JASAN NABÍZÍ JEŠTĚ POSLEDNÍ VOLNÁ MÍSTA V 1. ROČNÍKU. V případě Vašeho zájmu kontaktujte ředitele Ing. Miroslava Paličku na tel. 777 906 054. Více informací na www.waldorfzlin.cz nebo na Fcb stránkách WaldorfZlín. |