Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Výzkum na VUT v Brně: letoun Marabu se chystá k prvnímu vzletu

Komerční sdělení   7:00aktualizováno  7:00
Po řadě úspěšných konstrukčních projektů se v současnosti tým profesora Píšťka na Leteckém ústavu Fakulty strojního inženýrství VUT v Brně věnuje vývoji prototypu experimentálního letounu VUT 001 Marabu, který slouží pro integraci a testování vybavení bezpilotních letounů. Na výzkum na VUT v Brně v současné době navazuje realizace prvních letových testů prototypu letounu.

Komerční sdělení

Toto jsou komerční sdělení. iDNES.cz neovlivňuje jejich obsah a není jejich autorem. Více

Komerční sdělení je speciální inzertní formát. Umožňuje inzerentům oslovit čtenáře na ploše větší, než je klasický banner, hodí se tedy například ve chvíli, kdy je potřeba popsat vlastnosti nového produktu, představit společnost nebo ukázat více fotografií.

Aby bylo na první pohled odlišitelné od redakčních textů, obsahuje jasné označení „Komerční sdělení“ v záhlaví článku.

Pro komerční sdělení platí podobná pravidla jako pro další formy inzerce na iDNES.cz. Nesmí tedy být v rozporu s dobrými mravy a zásadami poctivého obchodního styku, nesmí porušovat práva třetích osob a poškozovat něčí dobrou pověst. Na rozdíl od bannerové reklamy je z komerčních sdělení vyloučena politická inzerce.

Komerční sdělení, jejich titulky a tvrzení v nich obsažená nesmějí být lživá a klamavá.

Ceník komerčních sdělení včetně kontaktů na obchodní oddělení najdete zde.

Projekt VUT 001 Marabu | foto: Vysoké učení technické v Brně

Výzkum na VUT v Brně přináší projekt VUT 001 Marabu

Projekt VUT 001 Marabu se rozběhl v roce 2006, kdy profesor Píštěk oslovil průmyslové partnery a navrhl jim nový koncept vývoje bezpilotních letounů založený na vytvoření experimentálního letounu a postupném přechodu z plně pilotní verze na verzi bezpilotní.

Výzkum na VUT v Brně navrhl unikátní konstrukční řešení letounu (kompozitový trup, kovové křídlo a vodorovné ocasní plochy, příprava pro letové zkoušky proudové pohonné jednotky), které navíc kromě pístového motoru zajišťujícího primární prostředek pohonu disponuje rovněž experimentálním proudovým motorem.

Řízení proudového motoru zajišťuje elektronický systém. Start je elektrický, stejně jako čerpadlo paliva a oleje. Motor umožňuje letounu Marabu vystoupat až do výšky 8 000 metrů.

Marabu 3

Výzkum na VUT v Brně pod vedením profesora Píšťka má nejen nezpochybnitelné konstrukční úspěchy, ale univerzitnímu týmu se také podařilo výborně navázat projekt na aktivity průmyslových partnerů (např. vývoj malých proudových motorů pro bezpilotní letouny nebo vývoj avionického vybavení).

Od počátku na něm spolupracují průmyslové podniky První brněnská strojírna Velká Bíteš, Jihlavan-Airplanes a Plast Servis. Celá myšlenka našla podporu i u Ministerstva průmyslu a obchodu ČR ve formě grantového projektu.

Marabu 2

Letoun Marabu se chystá k prvnímu vzletu

"Projekt nese název Marabu, protože navrhovaný letoun tohoto ptáka svojí přídí a konstrukcí trupu vzdáleně připomíná. Bezpilotní prostředek totiž potřebuje v přední části trupu dostatečný prostor pro přístroje – například pro snímání prostoru před letounem a přenos obrazu do pozemního řídicího střediska," vysvětluje neobvyklé jméno profesor Antonín Píštěk, ředitel leteckého ústavu VUT v Brně.

"Letoun má v současnosti kabinu pro dva piloty – stroj bude muset projít fází bezpečného zalétávání a teprve poté bude postupně osazen přístroji pro bezpilotní létání. Další fáze projektu zahrnují i tzv. fázi bezpilotního létání s dohledem pilota – inženýra, který sleduje činnost bezpilotního systému ve vzduchu," upřesňuje Píštěk.

Marabu 1

Konstrukce bezpilotních leteckých prostředků se celosvětově řadí k vůbec nejmodernějším trendům v letectví. Bezpilotní letadla se využívají především k vojenským účelům, ale značný potenciál pro široké uplatnění mají také v civilním prostředí.

V tomto sektoru jejich širšímu použití zatím brání některé legislativní překážky. Po jejich vyřešení je však možné očekávat rozsáhlé využití bezpilotních prostředků (označovaných anglickým akronymem UAV) i v civilním sektoru. Výzkum na VUT v Brně se tak úspěšně připojuje k celosvětovému trendu.

Autor:

Hlavní zprávy

Další z rubriky

Na VŠO se můžete hlásit do konce září.
Na VŠO se můžete hlásit do konce září

I když začátek akademického roku pomalu klepe na dveře, stále ještě najdete školy, které přijímají nové studenty. Na Vysoké škole obchodní v Praze (VŠO) můžete...  celý článek

Lidé si stále půjčují. Využívají ale dostatečně srovnávačů půjček?
Lidé si stále půjčují. Využívají ale dostatečně srovnávačů půjček?

Poptávka po bankovních i nebankovních půjčkách roste. Faktem ale zůstává, že lidé často sáhnou po první nabídce, která se jim naskytne a ta nemusí být...  celý článek

Vybíráte výtah? Pozvěte si mobilní showroom Schindler.
Vybíráte výtah? Pozvěte si mobilní showroom Schindler

Výtah je v domě užitečným pomocníkem, který si můžete podle vlastních potřeb vyladit do naprostých detailů. Jejich výběr usnadní nový mobilní showroom...  celý článek

Najdete na iDNES.cz

mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.