Výměna autoskla by se neměla podceňovat

Komerční sdělení   7:00aktualizováno  7:00 – KOMERČNÍ SDĚLENÍ
Pokud se mění čelní sklo automobilu, můžeme pozorovat mnoho různých postupů. Výměna autoskla se liší většinou jen v detailech, ovšem měly by mít vždy jedno společné - kvalitní instalaci. Zásadou je, aby nedošlo k poškození rámu karoserie a aby lepidlo na sklo i karoserii perfektně přilnulo.

Komerční sdělení

Toto jsou komerční sdělení. iDNES.cz neovlivňuje jejich obsah a není jejich autorem. Více

Komerční sdělení je speciální inzertní formát. Umožňuje inzerentům oslovit čtenáře na ploše větší, než je klasický banner, hodí se tedy například ve chvíli, kdy je potřeba popsat vlastnosti nového produktu, představit společnost nebo ukázat více fotografií.

Aby bylo na první pohled odlišitelné od redakčních textů, obsahuje jasné označení „Komerční sdělení“ v záhlaví článku.

Pro komerční sdělení platí podobná pravidla jako pro další formy inzerce na iDNES.cz. Nesmí tedy být v rozporu s dobrými mravy a zásadami poctivého obchodního styku, nesmí porušovat práva třetích osob a poškozovat něčí dobrou pověst. Na rozdíl od bannerové reklamy je z komerčních sdělení vyloučena politická inzerce.

Komerční sdělení, jejich titulky a tvrzení v nich obsažená nesmějí být lživá a klamavá.

Ceník komerčních sdělení včetně kontaktů na obchodní oddělení najdete zde.

Položení autoskla s lepidlem do rámu karoserie | foto: Autoskla VACEK s.r.o.

Nainstalované čelní sklo musí držet „jak přibité“. „V naší více jak 24leté praxi jsme se setkali již s mnoha montážemi autoskla od těch kvalitních i po takové, při nichž nám vstávaly hrůzou vlasy na hlavě. Ono se říká, že výměna autoskla není těžká, že to každý šikovný chlap zvládne doma v garáži, ale opak je pravdou,“ říká Mgr. Ludvík Vacek, jednatel firmy Autoskla VACEK s.r.o.

Demonstrace, jak vypadá rám po vyřezání vyřezávačkou po nějaké době

Demonstrace, jak vypadá rám po vyřezání vyřezávačkou po nějaké době

Demonstrace, jak vypadá rám po vyřezání vyřezávačkou za rok - dva

Demonstrace, jak vypadá rám po vyřezání vyřezávačkou za rok - dva

Demonstrace, jak vypadá rám po vyřezání vyřezávačkou - karoserie prorezne durch

Demonstrace, jak vypadá rám po vyřezání vyřezávačkou - karoserie prorezne durch

Autoskla a pohled do jejich historie

Za posledních 20-30 let udělal automobilový průmysl a technologie užité při výrobě automobilů obrovský skok kupředu. Pokud se na problematiku podíváme z pohledu autoskláře, tak změny za poslední desetiletí, měly kořeny již v poválečné výrobě, kdy se pomalu upouštělo od rámové konstrukce šasí a přešlo se na samonosnou karoserii. V té době se stále montovala kalená čelní autoskla tzv. „do gumy“, tedy do gumového profilu, který zajišťoval jednak těsnící funkci a zároveň držel sklo v karoserii automobilu. Tuto konstrukci všichni dobře známe ze starých Škodovek.

V té chvíli sloužilo autosklo pouze jakási ochrana před větrem a nepřízní počasí a nemělo žádnou bezpečnostní funkci. Při nárazu se buď rozbilo na tisíce malých střepů, nebo vyletělo ven z rámu. Postupem času, kdy se stále více dbalo na bezpečnost cestujících ve vozidle, se začaly objevovat bezpečnostní prvky jako bezpečnostní pásy, deformační zóny a později i airbagy. To samozřejmě vedlo ke změně konstrukce karoserie a nastala potřeba něco provést i s čelním autosklem.

Autoskla a jejich bezpečnost

V poválečných dobách a ve světě ještě do konce 70. let, kdy nebyly pásy nebo se nepoužívaly, byla v autech kalená skla. Celkem běžně tehdy při havárii skončila posádka vozidla mimo vůz, většinou s tragickými následky. Prostě proletěla ven i s čelním autosklem, neboť se sklo buď rozbilo na tisíc malých střepů, nebo vydrželo, ale gumový profil, kterým bylo připevněno v karoserii, je nedokázal udržet při nárazu v kabině. Totéž se později stávalo i s použitím airbagu, kdy tlak nafukujícího se airbagu vytlačil čelní sklo z rámu a nafouknutý airbag již nemohl poskytovat takovou oporu lidem, jakou by při nárazu potřebovali.

Prvním krokem bylo použití laminovaného autoskla, které se sice rozbije, ale fólie mezi dvěma vrstvami skla dokáže autosklo udržet pohromadě. Bohužel, toto neřešilo všechny problémy. Jako spásný nápad se ukázala myšlenka vlepit čelní autosklo přímo do rámu karoserie. Tím samozřejmě daleko pevněji lepené autosklo v karoserii drží a poskytuje oporu jak airbagu, tak zároveň slouží jako zpevňovací prvek horní části karoserie. Toto řešení má za následek jednak lepší jízdní vlastnosti vozidla a jako bonus při havárii sklo pohlcuje část energie nárazu.

Kvalitní výměna autoskla

V předchozích odstavcích jsme si ukázali, jak je důležité, aby autosklo v rámu karoserie opravdu drželo! Tím se klade zvýšený nárok na vysoce kvalitní lepící soupravy a neméně kvalitní a odbornou montáž.

„Bohužel, často se setkáváme s vyloženě lajdáckým přístupem k montáži, který rozhodně nezaručuje bezpečnost posádky. Tento nešvar nepochází jen od pokoutních „výměnářů“ autoskel, ale setkali jsme se bohužel i s nekvalitně namontovaným autosklem, které přišlo ze značkového servisu a dokonce i od konkurenčního „specialisty“ na výměnu autoskla. Taková výměna autoskla je naprosto nepřípustná,“ říká Ludvík Vacek a dodává: „Autosklo nestačí to jen tak „zbastlit“ silikonem nebo nějakým pochybným lepidlem. Výměna autoskla se musí provádět za použití certifikovaných lepících prostředků a hlavně se musí dbát na správný technologický postup, protože jde doslova o život!“

Příprava vyřezávací struny na demontáž čelního autoskla

Příprava vyřezávací struny na demontáž čelního autoskla

Samotné vyřezávání autoskla

Samotné vyřezávání autoskla

Samotné vyřezávání autoskla

Samotné vyřezávání autoskla

Vyjmutí vyřezaného autoskla

Vyjmutí vyřezaného autoskla

Na rámu karoserie pro čelní autosklo nejsou žádné škrábance ani poškození jako...

Na rámu karoserie pro čelní autosklo nejsou žádné škrábance ani poškození jako po vyřezání vyřezávačkou

Na rámu karoserie pro čelní autosklo nejsou žádné škrábance ani poškození jako...

Na rámu karoserie pro čelní autosklo nejsou žádné škrábance ani poškození jako po vyřezání vyřezávačkou

Odstranění přebytečného lepidla

Odstranění přebytečného lepidla

Odstranění přebytečného lepidla

Odstranění přebytečného lepidla

Odstranění přebytečného lepidla

Odstranění přebytečného lepidla

Připravený ošetřený rám na nalepení autoskla

Připravený ošetřený rám na nalepení autoskla

Příprava autoskla na nalepení

Příprava autoskla na nalepení

Nanesení lepidla na autosklo

Nanesení lepidla na autosklo

Technologie lepení za pomoci primeru

Odborníci z Autosklo VACEK s.r.o. používají pouze prvovýrobní technologii lepení za pomoci primeru. Tato technologie se stále používá v továrních halách všech výrobních značek automobilů. Je sice poněkud dražší, protože musíte použít jeden technologický krok navíc, ale tento postup zaručuje prvotřídní spoj lepidla, karoserie a nového autoskla.

Řada autosklářů v honbě za ziskem přesto dává přednost bezprimerové technologii, kde se šetří náklady jak časové (odpadá jeden technologický krok), tak materiální (vlastní primer). Dalším hlediskem je případné poškození, které se může vyskytnout při vyřezávání starého autoskla. U použití strojových vyřezávaček, které servis Autosklo VACEK zásadně nepoužívá, se poškrábe dokola celý rám karoserie pro autosklo. Pokud nedojde k ošetření takového škrábance, např. primerem, celý rám začne velmi rychle korodovat a dokonce od této koroze může prasknout i samotné autosklo.

U použití bezprimerové technologie na to mechanici většinou, ať záměrně či bez zlého úmyslu, zapomínají. Potom i na novém voze můžete mít zkorodovaný rám karoserie tak, že váš vůz musí navštívit klempíře, což znamená nemalý vydaný peníz navíc. Tím se výměna autoskla pěkně prodraží. Na druhou stranu primer drobná poškození velmi dobře překryje a tím zabraňuje potenciální korozi.

Ošetření drobných poškození primerem na rámu karoserie

Ošetření drobných poškození primerem na rámu karoserie

„Já osobně se domnívám, že správný postup je ten, přiblížit se co nejvíce tovární technologii použité při výrobě vozidla. Jen ten zaručuje bezvadný výsledek a spokojenost zákazníka. Prosím, vyvarujte se neodborné montáži!“ uzavírá Ludvík Vacek.

Více informací o firmě Autoskla VACEK s.r.o. a výměně autoskel najdete na www.autoskla-vacek.cz.

Autor:

Dakar 2019

Rallye Dakar 2019 probíhá 7. - 17. ledna. Letošní 41. ročník se pořádá výhradně na území Peru. Trasa Rallye Dakar 2019 je rozdělena na 10 etap s celkovou délkou přes 5500 km. Z toho sedm etap se pojede na písku.

Nadcházející etapy:
17. 1. (Pisco - Lima)

Na start letos Dakar přilákal i 26 Čechů. Mezi nimi jsou: Aleš Loprais, Martin Kolomý, Martin Prokop, Martin Macík. Kompletní seznam českých jezdců a přehled etap pro Dakar 2019 najdete zde

Nejčtenější

Tři ženy úspěšně zhubly. Jak ale vypadají o půl roku později?

Ke konci projektu se účastnice sešly při závěrečném společném focení. Zleva...

Díky programu Cambridge Weight Plan změnily tři ženy životní styl a odměnou jim bylo, že po pár měsících oblékly menší...

Začalo Australian Open. Bookmakeři a sázkaři se shodují na favoritech

Začalo Australian Open. Bookmakeři a sázkaři se shodují na favoritech

Mezi hlavní vrcholy sázkařské sezóny budou patřit v roce 2019 tenisové grandslamy. Prvním z nich, který tradičně začíná...

Moderní inkousty nahrazují klasické chodbové tiskárny

Moderní inkousty nahrazují klasické chodbové tiskárny.

Uvažujete o koupi nové flotily tiskáren a nevíte si rady při výběru? Inkoustová technologie HP PageWide je něco jako...

Udělejte něco pro sebe, pořiďte si infrasaunu

Infrasauna Rowen pro 4 osoby nabízí saunování pro celou rodinu. Má 11...

Ta je skvělá nejen pro parádní relaxaci v teple, což přijde v zimních měsících opravdu vhod, ale pečuje i o zdraví. A...

Obchodování online – vysoké zisky a vysoká rizika, Díl 1.

trading

Uživatelé tradingových platforem mají k dispozici nástroje profesionálních obchodníků s akciemi, ale podceňují často...

Další z rubriky

Jak rychle prodat za nejvyšší cenu firemní auta? Zkuste dražbu

Jak rychle prodat za nejvyšší cenu firemní auta? Zkuste dražbu.

Máte několik kusů nebo desítek aut ve vašem vozovém parku, která potřebujete prodat? Stojí vám na parkovišti, zabírají...

Vaše první volba je kovový kancelářský nábytek BISLEY

Vaše první volba je kovový kancelářský nábytek BISLEY

Značka britského výrobce kovového nábytku BISLEY je díky firmě Enprag s.r.o., která společnost na českém a slovenském...

Rozhodujete se, jestli nový, nebo ojetý vůz?

Potkat nás můžete i mimo naše působiště, třeba na některé sportovní akci, jako...

Pokud přemýšlíte, jestli si pořídit nový, nebo ojetý vůz, trošku vám rozhodování ulehčíme. Víte, co znamená ŠKODA Plus?

Najdete na iDNES.cz