Vyhodnocení kampaně „Už to nevidíme černě“

Komerční sdělení   0:01aktualizováno  0:01 – KOMERČNÍ SDĚLENÍ
V listopadu loňského roku odstartoval Dopravní podnik Ostrava kampaň „Už to nevidíme černě“, která se zaměřila na problematiku nedodržování přepravních podmínek a také na černé pasažéry.

Vyhodnocení kampaně „Už to nevidíme černě“ | foto: Dopravní podnik Ostrava a.s.

Komerční sdělení

Toto jsou komerční sdělení. iDNES.cz neovlivňuje jejich obsah a není jejich autorem. Více

Komerční sdělení je speciální inzertní formát. Umožňuje inzerentům oslovit čtenáře na ploše větší, než je klasický banner, hodí se tedy například ve chvíli, kdy je potřeba popsat vlastnosti nového produktu, představit společnost nebo ukázat více fotografií.

Aby bylo na první pohled odlišitelné od redakčních textů, obsahuje jasné označení „Komerční sdělení“ v záhlaví článku.

Pro komerční sdělení platí podobná pravidla jako pro další formy inzerce na iDNES.cz. Nesmí tedy být v rozporu s dobrými mravy a zásadami poctivého obchodního styku, nesmí porušovat práva třetích osob a poškozovat něčí dobrou pověst. Na rozdíl od bannerové reklamy je z komerčních sdělení vyloučena politická inzerce.

Komerční sdělení, jejich titulky a tvrzení v nich obsažená nesmějí být lživá a klamavá.

Ceník komerčních sdělení včetně kontaktů na obchodní oddělení najdete zde.

Od listopadu jezdí v ostravské MHD denně třicet asistentů přepravy, kteří kontrolují dodržování přepravních podmínek. „Asistenti přepravy jsou mezi cestujícími oblíbení. Do budoucna jsme se rozhodli tým asistentů posílit o dalších dvacet asistentů, aby byli vidět v ostravské MHD co nejvíce,“ říká generální ředitel DPO Daniel Morys. 

Vyhodnocení kampaně „Už to nevidíme černě“

V průběhu listopadu měla veřejnost možnost prostřednictvím sociálních sítí hlasovat o tom, na které lince by nejraději asistenty přepravy potkávali. Nejvíce se přimlouvali, aby je vídali ve spojích tramvajové linky č. 4 a v autobusech linky 21.Momentálně plně spolupracují také s přepravními kontrolory při speciálních akcích, na kterých systematicky kontrolují všechny spoje v jednotlivých dopravních uzlech, tak aby přistiženým černým pasažérům neumožnili odjet jiným spojem bez zaplacení jízdného.

Vyhodnocení kampaně „Už to nevidíme černě“

Na začátku listopadu vyhlásil ostravský dopravní podnik také amnestii, tedy poslední šanci pro všechny, kteří mají u společnosti dluh za jízdu načerno. Amnestie trvala od 3. listopadu do 12. ledna a využilo ji 729 dlužníků, kterým byly prominuty dluhy za více než 10 mil. korun. DPO na takto prodaných dlouhodobých jízdenkách utržil 1,6 milionu korun. 

„Celková výtěžnost amnestie je tak kolem 15 %, což odpovídá vymahatelnosti, kterou máme u pohledávek vymáhaných běžným způsobem. Doufám, že jsme tímto krokem naučili řadu lidí, že normální je platit,“ říká generální ředitel DPO Daniel Morys. 

Nyní přistoupí DPO k odprodeji pohledávek specializované firmě, která se bude zabývat jejich dalším vymáháním. Od 1. února se také zvedne výše snížené tarifní přirážky ze 700 Kč na 1 000 Kč. I od tohoto zdražení si DPO slibuje pokles černých pasažérů v ostravské MHD. Podle statistik jsou právě tito neplatící cestující nejčastějším zdrojem konfliktů a vandalismu ve vozidlech. 

Asistenti přepravy

Asistenty přepravy zavedl DPO po dohodě s vedením statutárního města Ostrava na začátku dubna letošního roku. Jejich hlavním úkolem je pomáhat cestujícím a ve spolupráci s městskou policií hlídat dodržování přepravních podmínek, zejména bezpečnosti a pořádku ve vozidlech. V případě, že narazí na cestujícího bez platného jízdního dokladu, mají oprávnění jej z přepravy vyloučit už při nástupu do vozidla.

Vyhodnocení kampaně „Už to nevidíme černě“

Asistenti přepravy jsou doprovázeni vždy dvojicí strážníků městské policie a běžně poskytují informace o spojích dopravního podniku, pomáhají maminkám s kočárky či lidem s omezenou možností pohybu. „Aktuálně máme třicet, s městem jsme se však dohodli, že do budoucna budeme mít až 50 asistentů a 50 revizorů,“ říká Daniel Morys.

Vyšší pokuty

Od 1. února 2018 se zvýší snížená sazba tarifní přirážky, tedy pokuta přímo na místě, ze 700 Kč na 1000 Kč. Na začátku kampaně DPO evidoval více než půl milionu nezaplacených pokut u téměř 75 tisíc cestujících v celkové výši skoro sedm set milionů korun. Po skončení kampaně bude vedení DPO řešit předání nedořešených případů třetí straně s cílem zajistit jejich účinné vymáhání.

Vyhodnocení kampaně „Už to nevidíme černě“

Amnestie

Dopravní podnik Ostrava dal poslední šanci stávajícím dlužníkům. Kdo si do 31. 12. 2017 zakoupil minimálně půlroční jízdenku, tomu byly odpuštěny všechny dosavadní dluhy z nezaplacených pokut za jízdy načerno (pokud už nejsou soudně nebo exekučně vymáhány!). Zhruba tři čtvrtiny černých pasažérů jezdí načerno opakovaně, v průměru byli za posledních pět let chyceni šestkrát bez platných jízdních dokladů.

Vyhodnocení kampaně „Už to nevidíme černě“

Dopravní podnik Ostrava chce, aby se cestující cítili bezpečně. „Můžete mít wi-fi na zastávkách, můžete uklízet ve vozidlech MHD několikrát denně, to vše ale postrádá smysl, necítí-li se cestující v MHD bezpečně,“ podporuje celý projekt radní Lukáš Semerák.

Vyhodnocení kampaně „Už to nevidíme černě“

Základní fakta:

  • počet nezaplacených pokut: 554 405
  • počet dlužících cestujících: 74 772
  • výše nezaplacených pokut: 677 821 390 Kč
  • počet osob vyloučených z přepravy: 8 442 (od dubna 2017)
  • načerno jezdí zhruba 6 % cestujících, a jejich počet meziročně neklesá, ale ani nestoupá
  • zhruba tři čtvrtiny černých pasažérů jezdí na černo opakovaně (v roce 2016 10 tisíc z celkového počtu 14 tisíc)
Vyhodnocení kampaně „Už to nevidíme černě“

Hlavní zprávy

Nejčtenější

Užívejte si oblíbené aplikace bez čerpání dat

Užívejte si oblíbené aplikace bez čerpání dat

Sedíte v dálkovém autobuse z Ostravy do Prahy. Vlak má zase zpoždění. Potřebujete zabavit děti při čekání u lékaře nebo...

Plzeňské překvapení? Ne! Tipéři to vidí na druhou výhru Realu

Plzeňské překvapení? Ne! Tipéři to vidí na druhou výhru Realu

Druhá prohra s Realem, nebo plzeňské překvapení? Největší komunita sázkařů žene za druhou výhrou Real.

Samsung, nebo iPhone, to je oč tu běží

Black friday

Sparta, nebo Slavia? Blondýnky, nebo brunetky? Kančí se šípkovou, nebo se zelím? Svět je plný dilemat, což platí...

John Quinn, tvář whiskey Tullamore D.E.W. v Praze

John Quinn, tvář whiskey Tullamore D.E.W. v Praze

Při příležitosti festivalu Whisky Life Prague navštívil Prahu John Quinn, Global Brand Ambassador irské whiskey...

Moderní stavební systém spoří čas i peníze

Moderní stavební systém spoří čas i peníze

Sedíte právě nad výpočty a cenami svého budoucího domu či přestavby? Myslete na to, aby se úspora v materiálu...

Další z rubriky

Dopravní podnik Ostrava nasazuje elektrobusy s ultrarychlým dobíjením

Dopravní podnik Ostrava nasazuje elektrobusy s ultrarychlým dobíjením

Jako první v České republice zahajuje Dopravní podnik Ostrava (DPO) provoz dvou elektrobusů s technologií tzv....

Dopravní podnik Ostrava má novou plničku CNG

Dopravní podnik Ostrava má novou plničku CNG

Již druhou plničku CNG uvedl do provozu Dopravní podnik Ostrava (DPO). Jeho CNG autobusy teď mohou kromě areálu DPO v...

Říjen v ostravském Avionu patří robotům, technice a virtuální realitě

Říjen v ostravském Avionu patří robotům, technice a virtuální realitě

Simulátor letu ptáka, detektor lži nebo ovládání stroje pomocí mozkových vln. Tyto a mnohé další atrakce si budete moci...

Najdete na iDNES.cz