iDNES.cz

Světový den počítačové gramotnosti: Digitální vzdělání je dnes základ

– KOMERČNÍ SDĚLENÍ
Věděli jste, že více než 90 % profesních rolí napříč evropskými státy vyžaduje alespoň základní úroveň digitálních znalostí? Stejně jako se dnes neobejdeme bez čtení, psaní a základní matematiky, v brzké době se stane nepostradatelnou i digitální gramotnost.

Komerční sdělení

Toto jsou komerční sdělení. iDNES.cz neovlivňuje jejich obsah a není jejich autorem. Více

Komerční sdělení je speciální inzertní formát. Umožňuje inzerentům oslovit čtenáře na ploše větší, než je klasický banner, hodí se tedy například ve chvíli, kdy je potřeba popsat vlastnosti nového produktu, představit společnost nebo ukázat více fotografií.

Aby bylo na první pohled odlišitelné od redakčních textů, obsahuje jasné označení „Komerční sdělení“ v záhlaví článku.

Pro komerční sdělení platí podobná pravidla jako pro další formy inzerce na iDNES.cz. Nesmí tedy být v rozporu s dobrými mravy a zásadami poctivého obchodního styku, nesmí porušovat práva třetích osob a poškozovat něčí dobrou pověst. Na rozdíl od bannerové reklamy je z komerčních sdělení vyloučena politická inzerce.

Komerční sdělení, jejich titulky a tvrzení v nich obsažená nesmějí být lživá a klamavá.

Ceník komerčních sdělení včetně kontaktů na obchodní oddělení najdete zde.

Podle dat Evropské unie ovšem základní digitální dovednosti postrádá přibližně 44 % Evropanů. Tento pátek si v rámci Světového dne počítačové gramotnosti už po více než dvacet let připomínáme, jak důležité je v éře digitalizace rozšiřovat znalosti mezi všechny věkové a sociální skupiny, a tím rozvíjet naši společnost kupředu.

Pojďme si dát pár otázek na rozehřátí – umíte si na internetu vyhledat zpravodajství a vyhodnotit objektivitu článků? Víte, jak zacházet s chatovacími aplikacemi, pracovat v textovém editoru nebo navigovat správu vlastních osobních údajů v počítači či na webové platformě? Právě tyto aktivity zařadila Evropská unie do série základních digitálních dovedností, které s pomocí statistického úřadu EU měří ve svých 27 členských zemích. Jak uvádí Eurostat, ještě v loňském roce mělo ucelené základní digitální dovednosti jen krapet přes polovinu lidí mezi 16 - 74 lety. Což není v době všudypřítomné digitalizace nijak růžové.

Eurostat se zaměřil na pět různých oblastí, a to na dovednosti v oblasti informační a datové gramotnosti, dovednosti spojené s komunikací a spoluprací, dovednosti při vytváření digitálního obsahu, dovednosti v oblasti bezpečnosti v digitálním světě a v neposlední řadě také dovednosti při řešení problémů. Přitom ucelené základní digitální dovednosti pak má ten, kdo je schopen provádět alespoň jednu činnost související s každou z těchto oblastí. Nejlépe se na žebříčku umístilo Nizozemsko, kde si s technologiemi rozumí 79 % populace, nejhůře dopadlo s 28 % Rumunsko. Tipnete si, jak jsme dopadli my?

Vysoké ambice a cesta k jejich naplnění

Česká republika se svými 60 % digitálně gramotné populace stojí v lehkém a povzbudivém nadprůměru. Tři procentní body sice ztrácí za Chorvatskem, před Slovenskem máme však náskok o pět. A Polsko zaostává za Českem dokonce o 17 procentních bodů. Evropská unie chce do roku 2030 vylepšit průměr na celém svém území tak, aby minimálně 80 % všech lidí mezi 16 - 74 lety ovládalo základní digitální dovednosti a na těchto znalostech bylo schopno dále stavět.

„Digitální dovednosti jsou nejen čím dál důležitější pro uchazeče o jakékoliv zaměstnání, ale především také otevírají přístup k většímu množství informací a dovedností, ke kvalitnějším službám a širším i zcela novým obchodním příležitostem,“ říká Pavel Košek, ředitel korporátní komunikace a odborník na digitalizaci a telekomunikační politiku ve společnosti Huawei. Podle Pavla Koška je proto důležité nejen rozšiřování digitálních dovedností v rámci školních osnov, ale také předávání znalostí mezi generacemi. „Už dávno neplatí, že jsou to pouze starší generace, které předávají své dovednosti mladým. V digitální době je tomu zcela opačně a rodiče i prarodiče by měli využít možnosti učit se od svých dětí a vnoučat,“ dodává Košek.

Digitální inkluze i ve vzdálených oblastech

Přístup ke stabilnímu internetovému připojení se dá v dnešním digitálním světě brát téměř jako základní právo každého člověka. Pro velkou část lidstva, zejména mimo Evropu, se však stále jedná o těžko dostupné privilegium. Podle zprávy OSN se téměř třetina světové populace k internetu doposud nikdy nepřipojila a i přes skokový nárůst konektivity zapříčiněný globální pandemií nadále zůstává bez této možnosti. I proto se například společnost Huawei přidala k digitální alianci Partner2Connect pod hlavičkou Mezinárodní telekomunikační unie a zavázala se, že do roku 2025 společně s partnery pomůže 120 milionům lidí v odlehlých oblastech připojit se k digitálnímu světu.

Schopnost ovládat a využívat digitální technologie co největším počtem lidí je do budoucna naprosto klíčová, pojí se totiž i s celkovou prosperitou naší planety. Prostřednictvím internetu lze i do odlehlých oblastí přivést kvalitní vzdělání, zdravotní diagnostiku či rychlou pomoc v případech nouze. Znalost technologických řešení pomůže chránit přírodní zdroje i křehké ekosystémy kolem nás. Zvyšování kolektivní digitální gramotnosti a rozšiřování našich dovedností je tak jednou z cest, kterou lze významně podpořit udržitelné fungování naší planety. Světový den počítačové gramotnosti je toho skvělou připomínkou.

zpět na článek