iDNES.cz

Aby Ježíšek neměl zpoždění: Logistice vládnou technologické inovace

– KOMERČNÍ SDĚLENÍ
Vánoce klepou na dveře a s nimi jako každý rok i naprostá doručovací kalamita. Loni touto dobou téměř polovina Čechů neměla doma ještě ani jeden dárek, přitom prodejci i dopravci varují, že s růstem zájmu o nákupy přes internet se doba doručení může nepříjemně protáhnout.

Komerční sdělení

Toto jsou komerční sdělení. iDNES.cz neovlivňuje jejich obsah a není jejich autorem. Více

Komerční sdělení je speciální inzertní formát. Umožňuje inzerentům oslovit čtenáře na ploše větší, než je klasický banner, hodí se tedy například ve chvíli, kdy je potřeba popsat vlastnosti nového produktu, představit společnost nebo ukázat více fotografií.

Aby bylo na první pohled odlišitelné od redakčních textů, obsahuje jasné označení „Komerční sdělení“ v záhlaví článku.

Pro komerční sdělení platí podobná pravidla jako pro další formy inzerce na iDNES.cz. Nesmí tedy být v rozporu s dobrými mravy a zásadami poctivého obchodního styku, nesmí porušovat práva třetích osob a poškozovat něčí dobrou pověst. Na rozdíl od bannerové reklamy je z komerčních sdělení vyloučena politická inzerce.

Komerční sdělení, jejich titulky a tvrzení v nich obsažená nesmějí být lživá a klamavá.

Ceník komerčních sdělení včetně kontaktů na obchodní oddělení najdete zde.

Napadlo vás ale někdy, jak vlastně vypadá takové putování zásilky od výrobce k prodejci, aby pak pod stromečkem udělala v pravou chvíli radost?

Přeprava zboží z jednoho konce světa na druhý je v dnešní době jednodušší než kdy dřív. Když ale posíláte zásilky napříč kontinenty, je naprosto klíčové využívat své přepravní zdroje správným způsobem. Spárování různých druhů přepravy, používání kontejnerů a skladovacích prostor s efektivní logistikou je nezbytně nutné k hladkému běhu doručovacího procesu. Jeho optimalizace přitom zlepšuje provozní efektivitu, zvyšuje bezpečnost a rychlost doručení a v neposlední řadě snižuje cenu.

Ke kolapsu stačí maličkost

Pokud je zásilka v transportu, zpozdit ji dokáže jen málo věcí, třeba rozmary počasí. Problém nastává nejčastěji ve chvíli, kdy zásilka doputuje do distribučního uzlu. Statisíce zakázek na jednom místě vyžadují absolutní preciznost – stačí drobná chyba a hrozí chaos. Kupříkladu v loňském roce došlo vlivem lokálních pandemických omezení a boomu internetových nákupů k naprostému přetížení asijských přístavů. Narušení globálních dodavatelských řetězců způsobilo, že značná část obchodů v Evropě a Severní Americe byla vyprodaná během vrcholné prodejní sezóny - Černého pátku a vánočních svátků. Vysoká míra automatizace a řada průlomových technologických inovací by však již letos měla podobným situacím pomoci předcházet.

Když se stroje řídí samy

Na návštěvnické platformě přístavu v čínském Tchien-ťinu v kontejnerovém terminálu v sekci C se v ranní mlze pohybují kontejnerové jeřáby a přepravníky. Nikde ani živáčka – pozemního personálu není třeba. Dálkově ovládané jeřáby plynule vyzvedávají kontejnery, do kterých bylo právě napěchováno zboží z nákladních lodí, a na ně již čekají plně automatizované kontejnerové přepravníky. Navigační satelitní systém jim dává přesné instrukce – v reálném čase jim vypočítá optimální jízdní trasu na základě momentální situace na ploše, odemyká a zamyká potřebná vrata a následně je navádí na kontejnerové stání. Celý proces je dokončen na jeden zátah. A bez sebemenší chyby.

Jednou z klíčových inovativních aplikací, která má toto na starost, je samostatně vyvinutý inteligentní horizontální dopravní systém založený na umělé inteligenci. Společnost Tianjin Port Group (TPG), která přístav vybudovala ve spolupráci s technologickým gigantem Huawei a dalšími partnery, je na tento systém patřičně hrdá. V řadě aspektů je totiž prvním na světě: snoubí navigační systém BeiDou s 5G ve všudypřítomnou inteligenci, v obrovském měřítku využívá autonomní manipulační techniku, navíc je naprosto energeticky soběstačný, produkuje zelenou elektřinu a nulové emise uhlíku... Zkrátka dokonalý příklad toho, jak lze složité logistické uzly přetvořit v chytrá a zelená distribuční centra.

Snížené náklady, zvýšená bezpečnost

Přeprava kontejnerů mezi překladišti vyžaduje velký počet kontejnerových přepravníků. Například přístav Tchien-ťin, který patří mezi desítku nejvytíženějších přístavů na světě, jich využívá 76. Aby byl zajištěn nepřetržitý provoz, je na každý přepravník potřeba tří specializovaných řidičů pracujících ve třech směnách každý den. Celkem by tak musela společnost najmout 210 řidičů. Pro řidiče je navíc vyčerpávající jezdit po stejných, pevně určených trasách ve třech směnách, což samo o sobě představuje bezpečnostní riziko. Automatizace tudíž snižuje náklady, zvyšuje bezpečnost a celkově zdokonaluje efektivitu. To samé platí i u jeřábů. Na překlad jednoho kontejneru je spotřebováno o 20 % méně energie a jeřáby jsou v průměru o 20 % účinnější – každý jeřáb odbaví 39 kontejnerových jednotek za hodinu.

Inteligentní řešení a digitalizace v logistických centrech tímto pomáhají i k rychlejšímu odbavení všech zásilek. Své o tom už ví i v Maďarsku, kde společnost Huawei nedávno zprovoznila své první inteligentní distribuční centrum v Evropě. V rámci areálu je k dispozici privátní 5G síť, která umožňuje řadu aktivit zvyšujících efektivitu. K síti jsou připojeny autonomní vysokozdvižné vozíky, které dokáží číst kódy balíků a přemisťovat je dle potřeby bez zásahu personálu. Inovativní řešení na základě umělé inteligence vyhodnocující v reálném čase snímky zboží také významně usnadňuje kontrolu kvality a odhalování defektů. V Česku zatím privátní 5G sítě v komerčním nasazení nejsou, ovšem pokrok v zahraničí věští příznivou budoucnost i pro nás. Možná za několik let tak moderní technologie umožní Ježíškovi příchod lusknutím prstů i tam, kde vše zůstalo na poslední chvíli.

zpět na článek