Svodidla z ostravské huti zlepšují bezpečnost na silnicích už 50 let

Komerční sdělení   7:00aktualizováno  7:00 – KOMERČNÍ SDĚLENÍ
Letos je tomu 50 let, kdy se v ostravské huti vyrobila první silniční svodidla. Od roku 1968 jich huť vyrobila více než 45 tisíc kilometrů, což by s rezervou vystačilo na cestu kolem světa. Ostravská svodidla tvoří zásadní bezpečnostní prvek na většině českých silnic.

Speciální motosvodidla snižují počet smrtelných úrazů motorkářů | foto: ArcelorMittal

Komerční sdělení

Toto jsou komerční sdělení. iDNES.cz neovlivňuje jejich obsah a není jejich autorem. Více

Komerční sdělení je speciální inzertní formát. Umožňuje inzerentům oslovit čtenáře na ploše větší, než je klasický banner, hodí se tedy například ve chvíli, kdy je potřeba popsat vlastnosti nového produktu, představit společnost nebo ukázat více fotografií.

Aby bylo na první pohled odlišitelné od redakčních textů, obsahuje jasné označení „Komerční sdělení“ v záhlaví článku.

Pro komerční sdělení platí podobná pravidla jako pro další formy inzerce na iDNES.cz. Nesmí tedy být v rozporu s dobrými mravy a zásadami poctivého obchodního styku, nesmí porušovat práva třetích osob a poškozovat něčí dobrou pověst. Na rozdíl od bannerové reklamy je z komerčních sdělení vyloučena politická inzerce.

Komerční sdělení, jejich titulky a tvrzení v nich obsažená nesmějí být lživá a klamavá.

Ceník komerčních sdělení včetně kontaktů na obchodní oddělení najdete zde.

Za posledních 15 let se podle statistik Policie ČR podílela na snížení počtu smrtelných nehod na silnicích v Moravskoslezském kraji o 38 % a nehod s vážnými následky o 49 %.

10. července 1968 byla v ostravské Nové huti zahájena výroba silničních svodidel, která vyvinul Výzkumný ústav dopravní v Praze. Každý rok vyrobí huť přibližně 1000 km ocelových silničních svodidel. Nacházejí uplatnění zejména na domácím trhu (více než 50 %), ale také na Slovensku nebo třeba v Litvě. Huť vyrábí 5 typů svodidel, mezi něž patří jednostranná a oboustranná trasová svodidla, mostní a zábradelní svodidla a svodidla se zvýšenou ochranou pro motorkáře, a celkem 33 záchytných systémů.

Svodidla z ostravské huti chrání řidiče na většině českých silnic

Svodidla z ostravské huti chrání řidiče na většině českých silnic | foto: ArcelorMittal

„Za posledních několik let jsme díky našemu výzkumu a vývoji přišli s řadou inovativních řešení, která dále zlepšují bezpečnost na silnicích v Česku. Jedná se například o lehčí svodidla z mikrolegované oceli, která mají lepší bezpečnostní charakteristiky než svodidla z běžné nízkouhlíkové oceli, nebo o speciální motorkářská svodidla, která chrání před vážnými zraněními také motocyklisty,“vypočítává Richard Toman, vedoucí provozu svodidel a důlních výztuží ArcelorMittal Ostrava.

Ostravská svodidla jako zásadní bezpečnostní prvek českých silnic

Než se svodidla z výroby dostanou na silnice, musejí projít technickým testováním a bariérovou zkouškou (crash testem). Za posledních 10 let provedla huť na svodidlech 38 bariérových zkoušek, což představuje přibližně 76 nárazů. Každá takováto zkouška huť vyjde podle typu svodidla na 1 500 000 - 3 500 000 korun.

„Naším úkolem je tyto produkty zkoušet a následně osvědčit, že podél silnic budou umístěny jen ty nejspolehlivější. Ostravská svodidla jsou nejen kvalitní a inovativní, ale také vysoce funkční, jako například motosvodidlo. Pasivní bezpečnost se tak u nás neustále rozvíjí, a to je pro nás, coby zkoušející, zásadní,“ uvádí Jiří Studnička, ředitel pobočky Technicko-inženýrských služeb při Technickém a zkušebním ústavu stavebním v Praze, který jako jediná zkušebna v ČR zajišťuje zkoušení všech bezpečnostních systémů na českých silnicích.

Svodidla přispívají ke snížení smrtelných a vážných nehod

Hlavním bezpečnostním prvkem na silnici je slušné chování účastníků silničního provozu. Tento faktor je ovšem tím nejméně spolehlivým. Proto je nutno dbát na pasivní bezpečnost pozemních komunikací. Tu ve velké míře zajišťují právě svodidla. Silniční svodidla pomáhají snižovat počet smrtelných a vážných dopravních nehod, jsou totiž instalována na rizikové úseky či silnice, kde se v blízkosti nachází pevná překážka, například stromy či kamení.

Svodidla z mikrolegované oceli mají vyšší pevnost a jsou odolnější, lehčí

Svodidla z mikrolegované oceli mají vyšší pevnost a jsou odolnější, lehčí | foto: ArcelorMittal

„Za posledních 15 let se v rizikových úsecích silnic svodidla podílela na snížení počtu smrtelných nehod o 38 % a nehod s vážnými následky o 49 %,“ okomentoval vliv svodidel na bezpečí na silnicích Jiří Zlý, vedoucí odboru dopravní policie při Krajském ředitelství Police ČR Moravskoslezského kraje.

Novinky v minulosti i současnosti výroby svodidel v ostravské huti Magnelis® = povlak, který se sám opraví

Mezi inovace patří použití povlaku Magnelis®, nové formy protikorozní ochrany oceli. Magnelis® ochrání ocelové svodidlo až dvakrát déle než běžné žárové pozinkování, tedy 40 let. Dokáže to díky unikátnímu chemickému složení, neboť kromě zinku obsahuje i hliník a hořčík. Zajímavou vlastností povlaku Magnelis® je schopnost samoregenerace. Ta chrání nejvíce namáhaná místa, která jsou nejsnadněji napadaná korozí: řezy, svary a rýhy. Než začne ocel korodovat, v místě poškození se vytvoří ochranný film s obsahem hořčíku, který jej chrání před klimatickými vlivy.

Svodidla z mikrolegované oceli nabízejí nižší hmotnost a lepší bezpečnostní parametry

V roce 2012 huť vyvinula novou řadu záchytných systémů. Vyrábějí se z mikrolegované oceli, což je materiál s vyšší pevností, než je běžná nízkouhlíková ocel. To umožnilo snížit tloušťku materiálu ze 4 na 2,8 mm, což představuje více než čtvrtinovou úsporu hmotnosti. Instalace svodidel na silnice je tak snadnější. I při úspoře materiálu potvrdily bariérové zkoušky lepší bezpečnostní parametry.

Kvalitní a neustále se vyvíjející svodidla se v Ostravě vyrábí již od roku 1968

Kvalitní a neustále se vyvíjející svodidla se v Ostravě vyrábí již od roku 1968 | foto: ArcelorMittal

Motosvodidlo snižuje riziko smrtelných nehod

Svodidlo se spodní pásnicí huť vyvinula pro lepší ochranu motocyklistů. Spodní pásnice brání podjetí motocyklisty, které bývá příčinou mnoha vážných zranění. Zároveň při nehodě zmírní účinky nárazu motorkáře do svodidla, protože pohltí část jeho kinetické energie. Motosvodidlo se instaluje na vytipované nebezpečné úseky silnic, jako jsou například táhlé zatáčky. V současnosti už lemuje desítky kilometrů komunikací v Česku.

SMART svodidlo přineslo první chytrá řešení

Ostravská huť se v letech 2008-2012 ve spolupráci s univerzitou v Zaragoze podílela na vývoji SMART svodidla, tedy chytrého svodidla, které má v sobě zabudovány tři typy senzorů. První je schopen vyhodnotit klimatické podmínky v daném místě, druhý umí upozornit na případné problémy s průjezdností daného úseku a třetí senzor dokáže při nárazu do svodidla okamžitě odeslat signál složkám záchranného systému.

SMARTer svodidlo jako nástupce chytrého svodidla

V letech 2015-2016 pracovala ostravská huť ve spolupráci s univerzitou v Zaragoze a dalšími partnery na přípravě projektu tzv. ještě chytřejšího svodidla s použitím nejnovějších technologií. Hlavními úkoly pro nový typ svodidla bylo zajištění primární, ale také sekundární i terciální bezpečnosti včetně aktivace dronu při nehodě pro snímání a vysílání aktuálního stavu záchranným složkám, dvoustranná komunikace, možnost sběru dat, energetická soběstačnost (solární panely) a modularita – možnost napojení na stávající záchytné systémy.

Hlavní zprávy

Nejčtenější

Mountfield překvapuje: ve velkém se pustil do vánočních dekorací

Vánoční dekorace Mountfield.

Mountfield letos pojímá Vánoce ve velkém stylu. Připravil pro zákazníky ohromný výběr vánočních dekorací. Od LED...

Líbí se vám minimalistické betonové stěrky? Splňte si svůj sen

Betonepox

S přicházejícím podzimem, kdy trávíme všichni mnohem více času uvnitř domova, vám přinášíme inspiraci pro zvelebení...

Na televizorech QLED se nevypaluje obraz, potvrdily zahraniční testy

Na televizorech QLED se nevypaluje obraz, potvrdily zahraniční testy

Společnost RTINGS připravila už tři testy týkající se vypalování a retence obrazu.* Z výsledků jasně vyplynulo, že u...

Raketově rychle. Tak funguje půjčka od lidí

Raketově rychle. Tak funguje půjčka od lidí

O tom, že je půjčka od lidí levnější, už všichni vědí. Že mají peníze do pěti minut na účtu, si teprve lidé zvykají....

Myslete na budoucnost, nikdy není brzy začít spořit na důchod

Myslete na budoucnost – nikdy není brzy začít spořit na důchod

Dnes už víme, že do důchodu odejdeme nejpozději v 65 letech. Nikdo nám ale nezaručí, že to bude platit i za pár let....

Další z rubriky

Babylon v zákaznickém centru. Jak zvládnout komunikaci s půlkou světa?

Zákaznické centrum

Postupující profesionalizace v procesech zákaznického servisu nutí stále více firem k outsourcování těchto služeb....

Stavební práce na silnicích a mostech během prázdnin pokročily

Stavební práce na silnicích a mostech během prázdnin pokročily

S prázdninami skončily i některé významné dopravní stavby Moravskoslezského kraje. Na dalších, zejména na mostech,...

V Ostravě Porubě vyrostla nová škola

V Ostravě Porubě vyrostla nová škola

Nová šance pro všechny, kdo hledají dobrou školu

Najdete na iDNES.cz