Projekt Puck-Off Předsudkům otevírá debatu o genderových stereotypech a dokazuje, že si hokejistky pozornost zaslouží.
Častým předsudkem bývá, že ženy do profesionálního hokeje nepatří – že jejich hra není dostatečně dynamická nebo atraktivní. Přitom v zámořské profesionální lize PWHL, nejvyšší soutěži ženského hokeje na světě, máme v současnosti zastoupení rovnou devíti českých hráček. Uživit se hokejem v České republice však není snadné. Proto až 86 % českých hokejistek raději zvolí odchod do zahraničí.
Další velkou překážkou je nedostatečné mediální pokrytí. Ženský hokej tvoří jen 10 % hokejových zpráv. Nízká viditelnost totiž znamená těžší cestu ke sponzorům i menší motivaci pro mladé dívky, které by chtěly s hokejem začít. Proto společnost Fortuna ve spolupráci s českým hokejem spustila projekt Puck-Off Předsudkům.
Kampaň se zaměřuje na jedinečné rysy ženského hokeje, které ho přirozeně odlišují od mužského: „Rozdíly mezi mužským a ženským hokejem existují, na což se v rámci kampaně Puck-off Předsudkům snažíme poukázat. Ženský hokej má obrovský potenciál a my ho chceme rozvíjet – využít jeho silných stránek, které mužský sport nenabízí. I proto jsme se rozhodli stát partnery uplynulého mistrovství světa žen, které považujeme za jednu z nejvýznamnějších sportovních událostí roku,“ říká Marek Janoušek, manažer sponzoringu Fortuny.
Proti předsudkům za budoucnost ženského hokeje
Společnost Fortuna patří k největším partnerům českého hokeje. Projektem „Puck-Off Předsudkům“ chce podpořit rovné příležitosti a zvýšit viditelnost ženské reprezentace. Tato iniciativa upozorňuje na překážky, se kterými se hráčky potýkají, a zároveň otevírá diskusi o budoucnosti hokeje v Česku. Kampaň přibližuje téma fanouškům i široké veřejnosti a pomáhá vyvracet stereotypy, které se s ním pojí.
V rámci Puck-Off kampaně Fortuny a Českého hokeje byl představen speciální puk, který váží 4,6krát více než běžný hokejový puk, což odráží skutečnost, že v Česku je 4,6krát více registrovaných mužských hokejistů než hokejistech. Puk se stal hmatatelným symbolem předsudků a zároveň i nezdolné vůle hokejistek bojovat za své místo na ledě. |
„Chceme bourat předsudky spojené s ženským sportem a zároveň podpořit růst jeho fanouškovské základny. Jsme přesvědčeni, že jeho rozvoj může mít dlouhodobě pozitivní dopad nejen na něj samotný, ale i na český hokej jako celek – od větší základny hráček přes zkvalitnění soutěží až po větší zájem médií a sponzorů. Kampaň otevírá důležité téma a může pomoci změnit pohled na ženský hokej a jeho postavení ve sportovní komunitě,“ uvádí obchodní a marketingový ředitel Českého hokeje Ondřej Šnaidauf.
Ženský hokej ve stínu mužského
Stále přetrvává názor, že vrcholový hokej je výhradně mužskou záležitostí. Například průměrný hráč NHL vydělává až 65krát více než profesionální hráčka v ženské lize PWHL. V domácí soutěži tvoří 40 % hokejistů muži, přičemž většina žen kvůli nízkým příjmům musí sport kombinovat s jinou prací. Přesto naše hokejistky dokážou držet krok se světovou špičkou.
Prvním krokem ke změně je dát ženskému hokeji prostor, který mu chybí. Kampaň Puck-Off Předsudkům otevírá důležité téma, které se netýká jen sportu – ale i rovných příležitostí a společenského vnímání žen v tradičně „mužských“ rolích.