Řeč je o AI recepční, která je všední realitou nejen v některých hotelech, ale už i v kancelářských budovách.
Představte si, že přistanete v cizí zemi a hned na letišti vás přivítá digitální asistent, který vám poradí, kudy k vašemu hotelu. A když dorazíte, nečeká vás ve vestibulu klasická recepce s recepční za pultem, ale obrazovka s avatarem, nebo dokonce robot s tabletem. Zajistí rychlý check-in, nasměruje vás na pokoj, zodpoví dotazy a domluví se v desítkách světových jazycích.
Zní to jako sci-fi? V mnoha zemích je to realita. V Japonsku, SIngapuru nebo Jižní Koreji běžně fungují hotely, kde lidský kontakt nahrazuje digitální asistent, který funguje nonstop, bez pauz a s neomylnou přesností. Umí přivítat hosty, propojit je s personálem nebo poradit, kam vyrazit na večeři. A hlavně šetří čas a eliminuje fronty. S podobnou technologií se můžete setkat už i u nás, zatím však převážně v kancelářských prostorách a vestibulech firem, kde AI recepční pomáhá se zorientováním se v prostoru nově příchozím.
Jednou z firem, která s těmito řešeními u nás pracuje, je OKIN Facility, společnost zabývající se správou budov. Ta testuje využití AI recepčních ve firemním i hotelovém prostředí a připravuje jejich širší nasazení.
„Pro hotely je dnes klíčové odbavit hosty rychle, bez chyb a zároveň úsporně. Právě v tom může AI recepční výrazně pomoct. Nemá pauzu na oběd, nikdy nezapomene pozdravit a funguje bez přestávky. V některých případech může pomoct snížit provozní náklady až o třetinu. A protože v OKIN Facility jsou technologie součástí naší DNA, rozhodli jsme se na tento trend naskočit také. Koncept AI recepční aktuálně testujeme u nás ve firmě, v příštích měsících bychom potom tuto službu chtěli nabídnout i našim zákazníkům,“ říká Martin Polepil, technologický ředitel OKIN Facility, která patří mezi firmy, které AI recepční v Česku aktivně zkouší.
Umělá inteligence zvládne pouze jednoduché požadavky
I tahle technologie však má své limity a není všemocná. Umělá inteligence zatím nedokáže reagovat na nečekané situace a složitější požadavky. Pořizovací náklady navíc nejsou zanedbatelné a je nutné propojení s hotelovým systémem. „Její hlavní výhodou je zvládání opakujících se scénářů, ne řešení komplikací. AI systémy zatím nenahradí lidské recepční, ale budou doplňovat jejich práci. Díky tomu se může personál soustředit na to, co je opravdu důležité. A i když je třeba překonat určité překážky, přínosy jednoznačně převažují. Spolupráce mezi lidmi a AI vytvoří efektivnější a příjemnější prostředí pro všechny,“ uzavírá Polepil.
Právě schopnost zastat rutinní úkoly a uvolnit ruce personálu je důvodem, proč se s AI recepčními čím dál víc experimentuje i v Česku, a to nejen v hotelech, ale i ve firmách, které chtějí zefektivnit první kontakt se zákazníkem či návštěvami.
O OKIN Facility
OKIN FACILITY je nadnárodní poskytovatel integrovaného facility managementu. Společnost vznikla v roce 1993 a aktuálně působí v šesti evropských zemích: v České republice, Polsku, Rumunsku, Bulharsku, na Slovensku a Ukrajině. Veškeré své technologické a softwarové nástroje využívá k řízení efektivity svých zkušených týmů. Společnost má vlastní HelpDesk systém, který umožňuje stálou komunikaci s klienty. V oblasti technické správy si tato firma vyvinula aplikaci DRIVE!, která efektivně řídí všechny činnosti probíhající u zákazníků. OKIN FACILITY si zakládá na inovativním přístupu a neustálém zlepšování kvality svých služeb. Je členem mezinárodní aliance European Customer Synergy. Aktuálně spravuje 9 000 objektů.