Dvě reality, které ale mají jedno společné – rozvoj tvořivosti a kreativity. To si uvědomili na kladenské základce Duhový světa propojili v takzvané filmovce, jak předmětu žáci říkají. Umělecké vzdělávání tak spojují s efektivním využíváním moderních technologií.
Děti se naučí nejen klasickým uměleckým technikám, ale i využití digitálních nástrojů. „Připravujeme děti na budoucnost, v níž bude tvořivé myšlení a schopnost inovace hrát klíčovou roli. Kreativita je dnes jednou z nejdůležitějších dovedností, které by si děti měly osvojit,“ říká učitelka filmové a audiovizuální výchovy Zuzana Havelková.
Pro čtvrťáky a páťáky
Tato filozofie se propisuje do všech oblastí vzdělávání na kladenské škole a vedla i k zařazení filmovky. Předmět se vyučuje ve čtvrtém a pátém ročníku a je ukázkou, jak je možné nenásilně spojit uměleckou kreativitu a moderní technologie do smysluplného celku.
„Tvoří jej několik vzájemně propojených oblastí nebo spíš okruhů, ze kterých děti pohlížejí na film – faktory vzniku filmu, jeho historie, základní rozbor a interpretace a samozřejmě tvůrčí aktivity dětí, které tvoří základ celé výuky,“ vysvětluje Zuzana Havelková.
Jak film ovlivňuje emoce
Na úplném počátku děti zjistí, jak funguje lidské oko a mozek a jak jejich nedokonalost umožňuje vnímat série obrazů jako film. Pochopí i souvislosti, které formovaly film a audiovizi do podoby, jak ji dnes známe. Rozbor filmu se děti učí spíše mimoděk při různých tvůrčích aktivitách.
„Už čtvrťáci bez problému zvládnou dobře vybranou filmovou ukázku zařadit podle druhu nebo žánru. Poznávání výrazových prostředků audiovizuálního díla má velký přesah i do běžného života. Žáci zjistí, jak film může ovlivňovat jejich emoce, dokáží snáze odolávat manipulaci a dezinformacím,“ popisuje Zuzana Havelková.
Děti fotí a tvoří jednoduché animace
Mezi dětmi je nejpopulárnější částí výuky filmové a audiovizuální výchovy samotná tvorba, která je z velké části závislá na digitálních technologiích. V hodinách pořizují fotografie, digitálně je upravují a pak je používají ve výtvarné výchově. Žáci si zkouší i animaci, zvládnou rozpohybovat vlastnoručně vyrobené loutky nebo předměty ve třídě, ale i své spolužáky, pracují se zvukovou stopou, učí se základy střihu a experimentují se světlem.
„Obrovským benefitem filmové a audiovizuální výchovy je, že děti na zadaných úkolech pracují v realizačním týmu, učí se, jak efektivně spolupracovat, vyjadřovat své myšlenky a přijímat názory druhých,“ dodává Havelková. Kromě jiných klíčových kompetencí tak ve škole rozvíjí schopnost přijímat a dávat zpětnou vazbu.
Podporuje zvídavost a samostatnost
Na Základní škole Duhový světvěří, že vzdělání by mělo být nejen efektivní, ale také inspirativní. Snaží se vytvořit prostředí, které podporuje zvídavost, samostatnost a odvahu zkoušet nové věci. A právě to je také cílem filmovky.
Schopnost myslet inovativně a hledat nové cesty je klíčová nejen v umění a kreativním průmyslu, ale i v technologických, vědeckých nebo podnikatelských oborech. Děti se učí vyjadřovat své myšlenky, experimentovat s různými technikami a hledat nové přístupy. Ze školy pak odcházejí připravené na jakoukoli výzvu, kterou jim budoucnost přinese.