V marketingu se pohybujete více než dvacet let. Dříve jste se specializovala na finanční služby a mobilní platby a věnovala se i školství. Jaké to je, když je produktem kniha?
V Česku má kniha širokou cílovou skupinu, více než deset knih ročně koupí téměř každý pátý Čech starší 18 let a jen osm procent lidí nepřečte ani jednu knihu za rok. Proto potřebujeme zákazníky segmentovat, hledat k nim různé cesty, odlišovat nabídku a její komunikaci. Kniha je speciální produkt. Je důležité, jak vypadá, ale zákazníkům prodáváte především obsah – v knize jsou myšlenky a příběhy, které mají čtenáři něco předat, posunout ho dál, zabavit ho, umožnit mu odpočívat. Knize jako čtenář věnujete spoustu času a jste s ní niterně spjati. Je to náročný, avšak nádherný produkt.
Když se ohlédnete zpět, co v marketingu platí stále a co se naopak v posledních letech změnilo?
Principy jsou stejné. Úspěch znamená znát svého zákazníka a jít mu v dobrém slova smyslu na ruku. Autenticita a konzistence jsou klíčové. V marketingové komunikaci se změnilo mnohé díky digitálnímu prostředí a sociálním sítím. Tištěná média ustupují, vznikají nové televizní formáty i nástroje pro přípravu kreativy a je třeba sledovat, jak přemýšlí mladá generace. To je vzrušující, protože se můžete stále učit a objevovat.
Máte nějaký vzor v marketingu nebo oblíbenou reklamu?
V reklamě mám ráda vše, co jde přesně na komoru – chytré, efektivní a emocionálně působivé. Inspirují mě ostřílení odborníci jako například Simon Sinek nebo Mark Ritson, ale i komunita Holky z marketingu. Spolupracuji s Tomášem Hrivnákem na architektuře značek a s Ondřejem Slámou na zefektivnění digitálních kampaní.
Pod křídla Albatros Media spadá zhruba dvacítka nakladatelství i Palmknihy, enbook a Libristo… Jak si jednotlivé značky vedle sebe stojí?
Společnost Albatros Media se v posledních letech významně rozrostla. Je to společnost s tradicí a vědomá si moderních trendů. Její součástí jsou novější i zavedená nakladatelství a rozvíjí nové směry díky e-shopu Palmknihy, silnému v e-knižních formátech a audioknihách. Enbook a Libristo nabízejí cizojazyčné knihy, v Restoriu se specializují na nákup a prodej použitých knih. V portfoliu máme renomované značky jako Vyšehrad, Knihu Zlín a Motto, nováčka nastole, dětskou stálici Albatros, Klub mladého čtenáře pro školy a platformu Humbook pro náctileté.
Jak se v průběhu času mění čtenáři a komunikace s nimi?
Čtenáři se příliš nemění, mění se množství informací a kanály, kterými se k nim dostávají. Posiluje nový segment tzv. young i new adult literatury, který se hodně věnuje žánru fantasy a otevřeně zpracovává nová témata ve společnosti. Pomáhá nám být tolerantnější.
Prodej audioknih a e-booků stoupá. Jak jsou na tom tištěné knihy?
Tištěná kniha pořád vládne. E-knihy a audioknihy konzumuje necelá desetina zákazníků, v některých segmentech ale každý pátý. V nových formátech jsou oblíbené zejména detektivní příběhy, audioknihy lidé poslouchají nejvíc při domácích pracích. Muži zde mají větší zastoupení než v oblasti klasických formátů, kde převládají ženy. Čtenáři milují vůni knih a rádi je mají doma v knihovně jako určitou formu duševního bohatství. Situace se příliš rychle nezmění, i když nové formáty určitě porostou.
Jaký je váš nejoblíbenější autor nebo kniha?
V každém období života je to jiná kniha, která ve mně zanechá hluboký dojem. Nemám jednu na celý život. V poslední době mě oslovily knihy Kdo se postará o Annu od Kateřiny Pantovič a Těžké duše od Ivy Hadj Moussa.
Vedete zhruba třicetičlenný tým. Jaké vlastnosti by měl mít leader?
Leader by měl naslouchat ostatním, podporovat je a důvěřovat jim. Formulovat vizi, stanovit cíle a motivovat k jejich naplňování. A zůstat lidský.
Máte rodinu. Jak organizujete svůj čas?
Bydlím na Vysočině a v Praze trávím tři dny v týdnu. Když pracuji z domova, jako každá jiná máma láduju mezi pracovními úkoly pračku, vyzvedávám děti ze školy a tak podobně. Největší oporou je mi manžel, se kterým si péči o domácnost dělíme přirozeně rovným dílem. Vstávám brzy a to je čas, kdy se věnuji sama sobě. Zacvičím si a nastavím se na nový den. Klasickou pracovní dobu nedodržuji, míchám pracovní a nepracovní činnosti. Myslím na práci ve dne v noci, protože mě baví.
Jaké máte koníčky?
Mám mnoho koníčků… Miluju architekturu, výtvarné umění, hudbu, ráda propojuji lidi. Organizuji akce pro sousedy a přátele, popularizuji stavby v okolí bydliště, pořádáme doma umělecký festival. Zpívám v kapele a v pěveckém sboru, občas vyrazím na hory, plavu, čtu a učím se různé technologické vychytávky.
Důležitou roli ve vašem životě hraje spolupráce s neziskovým sektorem. Proč jste se rozhodla jít tímto směrem?
Protože na světě nejsme jen pro osobní prospěch. Spolupracuji s neziskovou organizací Step by Step Česká republika, která se věnuje vzdělávání učitelů a spravuje ucelený didaktický program Začít spolu. Nyní jsme na datech konečně prokázali, že konstruktivistické učení má pozitivní dopad i na základní českým školstvím sledovanou gramotnost žáků. Věřím, že se díky tomu program rozšíří do ještě více škol i na pedagogické fakulty.
Co byste doporučila ženám v byznysu?
Aby byly samy sebou. Pokud mají pochybnosti, které jsou přirozené, měly by si říct o podporu své komunity nebo vyhledat odborníka. A nikdy na sobě nepřestat pracovat
„LÍDR BY MĚL NASLOUCHAT, FORMULOVAT VIZI I MOTIVOVAT. A ZŮSTAT LIDSKÝ.“ |