Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Sládek Pivovaru Litovel: Náš Moravan chutná již 35 let

  0:02aktualizováno  0:02
Pivo Litovel Moravan zvítězilo v degustační soutěži České pivo 2017 a stalo se nejlepším světlým výčepním pivem roku. Sládek Pivovaru Litovel Petr Kostelecký nad ním bdí již 23 let, ale dodnes se radí s emeritním sládkem Miroslavem Koutkem, který Moravan před 35 lety poprvé uvařil.

Sládek Pivovaru Litovel Petr Kostelecký | foto: Pivovar Litovel

Litovel Moravan se letos stal nejlepším výčepním pivem v prestižní degustační soutěži. Co pro Vás toto ocenění osobně znamená?
Je to velký úspěch, velká pocta nejen pro mě, ale pro všechny pivovarské, kteří Moravan s láskou už 35 let vaří. Je to naše nejprodávanější pivo, i proto nás těší, že jsme touto krásnou cenou potvrdili jeho kvalitu, díky které zákazníkům po celá desetiletí chutná.

Probíhaly nějaké oslavy v pivovaru? Jak ocenění slavili zaměstnanci?
Oslavy probíhaly v rámci možností, které nám pivovarský život dává: S gustem jsme si na výhru připili. V mém případě to souvisí i s tím, že jsem ve dnech ocenění slavil kulatiny, takže pro mne šlo o dvojnásobnou oslavu.

Petr Kostelecký

Současný sládek Pivovaru Litovel pochází z Boskovic. Je absolventem Vysoké školy chemicko-technologické a v pivovarnictví pracuje od roku 1990. Do Pivovaru Litovel nastoupil v roce 1994, kdy převzal žezlo od emeritního sládka Miroslava Koutka, který před 35 lety poprvé uvařil pivo Moravan. Právě tradiční Litovel Moravan zvítězil v odborné degustační soutěži České pivo 2017 v kategorii světlých výčepních piv.

Moravan byl jako jedenáctka před 35 lety celkem unikát, nyní je na trhu mnohem větší konkurence. Jak se vlastně daří tradičnímu pivu v době rozmachu minipivovarů a silnějších piv?
Myslím si, že Moravan má nejen na našem trhu velmi silnou pozici. Stabilní zájem je však i o naše další piva. V současné době se jedenáctky dostávají do popředí, my jsme měli výhodu určitého náskoku. Moravan má velkou základnu fanoušků již 35 let a ocenění v soutěži České pivo pro nás bylo dalším potvrzením jeho kvality.

Jaké jsou aktuální trendy u nás a ve světě, co se týče piva?
Poslední roky byl trendem příklon k silnějším pivům. Začalo se dělat mnohem více speciálů, konzumovalo se více ležáků. V posledním roce se zase objevuje zájem i o méněstupňová piva, přibyla také legislativní omezení, například na sportovních utkáních, kde je možno čepovat pouze pivo s menším obsahem alkoholu než 4,3 procenta. Na pořad dne se tak dostávají méněstupňová piva, vývoj tedy nelze zcela predikovat. Ale myslím si, že do budoucna si konzumenti najdou své ve všech kategoriích piv.

Pamatujete si, jak jste poprvé Moravan ochutnal? A jaké to bylo?
Zážitek to byl jednoduchý. Neuvěřitelně vybalancované a vyrovnané pivo, které má úžasnou plnost i krásnou hořkost, která doznívá přesně tak, jak to má u správného piva být. Od prvního doušku až doteď je pro mne jeho chuť na patře stále stejně příjemná.

Vítězství v anketě České pivo 2017 mělo mezi fanoušky Pivovaru Litovel velký ohlas. Co byste jim vzkázal?
Rád bych vzkázal všem fanouškům piva Litovel, že jsme velmi rádi, že s námi mohou prožívat a slavit velké úspěchy nejen Moravanu, protože jsme zabodovali i v dalších kategoriích. Těší nás, že laťka kvality piva Litovel je nastavena vysoko a trvale se jí držíme. Takže všechny fanoušky, kteří za námi stoji, bych rád pozdravil a poděkoval jim za podporu a přízeň.

Fotogalerie

Pivovar Litovel vyváží také do zahraničí. Kde je o jeho pivo největší zájem a o jaké?
Za poslední roky jsme zaznamenali zájem o litovelské pivo z celého světa, momentálně vyvážíme do 24 zemí od jihovýchodní Asie přes Austrálii po Střední Ameriku. To jsou zajímavé vývozní lokality, ale hlavní objem exportu je jednoznačně v Evropě. Dá se říci, že jsou pro nás nejsilnější sousední země, velmi roste spotřeba litovelského piva v Polsku, máme stabilní zákazníky v Německu, ve Velké Británii, Rusku i na Ukrajině. Velké objemy prodáváme na historicky nejbližším trhu – Slovensku. Co se týče druhů piv, děláme jich celou škálu a konzumenti v ostatních zemích sahají od světlých výčepních piv přes ležáky až po tmavá a dokonce i speciály, které se v tuzemsku tolik neprodávají. Například litovelský Pšeničný ležák je velmi oblíbený v Polsku.

Když už zmiňujete speciály, na co se mohou milovníci piva těšit v následujících měsících?
Pro vánoční trh máme nachystaný litovelský polotmavý Ale, svrchně kvašený speciál, který budeme vařit pro období adventu. Zákazníci, kteří mají rádi speciálně chmelená silnější piva, budou určitě spokojeni. Znovu uvaříme i polotmavý ležák Litovel Granát, který měl velmi úspěšnou premiéru na konci loňského roku.

Sládkem Pivovaru Litovel jste 23 let. Chodíte si i po takové době pro radu k emeritnímu sládkovi Miroslavu Koutkovi?
Určitě. Myslím si, že některé zkušenosti pivovarských, kteří zde byli přede mnou, jsou nezastupitelné a byla by škoda jich nevyužít. Pravidelné konzultace vedeme nejen o výrobě piva, ale i vývoji pivovaru jako takového.

Hlavní zprávy

Další z rubriky

Zaměstnanci společnosti DEZA se zapojili do soutěže Do práce na kole.
Zaměstnanci společnosti DEZA se zapojili do soutěže Do práce na kole

Jednatřicet květnových dní bylo ve společnosti DEZA, a.s. ve znamení nemotorových dopravních prostředků. Již třetí rok v řadě vyměnili zaměstnanci společnosti...  celý článek

Ve společnosti TESCO SW působí na odborných IT pozicích také ženy.
Ajťáci chtějí v práci hlavně dobrý kolektiv a zajímavé projekty

Jak se žije zaměstnancům v jedné z největších českých IT firem u nás? Je těžké získat v takové společnosti práci? Mohou pracovat v IT i ženy? Povídali jsme si...  celý článek

Poodří - Balerův mlýn u Spálova
Surová krása i šarm starých časů, to je kraj mezi Pradědem a Lysou

Region plný kontrastů: fascinující příroda hor, lesů a řek a zároveň díla vědy a techniky, která připomínají průmyslovou tradici této oblasti a šikovné ruce...  celý článek

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz

mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.