Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Parfém jsou emoce, říká Ivana Rudičová, majitelka niche parfumerie

Komerční sdělení   7:00aktualizováno  7:00
Ivana Rudičová vystudovala herectví a nastoupila do divadelního angažmá v Mahenově činohře, točila televizní seriály a hrála ve filmu. Slibně rozjetou kariéru však vyměnila za velkou vášeň – parfémy.

Komerční sdělení

Toto jsou komerční sdělení. iDNES.cz neovlivňuje jejich obsah a není jejich autorem. Více

Komerční sdělení je speciální inzertní formát. Umožňuje inzerentům oslovit čtenáře na ploše větší, než je klasický banner, hodí se tedy například ve chvíli, kdy je potřeba popsat vlastnosti nového produktu, představit společnost nebo ukázat více fotografií.

Aby bylo na první pohled odlišitelné od redakčních textů, obsahuje jasné označení „Komerční sdělení“ v záhlaví článku.

Pro komerční sdělení platí podobná pravidla jako pro další formy inzerce na iDNES.cz. Nesmí tedy být v rozporu s dobrými mravy a zásadami poctivého obchodního styku, nesmí porušovat práva třetích osob a poškozovat něčí dobrou pověst. Na rozdíl od bannerové reklamy je z komerčních sdělení vyloučena politická inzerce.

Komerční sdělení, jejich titulky a tvrzení v nich obsažená nesmějí být lživá a klamavá.

Ceník komerčních sdělení včetně kontaktů na obchodní oddělení najdete zde.

Parfém jsou emoce, říká Ivana Rudičová, majitelka niche parfumerie | foto: Astewe s.r.o.

Parfém umí zastavit čas, říká Ivana Rudičová

Ivana Rudičová v provoněném butiku Charming4ever-Kosmetické delikatesy vypráví o parfémech s úžasným zápalem a mně tak bylo okamžitě jasné, že vůně jsou její život.

Jak jste přišla na nápad věnovat se právě parfémům?
Protože řemeslné parfémářství souvisí s uměním, je to vlastně neviditelné čichové umění. Navíc můj i manželův koníček. A tak jsme učinili s manželem v roce 2004 stojíc v Paříži na Place de la Madeleine zásadní rozhodnutí a definovali svůj další byznys. Rozhodli jsme se, že bychom chtěli do České republiky přivážet zcela jiný druh parfémů. Takový, co tu tenkrát vůbec nebyl. A to je segment vůní niche, které vyrábějí Italové a Angličané. Francouzi spíše než niche, používají termín “haut-parfumerie”, čili paralela k “haut-couture”, neboť podíl ruční práce je zde značný.

Kolekce niche parfémů Mendittorosa

Kolekce niche parfémů Mendittorosa

Segment vůní niche?
Podobně jako v módě máte linii pret-á-porte a haut couture, čili tovární výroba, levnější materiál, levná pracovní síla, a naopak řemeslná manufakturní výroba, dražší, protože používá kvalitnější suroviny a výlučně ruční zpracování. Parfémy jsou buď mainstreamové, čili hlavní proud, který je nabízen ponejvíce v řetězcích, letištích a na internetu, anebo ve kvalitě niche, což je o jisté výlučnosti a vysoké kvalitě výrobku, včetně estetické hodnoty. Do niche segmentu spadají i historické receptury parfémů, přičemž původní ingredience jsou v nich zachovávány do maximální možné míry.

Zatímco mainstream pracuje s marketingovým plánem a povětšinou se syntetikou, protože je to levné a rychlé, niche je více o řemesle a vyžaduje ingredienci zvanou čas. Jde o vášeň, o zajímavé, velmi zásadní přírodní ingredience, spojení přírody, řemesla a umění. Přírodu máme „načichanou“ a do hlavy se nám tyto vjemy ukládají v podobě vzpomínek. A přírodní ingredience dokáží tyto vzpomínky i pocity vyvolat. Člověk je součástí přírody.

Parfém Le Mat

Parfém Le Mat

To je pravda, také mi různé vůně připomínají zážitky, na které jsem už dávno zapomněla.
Vůně stejně jako hudba jsou očím neviditelné, ale mozek a naše duše je vnímají jako emoci. Tón má jak hudba, tak parfém. Umělečtí parfémáři využívají ingredience z přírody a řemeslně je komponují tak, aby stvořili příběh, emoci, květinu, náladu, zážitek či vzpomínku.

Vzpomínky souvisejí s časem, parfém s ním souvisí také?
Zcela zásadně! Dokonce si troufám říci, že čas je v parfému zásadní ingrediencí. Čas prověří kvalitu, čas ji může změnit, čas parfém potřebuje k tomu, aby se rozvinul na člověku... Parfém se v čase mění. Čistě technicky je to o hmotnosti molekul. Některé molekuly, převážně ty citrusové, jsou rychlé, šup šup a byly tu a nejsou, pak na scénu přicházejí těžší molekuly.

Když je čas v řádu staletí, parfém v sobě umí zachovat danou dobu, historii. Móda se také v čase mění, parfémy jsou módní doplňky, také svou dobu reflektují. Mám zde parfémy z roku 1730 nebo 1795, mám tu původní receptury z roku 1850, 1920 a 1937. Velmi zásadní doba byla v roce 1951, vznikalo mnoho odvážných vůní, lidé chtěli znovu žít, nevzpomínat na válku. Mám tu skvost Shem-el-Nessim, úchvatnou kreaci světového parfémářství, která vznikla u Grossmith v roce 1907.

(Ivana Rudičová pokládá na stůl čtyři flakónky a sklenky na víno, do kterých aplikuje jednotlivé vůně. Ve skleničkách se rychleji rozvinou a navíc to působí velmi elegantně a výjimečně. Výběr parfému má přece být krásným zážitkem a v útulném butiku Charming4ever-Kosmetické delikatesy se to sympatické paní Rudičové opravdu daří.)

Kosmetika Antonia Burrell, další z delikates

Kosmetika Antonia Burrell, další z delikates

Takže - jdeme degustovat?
Ano. Delikatesa první, somálské kadidlo, delikatesa druhá tabák-švestka-med, delikatesa třetí florentinský iris, mimochodem nejdražší ingredience na světě! Dražší, než attar z růže, a čtvrtá lahůdka je tabák-vanila-cistuslabdanum. Tyto parfémy jsou od Naomi Goodsir.

(Paní Rudičová aplikovala parfém na svou paži a nechala jej působit.)

Naomi je Australanka žijící ve Francii. Její zásadní parfém se jmenuje Boisd ́Ascése. Somálské kadidlo, cistuslabdanum a tabák. Hardcore... (směje se)

Ta vůně je nádherná, připomíná mi oheň v krbu nebo letní grilování.
Přesně tak. Vůně vyvolala vaši vzpomínku, šuplík se vzpomínkou v hlavě se otevřel, když jste si přivoněla. Nos je smyslový orgán, nicméně mozek a jeho limbická část vůni zpracovává. Naomi tento parfém vytvořila na základě čichové vzpomínky na doutnající dřevěný kostelík, který v Austrálii vyhořel, když byla malá.

Dokážete každého zákazníka už ve dveřích vytipovat a vybrat mu vůni přímo na tělo?
Hned ne, trošku se ho ptám, co má z přírody rád. Jestli stromy, kytky... Nebo na co má náladu. Nebo se někdy ptám na oblíbený film, knihu, apod. Také sem chodí lidé, kteří si sestavují svou kolekci. Už to není tak, že máme jen jeden parfém a držíme se ho. Také nemáme jen jednu knihu a jeden svetr, naše nálada je každý den jiná. Dokonce i části toho dne jsou jiné. Můj manžel říkal, že začnete ráno s jednou vůní a v poledne si klidně dejte jinou vůni a navečer jinak. Tím si ten den vlastně ohraničíte zajímavým způsobem a můžete si s tím takto hrát. Samozřejmě, že k nám nechodí pouze lidé, co chtějí sobě koupit parfém. Chodí i ti, co jej chtějí darovat. Pak se ptám na charakter toho dotyčného, jeho záliby, někdy mi ukazují fotku dané osoby.

(Dává mi přivonět k dalšímu parfému.)

Tohle je iris, kosatec. Zajímavostí je, že nevoní v květu, ale v kořenu. Jak jsem říkala, nejdražší ingrediencí v parfémářství na světě je iris florentinský, kterým je Florencie pověstná, má ho dokonce ve svém městském znaku.

V Toskánsku se sbírají ručním sběrem oddenky, na které se čeká čtyři roky, až seschnou a rozpadnou se na prach. Parfémář následně z toho prachu dokáže speciálním postupem vytvořit irisové máslo s vůní rizomů. Vůně je zemitá, bílá, pudrově mrkvová, klidná a velmi, velmi smyslná. Aby se iris “rozvoněl”, potřebuje oxidační proces, proto ty tři čtyři roky čekání. Čas je velmi drahá ingredience. Kilogram irisového másla stojí 75 000 euro. Ale - kdo si počká, opravdu se dočká. Ten parfém je silný estetický zážitek! Na ruce je jako Fénix, a tenhle opravdu vstává z popela.Také se jmenuje Iris Cendré / popelavý iris/. Nebojte se, 50 ml parfémované vody stojí méně, než čtyři tisíce korun. (směje se)

Finca Vigia, interiérový parfém z přírodních ingrediencí

Finca Vigia, interiérový parfém z přírodních ingrediencí

Máte tu nějaký zvlášť neobvyklý parfém?
Mám tu interiérový parfém, z daleké Kuby, a je to vůně zahrady Ernesta Hemingwaye ve Finca Vigii. Hemingway tu napsal Starce a moře. Banánovník, mariposa, cedr a jasmín. Další lahůdkou jsou destinační parfémy, například od Grossmith. Míchali parfémy pro anglickou královskou rodinu, měli dokonce Royal Warants (královskou garanci kvality). Někdy kolem roku 1889 až 1907 byli parfémáři z rodiny Grossmith opakovaně vysláni, aby nasbírali koření dalekých anglických kolonií. Tímto způsobem přiblížili královské anglické rodině Indii, Japonsko, Arábii. Vznikla tak kolekce parfémů, která se vyrábí dodnes. Grossmith v historických parfémech zachovává původní receptury, stejně jako výrobce Rancé, kterého také nabízíme.

Destinační parfém vytvořil také Floris. Tohle je Bergamoto di Possitano, citrus z malé vesničky Possitano na jihu Itálie. Bydlí tam asi jen 150 obyvatel a mají vynikající bergamot, ze kterého sbírají květy pro parfém, ve kterém je cítit slunce, moře, italský temperament, úsměv a pohoda.

(Opět mi dává přivonět ke své ruce, kam si na začátku vyprávění aplikovala irisově-popelavou vůni od Naomi Goodsir.)

Ta vůně je teď úplně jiná, taková jemnější.

Parfém umí zastavit čas, říká Ivana Rudičová

Parfém umí zastavit čas, říká Ivana Rudičová

Ano, teď je ta vůně taková jemná a za hodinku bude drama, a pak se zrodí Fénix a vynoří se z toho bílý květ.

Přírodní ingredience, které niche používá, mají velkou schopnost metamorfózy. Mění se s vámi, s vaší hladinou hormonů a s teplotou. Kůže je periferní orgán a snad jen psi dokáží rozeznat, že každý den voníme jinak. Je to o hormonech, o jídle, o zdravotním stavu... Niche nabídne pravdivý materiál, přírodní ingredienci, která je parfémářem střižená. Není to někdo, kdo na vás chce vydělat. Niche je o designu vonných molekul, vášni, charakteru, individualitě. A nenudí.

Já si myslím, že niche je názor. Je to o osobnosti. Teď je rychlá doba, koupím si letenky za tři vteřiny, ale kde je život? Niche vrací člověku čas na to, aby si uvědomil, že je člověk, že má emoce, a že je má mít. A ne, že je má zapomenout a řítit se ve stresu kolem života. Život je krásný, a proto si půjdu vybrat krásnou vůni a dám si na to čas. To je to, proč sdílíme radost. Lidi tu pookřejí, najdou se tu a říkají, že se na mě těšili. A to zase těší mne.

Kosmetické delikatesy

Příjemný butik Charming4ever-Kosmetické delikatesy se nachází na ulici Dlouhá 10 nedaleko Staroměstského náměstí v Praze.

Více informací najdete na www.charming4ever.com.

Parfém umí zastavit čas, říká Ivana Rudičová
Autor:

Nejčtenější

Lidé si stále půjčují. Využívají ale dostatečně srovnávačů půjček?
Lidé si stále půjčují. Využívají ale dostatečně srovnávačů půjček?

Poptávka po bankovních i nebankovních půjčkách roste. Faktem ale zůstává, že lidé často sáhnou po první nabídce, která se jim naskytne a ta nemusí být...  celý článek

Úklid s Bona Free&Simple: udělejte první krok ke zdravějšímu domovu.
Úklid s Bona Free&Simple: udělejte první krok ke zdravějšímu domovu

Bona Free & Simple je nový čistící prostředek na dřevěné podlahy, který pomáhá vytvářet zdravější bydlení pro vás a vaši rodinu. Neobsahuje alergeny. Je...  celý článek

Prezident 21 spustil interaktivního Volebního rádce.
Prezident 21 spustil interaktivního Volebního rádce

Potvrzení prezidentští kandidáti si na stránkách www.prezident21.cz nově sami upravují své profily, komunikují se svými voliči a odpovídají pravidelně na...  celý článek

Dnes večer to budou přestřelky, tuší tipér mareknuny a míří na 1 149 008 Kč.
Dnes večer to budou přestřelky, tuší tipér mareknuny a míří na 1 149 008 Kč

Středeční program ozdobí bitvy AS Řím s Chelsea nebo Benfiky s Manchesterem. Kdo si dojde pro tři body? Podívejte se na tipy zkušených borců z největší...  celý článek

Instalujte sprchový kanálek
Instalujte sprchový kanálek

Sprchový kout v úrovni podlahy. A místo kulatého odtoku podélný. I tomuto současnému trendu v koupelnách, liniovému odvodnění sprchy, lze dostát vlastními...  celý článek

Další z rubriky

Chytrý kartáček si děti zamilují. A budou mít krásné zoubky.
Chytrý kartáček si děti zamilují. A budou mít krásné zoubky

Malé děti čištění zoubků, nikterak překvapivě, nebaví. Navíc nemají ještě tak dobře rozvinutou motoriku, aby si vůbec samy zoubky dobře vyčistily. Sonická...  celý článek

Zastřešení terasy vám prodlouží léto až do pozdního podzimu.
Zastřešení terasy vám prodlouží léto až do pozdního podzimu

Léto už je nenávratně pryč, ale nemusíte být smutní! I tak si můžete užít podzimní večery pod nebem plným hvězd. Prodlužte si sezónu díky zastřešení terasy od...  celý článek

Ryba na talíři stokrát jinak: Dopřejte si ji bez kostí a typické vůně.
Ryba na talíři stokrát jinak: dopřejte si ji bez kostí a typické vůně

Také nemáte rybu na talíři příliš často, a to jen proto, že se nechcete potýkat s množstvím kostí a neláká vás typická rybí vůně? Řešení, jak si rybu skutečně...  celý článek

Další nabídka

Arome.cz

Voděodolné líčení, které ustojí déšť, sport i vodní radovánky
Voděodolné líčení, které ustojí déšť, sport i vodní radovánky

Každá žena touží po tom ráno odejít z domu a večer se vracet se stejně dobře vypadajícím makeupem. Ať už vás během dne p... celý článek

Najdete na iDNES.cz

mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.