Auta bez klik? Žádný problém, říká manažer vývoje

Komerční sdělení   7:00aktualizováno  7:00 – KOMERČNÍ SDĚLENÍ
Představte si, že přijdete k svému autu a nebudete potřebovat ani klíč, ani žádnou kliku. Stačit vám bude přiložit prst na určité místo na karoserii, které zaznamená váš otisk a auto odemkne.

Komerční sdělení

Toto jsou komerční sdělení. iDNES.cz neovlivňuje jejich obsah a není jejich autorem. Více

Komerční sdělení je speciální inzertní formát. Umožňuje inzerentům oslovit čtenáře na ploše větší, než je klasický banner, hodí se tedy například ve chvíli, kdy je potřeba popsat vlastnosti nového produktu, představit společnost nebo ukázat více fotografií.

Aby bylo na první pohled odlišitelné od redakčních textů, obsahuje jasné označení „Komerční sdělení“ v záhlaví článku.

Pro komerční sdělení platí podobná pravidla jako pro další formy inzerce na iDNES.cz. Nesmí tedy být v rozporu s dobrými mravy a zásadami poctivého obchodního styku, nesmí porušovat práva třetích osob a poškozovat něčí dobrou pověst. Na rozdíl od bannerové reklamy je z komerčních sdělení vyloučena politická inzerce.

Komerční sdělení, jejich titulky a tvrzení v nich obsažená nesmějí být lživá a klamavá.

Ceník komerčních sdělení včetně kontaktů na obchodní oddělení najdete zde.

Za několik let již auta nemusí mít kliky, odemykat je půjde jen dotykem | foto: Kiekert

Tohle není scéna ze sci-fi filmu, ale realita, kterou vyvinuli v Přelouči. Tam sídlí druhý největší zaměstnavatel Pardubického kraje, firma Kiekert, která je celosvětovou jedničkou ve výrobě zámků do automobilů. 
Novinky v oblasti automobilových zámků přináší Kiekert na trh už 160 let, v Přelouči vznikl závod v roce 1993. „Inovace jsou prací celé firmy. Neděláme rozdíly, kdo kde sedí. Na vývoji spolupracujeme s kolegy z celého světa,“ říká Bohumil Lapka, manažer vývoje. Konstruktéři tak zcela běžně komunikují německy nebo anglicky se svými kolegy z Německa, Ameriky, USA i Číny a vymýšlejí nové typy zámků a vylepšení těch stávajících. „Vývoj nových produktů u nás v Přelouči začal v roce 2001. Začínali jsme v podstatě v garáži a byli jsme tři. Tehdy jsme byli především support pro Němce. Dnes už je nás v oblasti vývoje 71, což je značný nárůst,“ uvádí Lapka. 

Čína chce robustnost, Evropa luxus

Za osmnáct let se v oddělení vývoje vytvořilo několik týmů, z nichž každý má na starosti něco. Největší tým se věnuje vývoji zámků pro koncové zákazníky. Jedna ze skupin potom zámky testuje, přičemž simuluje crashtesty, zkoumá odolnost vůči korozi, chování v různých teplotách nebo to, jak zámek zní, když se dveře zaklapnou. „To je velmi důležitá vlastnost každého zámku, kterou sledujeme v takzvané akustické laboratoři,“ uvádí vedoucí vývoje Bohumil Lapka. Když do akustické laboratoře vstoupíte, pohltí vás dokonalé ticho. Z venkovního rušného provozu, kde jedou výrobní linky, se najednou přesunete do prostoru, kde není slyšet vůbec nic z venkovního světa. V místnosti stojí karoserie automobilu, počítač, mikrofon, velké reproduktory a konstrukce, která simuluje rám auta a dveře. „Sem namontujeme zkoumaný zámek a rukou zabouchneme dveře. Zvuk nahrává mikrofon a rovnou ho převádí do počítače. Záznam si můžeme zpomalit i rozložit na jednotlivé segmenty,“ názorně vysvětluje, v čem spočívá jeho práce, technik Radek Mazal. Zvuk je oproštěný od čehokoli zvenku, od otřesů skla i věcí v přihrádce dveří. Je to čistý zvuk zámku. „Naším úkolem je podpora konstruktérů. Ti něco vymyslí, my jim to změříme. Řekneme jim například, že někde bouchne určitá páka o jinou a zda by to nešlo eliminovat,“ říká Mazal. Automobilky mají na zvuky zámků různé požadavky, kterým musí firma vyhovět. Liší se nejen intenzita zvuku, ale i jeho tón či frekvence. Záleží i na tom, jak to vnímají lidé. „Například čínský zákazník chce cítit, že je jeho auto robustní, a chce, aby při zavření udělalo hluk. V Evropě spíš chceme tiché zavření dveří, které navozuje punc luxusu,“ vypráví Mazal.

Auta bez klik? Žádný problém, říká manažer vývoje

Radek Mazal při práci s vysokorychlostní kamerou

Technika, jakou mají i doktoři

Dalším specifikem ve výzkumu a vývoji Kiekertu je využití CT neboli rentgenové výpočtové tomografie. Tato metoda známá spíše z oblasti medicíny již funguje i v průmyslu a v Přelouči díky ní zkoumají zámky „zevnitř“. Asi tři metry dlouhý a dva metry široký přístroj vážící několik tun naskenuje v trojrozměrném prostoru rentgenovými paprsky určené díly, klidně celé zámky, a dokáže odhalit chybějící pájení, prasklinu některé součástky, odchylku od modelu nebo trhliny, póry a bubliny, které jsou běžnými technikami nezjistitelné. „Testovaný díl umístíme do držáku, který se pohybuje, a snímají jej rentgenové paprsky. V medicinském CT je to opačně. Tam se pohybuje rentgen a snímá statické pacienty,“ vysvětluje Josef Táfl, který se zařízením za 16 milionů korun denně pracuje. 

Auta bez klik? Žádný problém, říká manažer vývoje

Josef Táfl testuje zámky na technologií CT

K práci je přivedla diplomka

Podle Bohumila Lapky, hlavního manažera výzkumu a vývoje, přeloučský Kiekert plánuje své řady nadále rozšiřovat. „Nehledáme jen hotové profesionály. Chceme, aby u nás pracovali lidé, které to bude bavit, budou mluvit anglicky nebo německy a naučí se svou práci. Do budoucna chceme v oblasti vývoje posílit a chystáme velký nábor lidí. Chystáme se opravovat jednu celou halu pro oddělení testování, bude to obrovská investice v řádu jednoho milionu euro,“ uvádí Lapka. Na všech pracovištích vývoje lidé pracují už dnes s nejmodernější technikou a v tom chce Kiekert pokračovat. Zaměstnanci oddělení jsou součástí mezinárodních týmů, denně mluví anglicky nebo německy, porady probíhají přes skype, časté jsou pracovní stáže do zahraničí a běžná je pružná pracovní doba i home office, pokud to náplň práce dovolí.

Auta bez klik? Žádný problém, říká manažer vývoje

Řada lidí přichází do vývojového oddělení Kiekertu z pardubické univerzity. „Se školami spolupracujeme běžně a vidíme v tom obrovský potenciál. Máme tu například kolegu, který k nám přišel jako student za účelem diplomové práce. Dnes je tu několik let, perfektně ovládá jazyky, s kterými se na škole potýkal, a vede vlastní vývojový tým,“ dává příklad Lapka. V Kiekertu našla místo i mladá studentka Anna Petrušová z košické technické univerzity, která zde také psala diplomovou práci. Nyní pracuje na jednom z nejaktuálnějších projektů pro automobilku Ford a je součástí globálního týmu. „Studenti k nám mohou na brigády a funguje to opravdu dobře. A to nejen vysokoškoláci. Na vývoji pracují i lidé, kteří absolvovali střední školy. Není to rozhodující. Do budoucna bychom lidem chtěli dát šanci zkusit různé posty, aby si mohli vybrat, co by pro ně bylo zajímavé,“ říká Lapka. 

Kiekert určuje trendy

Pracovat pro Kiekert znamená pracovat pro firmu, která je v oblasti automobilových zámků celosvětovým lídrem. Svědčí o tom přes 2000 patentů včetně toho na centrální zamykání z roku 1974. „Vše podstatné, co se u zámků do aut kdy stalo, má na svědomí Kiekert,“ říká bez nadsázky marketingový manažer firmy Luboš Kopecký. V Přelouči denně vyrobí na 180 000 zámků do aut po celém světě. A když už se objeví nějaké nové trendy, má v tom prsty právě Kiekert. Jednou z inovací je systém Inertia, který během nehody zajistí bezpečí posádky. „Představte si, že pojedete autem a někdo do vás ze strany narazí. Na dveřích máte dvě kliky. Ta vnější má svou hmotnost, a když auto nabourá, vzniknou setrvačné síly, které zapříčiní, že se klika začne odtahovat a může dveře otevřít. Někdo z toho auta může vypadnout a nehoda může skončit tragicky,“ vysvětluje Lapka. Princip systému Inertia spočívá v tom, že zámek dveří se při nehodě zablokuje, ale po ní se opět odjistí, aby se do vozu mohla dostat pomoc. Hlavní patent této inovace je v tom, že Kiekert systém zaintegroval přímo do zámku. Další novinkou, která může být za pár let běžnou praxí, je otevírání dveří dotykem. „Kliky u auta nejsou potřeba, za tím si stojíme. Vše může být řízeno senzorikou. Před patnácti lety jsme měli klíč a museli jsme ho strčit do dveří. Dneska už si na to lidé skoro nevzpomenou a mají dálkové ovládání. Za pár let může stačit otisk prstu,“ uvádí manažer vývoje. Auta bez klik jsou podle Kiekertu předzvěst budoucnosti. V Kiekertu už takové zámky, které otevřete otiskem prstu, umí a mají, ale doba k nim podle Bohumila Lapky musí teprve dozrát. „Společnost je přece jen konzervativní, nejde vzít kliku ze dveří auta ze dne na den. Musíme zachovat kontinuitu,“  uzavírá Lapka.

Více na: kiekert.jobs.cz

Hlavní zprávy

Nejčtenější

Tmavší barvy v interiéru? Rezidence Waltrovka inspiruje vzorovým bytem

Ve Waltrovce se v lednu 2019 otevírá nový vzorový byt. O jeho podobu se...

Nový vzorový byt navrhla designérka Beata Haškovcová, která nás pozvala do Rezidence Waltrovka na jeho návštěvu. Nejvíc...

Držitelé karet Mastercard platí v Česku pomocí služby Apple Pay

Držitelé karet Mastercard platí v Česku pomocí služby Apple Pay

Uživatelé platebních karet Mastercard a mobilů Apple mohou od 19. února platit pomocí Apple Pay. K dispozici je...

Plzeň vs. Slavia! Vsaďte si a sledujte živě na TV Tipsport

Plzeň vs. Slavia! Vsaďte si a sledujte živě na TV Tipsport

První z fotbalových vrcholů jara je tady! Viktoria Plzeň vs. Slavia Praha. Souboj prvních dvou klubů tabulky nabídne...

České kluby v jarní části Evropské ligy! Vsaďte si a získejte 150 Kč

České kluby v jarní části Evropské ligy! Vsaďte si a získejte 150 Kč zdarma

Náš fotbal má dva zástupce ve vyřazovacích bojích Evropské ligy! Týmy Slavie a Plzně se utkají v 1. kole play-off s...

Tajemstvím dokonalé cesty jsou štěrkové rohože Nidagravel

Tajemstvím dokonalé cesty jsou štěrkové rohože Nidagravel

Trápí vás terén, do kterého se boří auta, chodci nebo cyklisti? Řešení nabízí štěrkové rohože Nidagravel, které jsou...

Další z rubriky

Na skok do Foxconnu, kde je ticho, čisto a i postavy z Hvězdných válek

Pardubický závod Foxconn

Kolem pardubického závodu firmy Foxconn jezdím autem celou řadu let. Několikrát jsem i přemýšlela o tom, že bych tam...

Auta bez klik? Žádný problém, říká manažer vývoje

Auta bez klik? Žádný problém, říká manažer vývoje

Představte si, že přijdete k svému autu a nebudete potřebovat ani klíč, ani žádnou kliku. Stačit vám bude přiložit prst...

Odběratelé SčVK se změn bát nemusí. Nic se pro ně nemění

.

Vodárenství v severních Čechách přechází od roku 2019 pod plnou kontrolu měst a obcí. Provozovatelem vodohospodářské...

Najdete na iDNES.cz