Jak to mají obyvatelé Ostravy s kulturou?

Komerční sdělení
Že má Ostrava hodně pestrý kulturní život není žádné tajemství – titul Evropského hlavního města kultury 2015 městu unikl o vlásek a ostravské festivaly přitahují každé léto návštěvníky z celé Evropy.

Komerční sdělení

Toto jsou komerční sdělení. iDNES.cz neovlivňuje jejich obsah a není jejich autorem. Více

Komerční sdělení je speciální inzertní formát. Umožňuje inzerentům oslovit čtenáře na ploše větší, než je klasický banner, hodí se tedy například ve chvíli, kdy je potřeba popsat vlastnosti nového produktu, představit společnost nebo ukázat více fotografií.

Aby bylo na první pohled odlišitelné od redakčních textů, obsahuje jasné označení „Komerční sdělení“ v záhlaví článku.

Pro komerční sdělení platí podobná pravidla jako pro další formy inzerce na iDNES.cz. Nesmí tedy být v rozporu s dobrými mravy a zásadami poctivého obchodního styku, nesmí porušovat práva třetích osob a poškozovat něčí dobrou pověst. Na rozdíl od bannerové reklamy je z komerčních sdělení vyloučena politická inzerce.

Komerční sdělení, jejich titulky a tvrzení v nich obsažená nesmějí být lživá a klamavá.

Ceník komerčních sdělení včetně kontaktů na obchodní oddělení najdete zde.

Jak to mají obyvatelé Ostravy s kulturou? | foto: Statutární město Ostrava

Pokud jde ovšem o kulturní preference místních a zjištění, nakolik aktivní je jejich kulturní život, kam a na co nejraději chodí a co všechno na to má vliv, tak to až dosud tajemstvím tak trochu bylo – zejména proto, že k tomu město nemělo žádná relevantní data. Minulý čas je ovšem použit zcela záměrně, protože Ostrava už tato data konečně má a díky Analýze kulturního chování obyvatel Ostravy vám můžeme konečně poskytnout odpovědi!

Výzkum pro Ostravu realizoval STEM Ústav empirických výzkumů, z.ú. který obdobné mapování kulturního života už dříve realizoval pro Prahu v rámci projektu MAPK20. Díky tomu je možné ostravské výsledky porovnat s těmi pražskými, a dopátrat se toho, které jevy jsou specificky lokální a které jsou platné obecněji napříč republikou. Sběr dat probíhal prostřednictvím online dotazníků a zúčastnilo se ho přes 1000 respondentů starších 15 let. Jejich výběr zohledňoval věk, pohlaví, vzdělání, socio-ekonomické postavení a také lokalitu bydliště v rámci městských obvodů, aby byl vzorek skutečně reprezentativní ve vztahu ke struktuře obyvatelstva celé Ostravy.

„Různé dílčí analýzy kulturních potřeb a preferencí se v Ostravě realizovaly již v předešlých letech – buď však byly součástí širších sociologických průzkumů a kultury se týkaly pouze okrajově nebo byly zaměřeny jen na určitý výsek obyvatelstva. Výsledky šetření STEMu poskytují první skutečně komplexní data o kulturních návycích Ostravanů. Díky nim tak máme jasnou zprávu o konkrétních návycích a potřebách našeho obyvatelstva, s níž můžeme v dalších letech pracovat. Výsledky jsou také velmi užitečné pro ostravské kulturní organizace, kterým přináší jasnou zprávu o lokálním publiku a na jaké skupiny obyvatelstva mohou efektivněji zacílit svůj program a marketing,“ objasňuje záměr výzkumu náměstkyně primátora pro strategický rozvoj a kulturu Lucie Baránková Vilamová.

Milovníci populární hudby a filmu a oddaní čtenáři

Z výsledků vyplývá, že u Ostravanů vede především hudba (k nejnavštěvovanějším hudebním akcím patří festivaly a koncerty populární hudby) a film (kina a multikina Ostravané navštěvují nejčastěji hned po historických památkách). Zatímco film láká všechny věkové skupiny, hudbu preferují spíš ti mladší, ovšem bez ohledu na pohlaví – hudba i film totiž přitahují stejnou mírou muže i ženy. Tím se liší od dalších oblastí kultury, jako je divadlo, tanec, literatura atd., kde zájem ze strany žen prokazatelně dominuje.

Významnou roli v kulturním životě místních hrají i knihovny – nejsou sice navštěvovány v takové míře jako právě kina, ale vykazují nejvyšší intenzitu návštěvnosti ze všech typů kulturních zařízení. Tzn. pokud už někdo do knihovny chodí, tak tam chodí pravidelně a evidentně se tam vrací i rád, protože se knihovny umístily na stříbrné příčce u spokojenosti s programovou nabídkou (předstihla je jen (multi)kina).

„Příjemně překvapivým zjištěním bylo, že v Ostravě je poměrně silný segment tzv. kulturních entuziastů. Tuto skupinu obyvatelstva tvoří aktivní lidé mladšího věku, kteří navštěvují všechny typy kulturních akcí bez ohledu na žánry a kulturu vnímají jako esenciální součást svých životů. Přestože 12 % nevypadá jako zrovna silné zastoupení, ve srovnání s Prahou jde o dvojnásobný percentil, což potvrzuje, že se Ostravě daří zapojovat mladé lidi do aktivního kulturního života. Zároveň výzkum ukázal, že máme poměrně velkou skupinu staršího obyvatelstva, které se v ostravském kulturním živote angažuje minimálně. Jejich větší zapojení by tedy měla být výzva pro naši kulturní scénu,“ vypichuje z výsledků náměstkyně Lucie Baránková Vilamová.

foto: MMO

Jak to mají obyvatelé Ostravy s kulturou?

Zábava a sdílené zážitky

Drtivá většina dotazovaných kulturní akce navštěvuje kvůli zábavě a odreagování nebo na základě předchozí dobré zkušenosti s danou institucí. Důležitou motivací pak bývá i chuť strávit čas s blízkými nebo doporučení od známých. Zatímco mladí lidé chtějí častěji vidět konkrétní umělce a zajímají se o novinky, lidé středního věku často touží strávit kvalitní čas s blízkými. S přibývajícím věkem pak vzrůstá význam duševního prožitku.

Nejčastějšími překážkami návštěv kulturních akcí pak bývají únava a osobní překážky (např. absence hlídání dětí) a nedostatek peněz. Finanční bariéru vnímají zejména mladší věkové skupiny a lidé s nižším vzděláním, únava a osobní překážky převažují u lidí středního věku. Starší obyvatelé a vysokoškoláci pak nejvíce pociťují nedostatek vstupenek. Ve srovnání s Pražany pak Ostravané považují kulturní nabídku všeobecně za cenově dostupnější.

Jak to mají obyvatelé Ostravy s kulturou?

Entuziasta, nebo samotář?

Ostravský výzkum obdobně jako předchozí pražská studie pracuje s unikátní typologii kulturního chování, která rozděluje obyvatele města do šesti segmentů podle toho, jak často a jaké kulturní akce navštěvují. Nejsilnějším ostravským segmentem se stali příležitostní návštěvníci, což jsou lidé středního a vyššího věku s převážně středoškolským vzděláním, kteří kulturní nabídku sledují spíš méně často a nejvíce je zajímá film, hudba a částečně divadlo.

Výzkum také ukázal, že Ostrava má oproti Praze větší zastoupení i ve skupině samotářů, kterou tvoří především starší obyvatelstvo, jež se v ostravském kulturním živote angažuje minimálně. Toto ne až tak překvapivé zjištění by do budoucna mělo být výzvou pro ostravskou kulturní scénu, aby své programy atraktivněji cílila právě na tuto skupinu.

Podrobné výsledky analýzy kulturního chování je možné najít ve formátu otevřených dat na portálu openDATA!!! nebo v kompletní výzkumné zprávě dostupné na webu kulturova.cz, kde je možné najít i celkové shrnutí výsledků a interaktivní dashboard se zobrazením vybraných otázek dotazníkového šetření. Výsledky výzkumu jsou dostupné také na datovém portále města.

Věříme, že data budou zajímavá nejen pro všechny z ostravského kulturního sektoru, kterým mohou pomoct s lepším zacílením na další potenciální diváky, tak i pro další zvídavé občany, kteří si díky výsledkům mohou vyzkoušet, do jaké skupiny by zařadili sami sebe.

Nejčtenější

Zrcadlovky zestárly. Na prodej nebo výměnu ale ještě pozdě není

Komerční sdělení
Zrcadlovky zestárly. Na prodej nebo výměnu ale ještě pozdě není

Máte doma starší zrcadlovku a přemýšlíte o tom, že byste ji prodali, nebo si pořídili novější fotoaparát? Vyčkávat se vám nevyplatí. Podpora zrcadlovek ze strany těch největších hráčů skončila a...

Škoda Auto ukázala zákulisí výroby. Zjistěte, jak vzniká nové auto

Komerční sdělení

Nahlédnout do výroby automobilky zůstává pro většinu lidí vzácná příležitost. Šest odborníků ze Škody Auto popisuje, jak se v Mladé Boleslavi z návrhů a tisíců dílů stává hotové auto.

Češi se nedobrovolně smiřují s realitou menších bytů s vyšším nájmem

Komerční sdělení

Rostoucí ceny energií, inflace i vysoké úrokové sazby brzdí plány na pořízení vlastního domova natolik, že 6 z 10 Čechů už s ním do budoucna vůbec nepočítá. Aktuální situace na nemovitostním trhu se...

Rezidence Aušperský potok: stylové bydlení u Brna v harmonii s přírodou

Komerční sdělení

Klidné prostředí u lesů a rybníků, výborná dostupnost do centra Brna i chytrá řešení snižující náklady na bydlení. Nový developerský projekt Rezidence Aušperský potok v Popůvkách přináší vysoký...

Souboj na Caravaningu – Pohlreich, Forejt a Fotr na Tripu vaří

Komerční sdělení
Souboj na Caravaningu – Pohlreich, Forejt  a Fotr na Tripu vaří

V sobotu 8.11. ve 13.00 se v pavilonu P představí šéfkuchařské osobnosti Zdeněk Pohlreich a Přemek Forejt. Jejich kuchařský souboj plný humoru i kulinárních triků bude moderovat Pepa Vrtal alias Fotr...

Digitální showroom: když technologie dává firmám duši

Komerční sdělení
Filip Major

Rozhovor s Filipem Majorem, zakladatelem iShowroom.eu.

7. listopadu 2025

Teplárny Brno připravují budoucnost elektromobility v každé čtvrti

Komerční sdělení
Po Academy parku vznikne nový dobíjecí hub na Červeném mlýně.

Teplárny Brno stojí u zrodu bezemisní éry dopravy v Brně a stávají se motorem městské elektromobility. Tradiční dodavatel tepla a dalších energií chce postavit několik set dobíjecích stanic.

7. listopadu 2025

Tam, kde rostou značky

Komerční sdělení

GIVET míří mezi lídry kosmetiky v Evropě. Z malého hráče vyrostl v silný house of brands.

7. listopadu 2025

Uspesnynaburze.cz otestoval brokery XTB a eToro: fakta místo reklamy

Komerční sdělení
Uspesnynaburze.cz otestoval brokery XTB a eToro: fakta místo reklamy

V investování je stále obtížnější rozlišit, kdo má reálné zkušenosti a kdo jen přebírá texty z marketingových brožur. Investor Lukáš Ištvan a zakladatel portálu Uspesnynaburze.cz patří mezi ty, kteří...

7. listopadu 2025

Vize budoucnosti: Z Prahy do Liberce za 69 minut

Komerční sdělení
Vize budoucnosti: Z Prahy do Liberce za 69 minut

Železniční spojení mezi Prahou a Libercem čeká v následujících letech zásadní modernizace. Tento strategický infrastrukturní projekt má za cíl zkrátit cestovní dobu vlaků mezi oběma městy a zároveň...

7. listopadu 2025

Češi se nedobrovolně smiřují s realitou menších bytů s vyšším nájmem

Komerční sdělení

Rostoucí ceny energií, inflace i vysoké úrokové sazby brzdí plány na pořízení vlastního domova natolik, že 6 z 10 Čechů už s ním do budoucna vůbec nepočítá. Aktuální situace na nemovitostním trhu se...

6. listopadu 2025

Tradice, poctivost a kvalita. Nahlédněte do masozávodu v Modleticích

Komerční sdělení

Jen pár kilometrů od Prahy, v Modleticích, se denně píše příběh desítek tun čerstvého masa. Sídlí zde masozávod Kauflandu, který už přes dvě dekády zajišťuje na stoly českých a slovenských domácností...

6. listopadu 2025

Jak překladač Vasco Translator Q1 zvyšuje pohodlí na dovolené

Komerční sdělení

Existuje zvláštní druh klidu, když víte, že se můžete dorozumět s kýmkoli a kdekoli. Ať už se procházíte zářícími ulicemi Tokia, objednáváte si oběd na marockém trhu nebo se ptáte na cestu v malé...

6. listopadu 2025

Města a obce obdrží dotace na zkvalitnění turistické infrastruktury

Komerční sdělení
Ilustrační foto

Přes 38 milionů korun dá Ústecký kraj obcím a městům na podporu oživení cestovního ruchu na území Ústeckého kraje. Bude se jednat především o zkvalitnění turistické infrastruktury.

6. listopadu 2025

Český fintech dospěl: z experimentu vyrostl obor s miliardovým výkonem

Komerční sdělení
Český fintech dospěl: z experimentu vyrostl obor s miliardovým výkonem

Český fintech se definitivně zařadil mezi klíčová ekonomická odvětví.

6. listopadu 2025

Jak vybrat správnou výšku a šířku lešení

Komerční sdělení
Jak vybrat lešení

Výběr správné výšky lešení rozhoduje o tom, zda bude práce bezpečná a pohodlná, nebo naopak zdlouhavá a nepříjemná. Správné rozměry lešení určují nejen váš dosah a stabilitu, ale i celkovou...

5. listopadu 2025  17:19

Jan Révai zve na Zakázané zóny. Adrenalin, poučení i síla práce v týmu

Komerční sdělení
Jan Révai zve na Zakázané zóny. Adrenalin, poučení i síla práce v týmu

Herec Jan Révai se už příští týden představí v nové dobrodružné roli. Jako hlavní průvodce pořadu Zakázané zóny, který poběží každý večer na TV Spektrum, nahlédne společně s diváky do 20 tajemných...

5. listopadu 2025
Nastavte si velikost písma, podle vašich preferencí.