Sobota 4. července 2020, svátek má Prokop
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Sobota 4. července 2020 Prokop

Jen třídit už nestačí. Ke slovu se dostává udržitelnost

  7:00aktualizováno  7:00 – KOMERČNÍ SDĚLENÍ
Stále častěji slyšíme z různých stran, že je třeba začít dělat víc pro životní prostředí a že pouhé třídění odpadu už dávno nestačí k tomu, aby měl člověk čisté svědomí v otázce ekologie. Téma udržitelnosti už není jen módní trend.

Komerční sdělení

Toto jsou komerční sdělení. iDNES.cz neovlivňuje jejich obsah a není jejich autorem. Více

Komerční sdělení je speciální inzertní formát. Umožňuje inzerentům oslovit čtenáře na ploše větší, než je klasický banner, hodí se tedy například ve chvíli, kdy je potřeba popsat vlastnosti nového produktu, představit společnost nebo ukázat více fotografií.

Aby bylo na první pohled odlišitelné od redakčních textů, obsahuje jasné označení „Komerční sdělení“ v záhlaví článku.

Pro komerční sdělení platí podobná pravidla jako pro další formy inzerce na iDNES.cz. Nesmí tedy být v rozporu s dobrými mravy a zásadami poctivého obchodního styku, nesmí porušovat práva třetích osob a poškozovat něčí dobrou pověst. Na rozdíl od bannerové reklamy je z komerčních sdělení vyloučena politická inzerce.

Komerční sdělení, jejich titulky a tvrzení v nich obsažená nesmějí být lživá a klamavá.

Ceník komerčních sdělení včetně kontaktů na obchodní oddělení najdete zde.

Jen třídit už nestačí. Ke slovu se dostává udržitelnost | foto: ROSSMAN, spol. s.r.o.

Dobrou zprávou je, že firmy ani domácnosti před touto výzvou nezavírají oči a naopak nachází stále více způsobů, jak se chovat zodpovědně vůči přírodě.

Prakticky ke každému z nás se bez ohledu na jeho osobní vztah k ekologii a životnímu prostředí v poslední době donesly útržky nepříliš pozitivních zpráv. Plasty a další odpad, které končí každoročně v oceánech a dokonce vytváří celé plovoucí ostrovy. Nebo katastrofické odhady o tom, že do roku 2050 budou oceány obsahovat více plastů než ryb. Pokud nechceme, aby se taková proroctví vážně naplnila, musíme přijmout fakt, že ekologie a udržitelnost už nebudou jenom trend, ale stanou se každodenní realitou.

S obalem do kompostu

Snižovat množství plastů se snaží firmy například v logistice nebo přímo ve výrobě. Řada z nich se snaží při výrobě obalů pro své výrobky plasty v co nejvyšší míře nahrazovat těmi recyklovanými. Některé experimentují také se zapojením přírodních materiálů a doufají, že jednoho dne dospějí technologie tak daleko, že obal od jejich produktu prostě hodíte na kompost a on se bez problémů rozloží.

Například společnost Henkel se zavázala, že nejpozději do roku 2025 budou obaly všech jejích výrobků pracích a čisticích prostředků recyklovatelné, znovu použitelné, nebo kompostovatelné. Do stejného roku chce také zajistit, aby 35 % obalů obsahovalo recyklovaný materiál, což značně převyšuje požadavky EU.

Již několik let vznikají po celé České republice také tzv. bezobalové prodejny a obchody, které zákazníkům prodávají potraviny buď v zálohovaných obalech, nebo přímo do vlastních přinesených nádob a sáčků. První krůčky k využití alternativních obalů začaly v letošním roce podnikat i velké prodejní řetězce především v oblasti prodeje ovoce a zeleniny.

I malý krok se počítá

Více než kdy dřív začíná být důležité také spotřební chování jednotlivců a domácností. To bylo do jisté míry tématem už v minulosti, například pokud různé způsoby úspory energií od šetření vodou a úsporných žárovek až po zateplení domu a snížení tepelných ztrát. V této oblasti byla velkou motivací především finanční stránka věci a možnost ušetřit.

Řada z nás si ale stále neuvědomuje, že udržitelné chování souvisí také s každodenními činnostmi. Začínají být podstatné i zdánlivé drobnosti jako například jaký druh tašky si vezmeme na nákup a jestli místo plastového brčka zvolíme kovové, které se dá opakovaně vymýt a používat. Nebo zda při rýmě sáhneme raději po látkovém kapesníku místo papírového.

Odtud je už pak jen krůček ke snaze snížit množství odpadu, který v domácnosti vyprodukujeme. Právě v souvislosti s odpadem se čím dál častěji skloňuje hnutí zero waste, tedy snaha o nulové nebo minimální množství odpadu nebo právě bezobalové nakupování, které je součástí jeho filozofie. 

Jen třídit už nestačí. Ke slovu se dostává udržitelnost

Nákup bez obalu už i v drogerii

V návaznosti na bezobalový prodej potravin se začíná prosazovat také prodej drogerie bez obalu. V této oblasti nově spojily síly drogerie ROSSMANN a společnost Henkel, které na 10 pobočkách po celé republice zprovoznily první plnící stanice určené k bezobalovému prodeji čisticích prostředků i kosmetiky.

Při příchodu do prodejny si zákazník vybere prázdnou láhev libovolného výrobku a naskenuje její kód přímo v plnicí stanici. Ta mu po naplnění láhve zároveň vygeneruje etiketu, která zákazníka informuje o datu spotřeby daného produktu. Pak už zbývá lahev zašroubovat a za výrobek zaplatit. Stejnou lahev pak mohou zákazníci používat znovu a znovu při nákupu daného produktu a celkově tak snížit množství plastů ve své domácnosti.

Spolu se zahájením pilotního bezobalového prodeje spustily obě společnosti také výzvu na sociálních sítích s hashtagem #denbezobalu. Ta má motivovat širokou veřejnost k tomu vyzkoušet si alespoň jeden den bez použití jednorázových obalů. Není přitom podstatné, zda při nákupu kávy použijí vlastní termohrnek, navštíví bezobalový obchod nebo si natočí šampon do znovu naplnitelného obalu.

Hlavním cílem je změnit alespoň částečně myšlení zákazníků a ukázat jim, že nakupovat se dá i jinak. „Jsem strašně ráda, že takové projekty vznikají a berou nám výmluvy, že je bezobalový přístup náročný,“ uvedla na svém Instagramu Česká Miss World 2016 Natálie Kotková, která je také patronkou výzvy.

Víme, že se přes 8 milionů tun plastů dostává do oceánů každý rok. Jen 14 % ze všech plastových obalů používaných celosvětově se shromažďuje k recyklaci.

Odhaduje se, že do roku 2050 oceány budou obsahovat více plastů než ryb. Největší dopad na životní prostředí v současné době má spotřeba a způsob nakládání s odpady. Není to jen „móda“, ale nutnost. Často skloňované spojení „zero waste“ značí snahu o nulové nebo minimální množství odpadu.

Zodpovědná spotřeba domácností

Třídit zodpovědně nestačí. Kdo chce opravdu udělat krůček správným směrem, podívá se také na to, jakou stopu zanechávají činnosti, které denně provozujeme. „Lednice není televize“ – učí mimo jiné děti základních škol zaměstnanci firmy Henkel při návštěvách v rámci programu Ambasadoři udržitelnosti. Za cíl si stanovili, že každé dítě, které programem projde, bude ve svých rodinách a svém okolí šířit osvětu dál.

  • Nejčtenější

Na VŠFS se můžete spolehnout

Komerční sdělení Situace kolem Covid-19 ovlivnila bez výjimky vysoké školství v České republice. Prodloužená zkoušková období, někde...

Studenti chtějí nadstandard

Komerční sdělení Pryč jsou časy vysokoškolských kolejí, nyní jsou módní vysokoškolské „campusy“. Studenti dnes žádají nadstandardní...

Supervýkonný HONOR 9X PRO a 9A s prémiovými funkcemi za příjemnou cenu

Komerční sdělení HONOR 9X PRO a 9A jsou prvními smartphony značky s aplikačním obchodem AppGallery. Pyšní se dlouhou výdrží baterie,...

Bezpečný český housing pro servery, data a technologie

Komerční sdělení Digitalizace, přesun podnikatelských aktivit do on-line prostředí, růst práce z domova a rozkvět elektronického obchodu...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Voda, filmy, hudba a památky - to je letní Roudnice 2020

Komerční sdělení Malebná Roudnice nad Labem, město z Prahy na dosah přináší řadu letních tipů.

Největší slabiny ojetých dodávek. Přinášíme přehled nejporuchovějších vozů

Premium Dodávky byly stvořeny pro práci. Najedou mnohem více kilometrů než osobní auta, a to v náročných podmínkách. Ne všechna...

Schizofrenní žena, nechtěná emigrace. Zachránila ho Nemocnice na kraji města

Premium Kde je hranice skutečné lásky? Kdy končí vztah a začíná tyranie? Ladislav Chudík na tyto otázky dlouhé roky marně...

VELKÝ TEST ZOO: přehled cen, zvířat i atrakcí. Přijeďte, pomůžete!

Premium Mají otevřeno 365 dní v roce, ať praží slunce, nebo se žení čerti. Na několik týdnů je zavřel až koronavirus. Chcete...

  • Další z rubriky

Papírové krabičky a krabice: Na co všechno je doma využijete?

Komerční sdělení Obyčejná kartonová krabice stojí maximálně pár desítek korun. Malé papírové krabičky se cenově pohybují v korunách. Jde...

Zdraví je důsledkem života v radosti

Komerční sdělení Marie Vilánková je badatelka v oboru informační medicíny, lektorka řízené a kontrolované detoxikace organismu a...

Jak má vypadat správná školní taška?

Komerční sdělení Sedm rad při výběru školní aktovky či batohu.

Užívejte si léto plnými doušky bez cukru a sladidel

Komerční sdělení Léto se blíží a obzvlášť při vyšších teplotách bychom měli dodržovat pitný režim. Pokud se nechcete vzdát chuti, ale...

Najdete na iDNES.cz