Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Na Valeo Tech Day se představily asistenční systémy vozů budoucnosti

Komerční sdělení   7:00aktualizováno  7:00 – KOMERČNÍ SDĚLENÍ
Na testovacím polygonu společnosti Valeo na bývalém vojenském letišti v Milovicích jsme během Valeo Tech Day jako jediní novináři dostali možnost nakouknout do budoucnosti a na vlastní kůži si vyzkoušet asistenční systémy, které se teprve objeví v nových automobilech.

Komerční sdělení

Toto jsou komerční sdělení. iDNES.cz neovlivňuje jejich obsah a není jejich autorem. Více

Komerční sdělení je speciální inzertní formát. Umožňuje inzerentům oslovit čtenáře na ploše větší, než je klasický banner, hodí se tedy například ve chvíli, kdy je potřeba popsat vlastnosti nového produktu, představit společnost nebo ukázat více fotografií.

Aby bylo na první pohled odlišitelné od redakčních textů, obsahuje jasné označení „Komerční sdělení“ v záhlaví článku.

Pro komerční sdělení platí podobná pravidla jako pro další formy inzerce na iDNES.cz. Nesmí tedy být v rozporu s dobrými mravy a zásadami poctivého obchodního styku, nesmí porušovat práva třetích osob a poškozovat něčí dobrou pověst. Na rozdíl od bannerové reklamy je z komerčních sdělení vyloučena politická inzerce.

Komerční sdělení, jejich titulky a tvrzení v nich obsažená nesmějí být lživá a klamavá.

Ceník komerčních sdělení včetně kontaktů na obchodní oddělení najdete zde.

Na Valeo Tech Day se představily asistenční systémy vozů budoucnosti | foto: Valeo Autoklimatizace k.s.

Francouzská firma Valeo je předním světovým dodavatelem pro automobilový průmysl. Hodně aktivní je v České republice, kde má hned tři výrobní závody. V Rakovníku vyrábí klimatizační jednotky a ovládací panely do automobilů, v Žebráku vznikají výměníky tepla a v Humpolci kompresory do klimatizací.

V Praze má ale Valeo vlastní vývojové centrum, které aktuálně zaměstnává přibližně 150 lidí a jelikož plánuje další masivní investice do vývoje, shání inženýry či studenty vysokých škol. Ti také koneckonců tvořili podstatnou část z více než šesti desítek účastníků Valeo Tech Day. Mimochodem, tato společnost se může pochlubit titulem Investor roku 2014 v České republice v kategorii Výzkum a vývoj.

Na Valeo Tech Day jsme si vyzkoušeli asistenční systémy

Workshop byl rozdělen do osmi sekcí, kde nás vývojáři seznámili jak s již používanými asistenčními systémy, tak i s těmi novými. Do první kategorie patří například asistent hlídání mrtvého úhlu vnějších zpětných zrcátek BSD (Blind Spot Detection) založený na principu radarů umístěných v zadním nárazníku vozu. Tento systém dokáže varovat před přibližujícím se automobilem až 3 sekundy dopředu, radary mají dosah od 20 do 100 m.

Na Valeo Tech Day se představily asistenční systémy vozů budoucnosti

Kdo někdy couval z řady zaparkovaných aut, jistě ocení systém CTA (Cross Traffic Alert), který opět díky radarům v zadních náraznících upozorní na přibližující se auto, které není vidět. Systém AEB (Autonomous Emergency Braking), pracující na bázi laserové diody umístěné pod vnitřním zpětným zrcátkem, dokáže zjistit překážku před vozidlem v dostatečném předstihu, a pokud řidič nezačne brzdit, udělá to za něj elektronika sama. V městských rychlostech dokáže nehodě zcela zamezit.

Na Valeo Tech Day se představily asistenční systémy vozů budoucnosti

Inovace do vozů budoucnosti

Nás ale pochopitelně nejvíc zajímaly asistenční systémy, které teprve čekají na své nasazení. Jedním z nich je asistent WZA – Working Zone Assistant. Ten má za úkol usnadnit průjezd místem, kde jsou kvůli opravám zúžené jízdní pruhy. Základní princip systému je podobný jako u zařízení LKA (Lane Keep Assist), které dokáže snímáním vodorovného dopravního značení na silnici udržet korekcemi do řízení udržet automobil v jízdním pruhu.

Na Valeo Tech Day se představily asistenční systémy vozů budoucnosti

Testovaný Passat CC však byl kromě kamer vybaven i špičkovým laserovým skenerem se záběrem 140° a dosahem až 250 m, který spolu s ultrazvukovými senzory dává velmi přesný přehled o tom, co je kolem auta. Systém tak dokáže rozpoznat skutečné překážky, jako jsou mobilní bariéry či kužely, a na základě jejich informací zasahuje do řízení. Škoda jen, že nefunguje plně autonomně bez zásahu řidiče. WZA funguje v rychlostech 20 až 80 km/h.

Na Valeo Tech Day se představily asistenční systémy vozů budoucnosti

Že je parkování složitá disciplína, asi netřeba zdůrazňovat. V současné době už sice dokáží automobily samy zaparkovat, zatím ale stále vyžadují asistenci řidiče uvnitř vozu. V Milovicích jsme však viděli rodinný Volkswagen Sharan, který se vmáčkl do příčné parkovací mezery mezi dva vozy bez řidiče. Ten s autem přijede k volnému místu, vystoupí, vyndá mobilní telefon, spustí správnou aplikaci, podrží tlačítko a automobil sám zacouvá do mezery. Kromě mnoha čidel je zapotřebí i automobil s automatickou převodovkou. Valeo tento systém nazývá P4U – Park For You a jak nám technici prozradili, je prakticky připravený pro nasazení do výroby.

Na Valeo Tech Day se představily asistenční systémy vozů budoucnosti

Vrcholem celého dne byla ale plně autonomní jízda s Volkswagenem Passat CC, který byl vybaven všemi dnes dostupnými snímači (ultrazvukové senzory, kamery, laserové senzory, radary nebo superpřesná GPS jednotka). Na testovacím okruhu pro něj bylo připraveno hned několik zkoušek. Kromě toho, že se simulovaná silnice dost kroutila (prověřila funkci kamer sledujících vodorovné dopravní značení), nechyběly ani značky s omezením rychlosti, které předvedly spolupráci čidel s tempomatem. Na semaforu s červenou auto muselo samo zastavit a zase se rozjet (což i udělalo) a systémy musely zareagovat i na automobil, který se před nás „nečekaně“ vřítil. Další simulací byla jízda v koloně s nečekaným brzděním.

Na Valeo Tech Day se představily asistenční systémy vozů budoucnosti

Podobných testů autonomního řízení jsme se zúčastnili již několikrát, tento byl ale výjimečný v tom, že jsme vůbec poprvé měli možnost na velkých displejích ve vozech pozorovat, co vlastně ty senzory a kamery vidí. A hlavně jsme mohli mluvit s inženýry, kteří tyto senzory vymýšlejí a zkoušejí jejich funkčnost.

Více informací o vývoji asistenčních systémů najdete na www.valeo.com

Autor:

Nejčtenější

Dá se při zařizování interiéru spolehnout na jediného partnera?

Luxusní prémiová kuchyně a sestava skříní HANÁK FOTO: HANÁK NÁBYTEK

A kde ho najít? Vyhněte se stresu, ztrátě času i špatným rozhodnutím a najměte jednoho spolehlivého dodavatele. Obraťte...

Jak si poradit s podzimním úklidem zahrady?

Jak si poradit s podzimním úklidem zahrady?

Chcete mít zahradu před zimou uklizenou stejně dobře jako obývací pokoj v neděli odpoledne? Poradíme vám, jak si s tím...

Sledujte Tipsport extraligu na TV Tipsport a získejte zdarma 150 Kč

Sledujte Tipsport extraligu na TV Tipsport a získejte zdarma 150 Kč

Tipsport extraliga se už zase blíží! 14 týmů, 52 kol, 364 zápasů v základní části a elektrizující bitvy v play off....

Rybářství Třeboň: Staráme se o klenoty v české krajině

Rybářství Třeboň: Staráme se o klenoty v české krajině

Na Třeboňsku je přibližně 500 rybníků, které tvoří geniálně důmyslný systém propojený desítkami kilometrů vodních...

Objevte krásy přírody a pohádkového světa se značkou PANDORA

Objevte krásy přírody a pohádkového světa se značkou PANDORA

Šperkařský dům PANDORA letos na podzim představuje hned dvě nové kolekce šperků s názvy Zrnka života a Královské...

Další z rubriky

Appka zrychlit Váš vůz bez zásahu do elektroniky

Aplikace ve Vašem mobilním telefonu spolu s PowerPedalem umí výrazně zlepšit dynamiku Vašem vozu. Vybrat si můžete hned...

Škoda nabídne více RS modelů

Škoda nabídne více RS modelů

Automobily Škoda potkáte na českých silnicích poměrně běžné. Mezi Čechy mají velmi dobrou pověst a jsou cenově...

ŠKODA AUTO pomáhá handicapovaným nejen při zajištění mobility

ŠKODA Handy Karoq

Jako největší český průmyslový podnik se ŠKODA AUTO dlouhodobě angažuje ve prospěch společnosti. Pomoc spoluobčanům,...

Najdete na iDNES.cz