Pět aktuálních trendů, které hýbou současným světem automobilismu, bychom kromě digitalizace a ekologie mohli ve zkratce doplnit o bezpečnost a nový náhled na vlastnictví. A pozadu se změnami nezůstane ani obchodní stránka.
Podle nedávného průzkumu společnosti KPMG mezi šéfy automobilek se výroba vozů do 20 let přesune více do Asie, konkrétně Číny. Navíc podle 30–50 % manažerů skončí každá druhá kamenná prodejna.
Budoucnost je v on-line
Kam si tedy pro nový vůz dojdeme? Nikam. „Budoucnost prodeje aut je jednoznačně ve virtuálních konfigurátorech. Tento nástroj nejen pomůže s výběrem vhodného vozu, ale rovnou nabídne možnost ho objednat, uzavřít smlouvu a zaplatit. Nové vozy jsou připraveny k předání u participujících autorizovaných prodejců třeba již za 14 dní,“ vysvětluje Lukáš Cankař z Volkswagen Financial Services. S jeho tvrzením souhlasí na 80 % auto-moto manažerů. A tak lze očekávat, že proměny automobilového světa dopadnou nejvíce právě na prodejce.
„Zaprvé se nastupující generace dívá zcela jinak na vlastnictví vozu a deklaruje spíše vůli využívat služeb mobility a sdílených vozů. Druhou výraznou změnou bude sběr dat z připojených automobilů, která si v rukou ponechají automobilky – ty tak budou moci samy velmi dobře predikovat poruchovost a další potřeby vozu a jeho majitele. Tento vztah si budou chtít udržet, kultivovat ho a řídit,“ vysvětluje partner KPMG Jan Linhart.
Co je moje, je tvoje
Právě sdílení vozů, tzv. carsharing, je druhým trendem, který formuje budoucí automobilní průmysl. „Z generaci“, která za trendem stojí, totiž nezajímá ani tak to, zda je vůz jejich, jako to, jak se dostanou tam, kam potřebují.
„Mladá generace žije v chytrém telefonu, s aplikacemi a neustálým přístupem k internetu. Co potřebuje, ihned objedná, domluví, sjedná. Sdílená mobilita jim umožňuje kombinovat flexibilitu a pohodlí a zároveň je neváže,“ rozvádí Lukáš Cankař. Největšími českými poskytovateli této služby jsou Car4Way či Autonapůl. A máme kam růst, v Německu např. firma Cambio nabízí přes 2000 vozů.
Digitalizace ze všech stran
Neustálý přístup na internet se nejen mladé generaci bude hodit i do budoucna. Stále častěji se totiž setkáváme s funkcemi, které lze propojit s mobilní aplikací. A nejen to, mobilem můžeme auto nastartovat.
Digitalizace zasahuje, a stále více bude zasahovat, také do samotné podstaty řízení vozu. Samořídící auto není už žádné překvapení, brzy by ale měly být vyvinuty systémy, ve kterých spolu budou komunikovat vozy navzájem. „Limity autonomních vozů nebudou technické, ale etické. Má chránit život posádky nebo kvantifikovat a při např. srážce se skupinou preferovat více životů? Kdo ponese odpovědnost za případné nehody – výrobce vozu, řidič, IT dodavatel? Dokud na tyto otázky nenajdeme odpověď, nedojde v této oblasti k výraznému posunu,“ uvádí Lukáš Cankař.
Digitalizace se však nepromítá jen do uživatelské stránky, ale také do výroby – propojení chytrých přístrojů, výrobních linek, propojení skladů, logistiky a dalších oblastí do jedné informační sítě.
Hlavně bezpečně…
Bezpečí, mantra veškeré dopravy, bude i do budoucna z velké části řídit automobilní průmysl. Ať již vývojem nových bezpečnostních prvků, tak třeba nových materiálů. Od 1. dubna 2018 navíc vstoupila v platnost nová nařízení EU týkající se bezpečnostních standard, a tak se možná můžeme těšit na prvek, který způsobí obdobnou revoluci, jako bezpečnostní pásy nebo airbagy.
… a ekologicky
„Snad jednu z nejdůležitějších rolí v otázce budoucnosti automobilismu hraje ekologie. Ať již kvůli snížení CO2, vyvinutí alternativních motorů, nebo obojího současně,“ uvádí Lukáš Cankař. V roce 2040 ale překvapivě nebudou po zemi jezdit samé elektrovozy, jak se předpokládá. Alespoň dle průzkumu KPMG. Rovným dílem se o silnice podělí auta se spalovacím motorem, na baterie, hybridy a vozy s vodíkovým pohonem.
Partnerem sekce je lídr na českém trhu v oblasti financování Volkswagen Financial Services.