Elektromobil – auto budoucnosti?

Komerční sdělení   0:01aktualizováno  0:01 – KOMERČNÍ SDĚLENÍ
Počet elektromobilů na českých silnicích každoročně roste, za posledních 5 let více než patnáctinásobně. Jejich prodej navíc Česká republika, ale zdaleka nejen ona, podporuje dotačními programy nebo daňovými úlevami. Proč jsou tato auta tak zajímavá?

Komerční sdělení

Toto jsou komerční sdělení. iDNES.cz neovlivňuje jejich obsah a není jejich autorem. Více

Komerční sdělení je speciální inzertní formát. Umožňuje inzerentům oslovit čtenáře na ploše větší, než je klasický banner, hodí se tedy například ve chvíli, kdy je potřeba popsat vlastnosti nového produktu, představit společnost nebo ukázat více fotografií.

Aby bylo na první pohled odlišitelné od redakčních textů, obsahuje jasné označení „Komerční sdělení“ v záhlaví článku.

Pro komerční sdělení platí podobná pravidla jako pro další formy inzerce na iDNES.cz. Nesmí tedy být v rozporu s dobrými mravy a zásadami poctivého obchodního styku, nesmí porušovat práva třetích osob a poškozovat něčí dobrou pověst. Na rozdíl od bannerové reklamy je z komerčních sdělení vyloučena politická inzerce.

Komerční sdělení, jejich titulky a tvrzení v nich obsažená nesmějí být lživá a klamavá.

Ceník komerčních sdělení včetně kontaktů na obchodní oddělení najdete zde.

Elektromobil – auto budoucnosti? | foto: Volkswagen Financial Services

Zatímco v roce 2012 jste museli mít opravdu velké štěstí, abyste na českých silnicích potkali jeden ze 75 elektrovozů, o pár let později už se o takovou raritu nejednalo – letos se jich u nás prohání už na 1200. A tento počet rozhodně není konečný. „Dosud sice registrujeme jen desítky objednávek elektrovozů, ale růstový trend je jasně patrný. Největší zájem je o značku Volkswagen e-Up,“ upřesňuje Lukáš Cankař z Volkswagen Financial Services, který je lídrem v oblasti financování aut na českém trhu.

Ekologie i úporný provoz

Hlavní výhody těchto aut jsou především ekologické. Výroba elektrické energie je mnohem méně náročná a také mnohem šetrnější než výroba fosilních paliv. A budete-li jezdit na solární energii, nebude její výroba stát takřka nic. Také emise elektrovozů jsou to, co z nich dělá jeden z nejekologičtějších dopravních prostředků. Jedná-li se o čistý elektromotor, tedy není-li to tzv. hybrid, jezdí zcela bez emisí. Typ motoru zajišťuje navíc mnohonásobně nižší hlučnost, než jakou vykazují spalovací nebo vstřikovací motory. I majitelé elektroaut uspoří. A to nejen za paliva, ale také třeba za servis – elektromotor je výrazně jednodušší než u klasických fosilních aut a v podstatě na něm není nic, co by se mělo pokazit.

Elektromobil – auto budoucnosti?

Ač jsou elektromobily bezesporu pozitivním trendem, ani u nich se nevyhneme nějakému tomu „ale“. Tím je bezesporu pořizovací cena. Za elektromobil zaplatí zájemce od 650 000 do 900 000 korun, podle typu vozu a vybavení. „Elektroauto lze ale stejně jako jiné vozy pořídit na úvěr nebo operativní leasing,“ dodává Cankař. Jak ovšem říká Jaromír Marušinec z Asociace elektromobilového průmyslu: „Spotřebitel za auto zaplatí vyšší splátky, bude mít ale u elektromobilu nižší provozní náklady.“ A tak ani vysoká cena zjevně nemusí být překážkou pro jeho koupi. Hůře už je na tom elektromobil s dojezdem, který je podle Jaromíra Marušince mezi 100 a 350 kilometry podle typu akumulátoru.

Elektromobil – auto budoucnosti?

K nabití vozu je sice teoreticky zapotřebí pouze rozvod elektřiny, prakticky už je to poněkud náročnější z hlediska místa i dostupnosti zásuvek. Dobíjecích stanic je přitom v České republice zatím jen asi 330. I jejich počet ale raketově roste a největší provozovatel, skupina ČEZ, plánuje jejich další výstavbu. „Naše investice by se měly, podobně jako doposud, pohybovat v řádu desítek milionů korun ročně,“ uvedl Tomáš Chmelík, manažer útvaru čisté technologie ČEZ.

Na elektromobil přidá stát třeba v Německu, Rakousku, ale i u nás

O tom, že jsou elektromobily správným krokem, svědčí i podpora, které se jim dostává od států. Již v roce 2016 vyhlásilo podporu elektroaut Německo. To přispěje do roku 2020 na 400 tisíc aut. Dotace na jednotlivé vozy je dána typem motoru od 4000 eur pro čisté elektromobily po 3000 eur pro plug-in hybridy. Spolu s očekávaným růstem počtu elektrovozů na silnicích budou vznikat i nové nabíjecí stanice. Podporu elektroaut zavedli od letošního března také naši rakouští sousedé, kteří na jejich nákup vyčlenili 24 milionů eur. I u nich pak další miliony poputují na výstavbu nabíjecích stanic.

Elektromobil – auto budoucnosti?

Elektromobily ale podporují i v Norsku, Dánsku, Francii, Velké Británii, Nizozemí, a ovšem i v USA, Číně či Japonsku. Někde se stejně jako v Německu a Rakousku jedná o dotaci na nákup, jinde snižují či odpouštějí prodejní daně. Dotační programy jsou i u nás. Ministerstvo průmyslu a obchodu v rámci Operačního programu Podnikání a inovace pro konkurenceschopnost podpořilo nákup elektromobilů v tuzemských firmách 80 miliony korun. Ministerstvo životního prostředí pak přispělo obcím a krajům celkem 100 miliony korun.

Jsou podle vás elektromobily vozy budoucnosti?

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 0:00 31. prosince 2017. Anketa je uzavřena.

Ano 212
Ne 206

Partnerem sekce je lídr na českém trhu v oblasti financování Volkswagen Financial Services.

Dakar 2019

Rallye Dakar 2019 probíhá 7. - 17. ledna. Letošní 41. ročník se pořádá výhradně na území Peru. Trasa Rallye Dakar 2019 je rozdělena na 10 etap s celkovou délkou přes 5500 km. Z toho sedm etap se pojede na písku.

Nadcházející etapy:
17. 1. (Pisco - Lima)

Na start letos Dakar přilákal i 26 Čechů. Mezi nimi jsou: Aleš Loprais, Martin Kolomý, Martin Prokop, Martin Macík. Kompletní seznam českých jezdců a přehled etap pro Dakar 2019 najdete zde

Témata: Elektromobil

Nejčtenější

Tři ženy úspěšně zhubly. Jak ale vypadají o půl roku později?

Ke konci projektu se účastnice sešly při závěrečném společném focení. Zleva...

Díky programu Cambridge Weight Plan změnily tři ženy životní styl a odměnou jim bylo, že po pár měsících oblékly menší...

Začalo Australian Open. Bookmakeři a sázkaři se shodují na favoritech

Začalo Australian Open. Bookmakeři a sázkaři se shodují na favoritech

Mezi hlavní vrcholy sázkařské sezóny budou patřit v roce 2019 tenisové grandslamy. Prvním z nich, který tradičně začíná...

Moderní inkousty nahrazují klasické chodbové tiskárny

Moderní inkousty nahrazují klasické chodbové tiskárny.

Uvažujete o koupi nové flotily tiskáren a nevíte si rady při výběru? Inkoustová technologie HP PageWide je něco jako...

Udělejte něco pro sebe, pořiďte si infrasaunu

Infrasauna Rowen pro 4 osoby nabízí saunování pro celou rodinu. Má 11...

Ta je skvělá nejen pro parádní relaxaci v teple, což přijde v zimních měsících opravdu vhod, ale pečuje i o zdraví. A...

Obchodování online – vysoké zisky a vysoká rizika, Díl 1.

trading

Uživatelé tradingových platforem mají k dispozici nástroje profesionálních obchodníků s akciemi, ale podceňují často...

Další z rubriky

I auto už pořídíte on-line

I auto už pořídíte on-line

Dnes se dá na internetu koupit téměř cokoliv – od potravin až po dům. Není tedy divu, že si z domova můžete vybrat i...

Pravidlo zodpovědného řidiče: bezpečnost a předvídavost není banalita

Pravidlo zodpovědného řidiče: Bezpečnost a předvídavost jako banalita? Ne

Hustý provoz, agresivita řidičů, nedodržování bezpečnostních zásad a spěch přináší na české silnice řadu rizikových...

Auto budoucnosti bude řídit samo. Stihne nás u toho i bavit

Auto budoucnosti bude řídit samo. Stihne nás u toho i bavit.

Odborníci hovoří na téma budoucnosti mobility jasně – musí být udržitelná. Čekají nás tak auta poháněná elektřinou,...

Najdete na iDNES.cz