Nejsme pochmurný spolek černých havranů, říká Ladislav Kopal

Komerční sdělení   7:00aktualizováno  7:00 – KOMERČNÍ SDĚLENÍ
Ať chceme, nebo ne, v životě se každý z nás setká s bolestnou zkušeností, kdy z našeho okolí odejde někdo nám velmi blízký. V zármutku je to poslední, co máme sílu a chuť řešit, rozloučení s milovanou osobou. Myšlenky jsou daleko od tak praktických věcí, jako je vypravení pohřbu.

Komerční sdělení

Toto jsou komerční sdělení. iDNES.cz neovlivňuje jejich obsah a není jejich autorem. Více

Komerční sdělení je speciální inzertní formát. Umožňuje inzerentům oslovit čtenáře na ploše větší, než je klasický banner, hodí se tedy například ve chvíli, kdy je potřeba popsat vlastnosti nového produktu, představit společnost nebo ukázat více fotografií.

Aby bylo na první pohled odlišitelné od redakčních textů, obsahuje jasné označení „Komerční sdělení“ v záhlaví článku.

Pro komerční sdělení platí podobná pravidla jako pro další formy inzerce na iDNES.cz. Nesmí tedy být v rozporu s dobrými mravy a zásadami poctivého obchodního styku, nesmí porušovat práva třetích osob a poškozovat něčí dobrou pověst. Na rozdíl od bannerové reklamy je z komerčních sdělení vyloučena politická inzerce.

Komerční sdělení, jejich titulky a tvrzení v nich obsažená nesmějí být lživá a klamavá.

Ceník komerčních sdělení včetně kontaktů na obchodní oddělení najdete zde.

Nejsme pochmurný spolek černých havranů, říká předseda Sdružení pohřebnictví | foto: Ladislav Kopal

Nápomocny alespoň k základní orientaci mohou být rady, které nabízí člověk k tomu u nás nejpovolanější, Ladislav Kopal – dlouholetý předseda Sdružení pohřebnictví České republiky a zároveň majitel pohřební služby v Jablonci nad Nisou a pohřební služby Memoria v Liberci. Jako vedoucí a posléze majitel pohřební služby pracuje v oboru již od roku 1986.

Nejsme pochmurný spolek černých havranů, říká předseda Sdružení pohřebnictví

Zeptám se přímo. Někdo mi umře, ať již doma, v nemocnici, v sociálním zařízení. Co mám v tu chvíli dělat? Je potřeba řešit vše bezprostředně ihned?

Vím, že se to lehko řekne a těžko provede, ale je důležité zůstat pokud možno v klidu. Mnoho lidí to neví, ale máte spoustu času, do kdy se rozmyslíte jak se zemřelým naložit. Není nutné ihned se rozhodovat, po jaké pohřební službě sáhnete. Pokud někdo zemře v některé ze zmiňovaných institucí, máte nejméně 24 hodin čas, zákon dokonce ukládá 96 hodin. Do té doby si můžete vše rozmyslet. Upozornil bych také na direktivní jednání v institucích – pokud vám striktně řeknou, koho máte volat, je to zvláštní a ne zcela standardní. Vždy máte možnost volby.

A co když k úmrtí dojde doma?

Pak doporučuji rovnou vybrat pohřební službu, která je na vysoké profesionální úrovni, má dlouholeté zkušenosti a je na špičce ve svém oboru. Je dobré popátrat na internetu, už jenom kvalita webových stránek ukazuje, jak se pohřební služba věnuje svým zákazníkům, a kromě toho doporučuji dát na reference od svých známých.

A není to jedno, kdo z domu zemřelého odveze?

Ve smyslu kdo jej fyzicky odveze asi ano. Ostatně i později můžete své rozhodnutí změnit. Neznamená to, že kdo zařizuje odvoz, musí nutně vypravovat i pohřeb. Kdykoliv se můžete rozhodnout a volbu změnit. Pokud ale rovnou zavoláte skutečně profesionální pohřební službu, od samého začátku se vám dostane komplexní péče s potřebnou dávkou empatie. V tak těžké chvíli potřebujete pomocníka, který vás uklidní, bude vám naslouchat, bude vám jakýmsi průvodcem od začátku až do konce. A to skutečně umí jen pohřební služba, která má dostatečný počet vyškolených a zkušenostmi protřelých kmenových zaměstnanců. A její nespornou výhodou také bude, že pracuje nonstop 24 hodin denně, sedm dní v týdnu. A má bohatý vozový park, takže se nestane, že nemůže přijet co nejdřív.

Nejsme pochmurný spolek černých havranů, říká předseda Sdružení pohřebnictví

Co by mělo dále být vodítkem při výběru pohřební služby?

Určitě vzhled provozovny. Kvalitní pohřební služba si svých zákazníků váží, soucítí s nimi, a proto také investuje do provozoven tak, aby příchozí měli absolutní soukromí, k dispozici třeba i toaletu. A ne, že jsou někde na chodbě postavené tři židle a mísí se tam různí pozůstalí. Při samotném jednání ty profesionální provádí důkladnou citlivou sondáž, důkladné a citlivé zjišťování představ a přání, jak by měl vlastní obřad probíhat, nabídnou třeba i pití, naslouchají potřebám, dávají možnost výběru, poradí dle finančních možností. Pohovoří se zákazníkem, snaží se vyjít maximálně vstříc. Nic by nemělo být nemožné. Chce někdo do pohřebního průvodu koně? Má ho mít. A samozřejmostí je skutečně kompletní cena v závěru jednání včetně DPH s garancí její konečné výše. Ne, že se později dozvíte, že v ceně nebyly třeba parte, květinová výzdoba nebo jiné nezbytnosti. Kvalitní pohřební služba má za sebou nějakou historii, ocenění v podobě profesních certifikátů, i to může být hledisko. V neposlední řadě pak počet zaměstnanců a již zmiňovaný bohatý vozový park. A ne jedno ojeté auto z Polska, které když se porouchá, tak za něj nemají náhradu. Dobré také je, když nabízí doplňkové služby, jako je kamenictví, hřbitovní správa. Pak máte vše skutečně na klíč pod jednou střechou od A do Z. A to velice zjednodušuje celý proces. A dobrá služba se v neposlední řadě pozná podle toho, že až do obřadu můžete cokoliv změnit.

Nejsme pochmurný spolek černých havranů, říká předseda Sdružení pohřebnictví

A v čem mohou být rozdíly v nabídce?

Ve všem. V podstatě byste měli dostat, cokoliv chcete. Parte černobílé nebo barevné, rozličnou nabídku rakví – třeba i ze 40 možností, různé materiály, barvy, vzory. Zaměstnanci by měli naplánovat scénář krok po kroku, včetně výběru oblíbené hudby zemřelého, možnost promítání fotek či videí, služby řečníka na míru, ne anonymní typizované projevy, ale měli by osobně či po mailu s pozůstalými probrat, co zmínit, co je naopak zapovězeno… Nemělo by existovat omezení času. Chcete pohřeb na dvě hodiny? Proč ne. Kvalitní pohřební služba dokáže pomoci či poradit i následně – minimálně nasměrovat, kam se mohou obrátit s potřebou řešit dědické řízení, kde uspořádat smuteční hostinu, objednat a dodat pomník nebo třeba i pomoci s kontaktem na někoho, kdo pomůže vyklidit byt. Prostě pomoci s čímkoliv, s čím se v rámci pozůstalostních činností můžeme setkat. Jak já říkám, jako má každý svého doktora, zubaře či právníka, měl by mít i svého pohřebáka. Nejsme žádný pochmurný spolek černých havranů, jsme tu od toho, abychom alespoň částečně lidem odlehčili v jejich nejtěžších chvílích.

Lidé mají zažité, že pohřby jsou drahé…

Drahé? Vždyť je to to poslední, co tomu člověku dáváte. A pro vás je pohřeb jakýmsi uzavřením jeho odchodu, pomáhá ke smíření se se situací. Ceny jsou víceméně všude stejné při vysokém rozdílu kvality. Navíc některé, a to i ty naše, pohřební služby nabízí pohřby na splátky, bez navýšení, platbu můžete rozložit na dvanáct měsíců, třeba i po tisícikoruně. Dokonce už s sebou nemusíte nosit hotovost, lze zaplatit platební kartou.

Nejsme pochmurný spolek černých havranů, říká předseda Sdružení pohřebnictví

Co když dojde k úmrtí v zahraničí?

Tak tehdy vám pomoci může skutečně jen pohřební služba nejvyšší kvality, která je zároveň členem Evropské asociace pohřebních služeb. V zahraničí má kontakty a veškeré jednání a zařizování se tak stává mnohem rychlejším a efektivnějším. Skuteční odborníci umí zařídit repatriaci nejenom vozem, ale například i letadlem, vlakem nebo lodí.

Hlavní zprávy

Nejčtenější

Uzavře Krakonoš nejnavštěvovanější české hory?

Uzavře Krakonoš nejnavštěvovanější české hory?

Krakonoš napsal dopis! V něm popisuje kritickou situaci ohledně množství odpadků v Krkonoších a uvádí šokující řešení...

Projekt Nová válcovna ve Fatře získal ocenění Stavba roku

Projekt Nová válcovna ve Fatře získal prestižní ocenění Stavba roku

Projekt Nová válcovna získal prestižní ocenění Stavba roku Zlínského kraje v kategorii Průmyslových a zemědělských...

České firmy ohrožuje nevhodné internetové připojení

České firmy ohrožuje nevhodné internetové připojení

Nespolehlivé a nezabezpečené internetové připojení časem přestává plnit nároky podnikání. Častěji trpí výpadky,...

Bílá voda v bazénu? Poradíme vám, co s ní a jak zákalu předejít

Bílá voda v bazénu? Poradíme vám, co s ní a jak zákalu předejít.

Letos více než předchozí roky nám volají majitelé domácích bazénů i bazénků, že jim po napuštění zbělela voda. Má...

Řasa v jezírku? Poradíme vám, jak jí předcházet i jak řešit následky

Řasa v jezírku? Poradíme vám, jak jí předcházet i jak řešit následky!

Jezírko není bazén. Základní a zásadní odlišnost mezi oběma typy zahradních nádrží je, že v bazénu je voda sterilní,...

Další z rubriky

Na Tanvaldský Špičák rychleji a bezpečněji

Na Tanvaldský Špičák rychleji a bezpečněji

Výrazně pohodlnější a rychlejší doprava na vrchol Tanvaldského Špičáku směrem od Albrechtic v Jizerských horách čeká od...

Krofian: práce s potenciálem

Krofian: práce s potenciálem

Firmu Krofian založil Jakub Krofian v roce 2000. Koupil domů první soustruh, na kterém jako vyučený nástrojař...

Preciosa Lighting dodává luxusní svítidla z Čech do celého světa

Preciosa Lighting dodává luxusní svítidla z Čech do celého světa

Preciosa je českou firmou spjatou s libereckým regionem pupeční šňůrou. Největší sklářská firma v České republice a...

Najdete na iDNES.cz