EDUCA WEEK 2024: V Čechách je vzdělání dostupné všem. A to je super

Komerční sdělení
Patří k nejvlivnějším českými influencerům. Ve svých videích se mimo jiné věnuje osvětě ohledně mediální gramotnosti a online podvodů. O tom, co považuje za důležité a jaký názor má na vzdělání, si povídáme s letošní tváří veletrhu EDUCA WEEK – Karlem KOVY Kovářem.

Komerční sdělení

Toto jsou komerční sdělení. iDNES.cz neovlivňuje jejich obsah a není jejich autorem. Více

Komerční sdělení je speciální inzertní formát. Umožňuje inzerentům oslovit čtenáře na ploše větší, než je klasický banner, hodí se tedy například ve chvíli, kdy je potřeba popsat vlastnosti nového produktu, představit společnost nebo ukázat více fotografií.

Aby bylo na první pohled odlišitelné od redakčních textů, obsahuje jasné označení „Komerční sdělení“ v záhlaví článku.

Pro komerční sdělení platí podobná pravidla jako pro další formy inzerce na iDNES.cz. Nesmí tedy být v rozporu s dobrými mravy a zásadami poctivého obchodního styku, nesmí porušovat práva třetích osob a poškozovat něčí dobrou pověst. Na rozdíl od bannerové reklamy je z komerčních sdělení vyloučena politická inzerce.

Komerční sdělení, jejich titulky a tvrzení v nich obsažená nesmějí být lživá a klamavá.

Ceník komerčních sdělení včetně kontaktů na obchodní oddělení najdete zde.

Karel KOVY Kovář | foto: EDUCA WEEK a Karel Kovář

Veletrh se koná v Liberci už tento týden!

Mohou vůbec školy připravit studenty na to, aby dokázali kriticky zhodnotit informace, se kterými se setkávají online?

Není to snadné. Poslední video, kde jsem se zabýval touto tématikou, se jmenuje Kyberšmejdi. Pozastavuji se v něm i nad hrozbou generativní AI a avatary. Objevil jsem se totiž, tedy můj avatar se objevil, v několika podvodných reklamách na casina a hazard, před kterými jsem varoval své sledovatele. K dříve často zneužívaným obrázkům se tedy přidává i video. A jak naučit uživatele rozpoznat fake news? Myslím, si, že je to o konkrétních příkladech. Například v hodinách dějepisu, když je vyučován badatelskou metodou, se žáci ve skupinách učí posuzovat jednotlivé zdroje informací a třeba z nich tvoří nějaký fiktivní článek. Jednak je to vede k poznání daného tématu a zároveň ke skupinové práci, ale hlavně ke kritickému posuzování různých zdrojů, s nimiž musí pracovat. Právě na práci s konkrétními příklady si nejlépe nacvičíme takový radar, takové to červené světýlko, které nám zabliká, když se s nějakým příspěvkem potkáme online.

Měla by být mediální gramotnost součástí školních osnov? A jaké konkrétní dovednosti by měli studenti získat?

Pokud se nepletu, tak už teď je mediální výchova součástí rámcových vzdělávacích programů jako průřezové téma, tzn. že podle nich si školy připravují své školní vzdělávací programy a průřezová témata se mají prolínat do více předmětů. Takže je na každé škole, aby posoudila, jak je mediální gramotnost důležitá. Za mě velmi. Už ve škole nás můžou připravit na to, že se často budeme setkávat v životě s různými sděleními. Je fajn umět rozlišit, co je zpráva, komentář, názor nebo reportáž a zároveň být schopný rozpoznat tzv. red flags. Nějaké signály, které nás upozorňují na to, že článek může být tendenční, že nám podsouvá nějaký názor, protože například neuvádí zdroje, nebo pod ním není nikdo podepsaný. Minimálně schopnost naučit se rozlišovat, na co si dát v mediálním světě pozor, by student ze školy získat mohl.

EDUCA WEEK 2024

Co konkrétního byste doporučil mladým lidem, kteří chtějí zůstat informovaní, ale zároveň se nechtějí stát obětí dezinformací?

Předně je potřeba se připravit na to, že občas se obětí dezinformace může stát každý z nás. Je to daň za to, že chceme zůstat informovaní, že chceme mít přehled. Základem je ale hledat dobré zdroje. Mám několik novinářů, kterým věřím proto, že jsem od nich četl už spoustu článků na různá témata. Vím, že je mají dobře nastudované a že transparentně uvádějí primární zdroje. A pak je dobré být velmi opatrní na to, co vidíme v titulku nebo co čteme na sociálních sítích, protože už to samotné může být nějakým způsobem zabarvené nebo zavádějící. Doporučuji vždycky se snažit dohledávat, odkud pochází primární zdroj toho tvrzení. Velmi často tak zjistíme, že ta pravda je o trošku méně šťavnatá, než jak se nám lákavý, zajímavý nebo bulvární titulek snaží podsunout.

Jakou roli mohou influenceři hrát ve vzdělávání a v boji proti fake news?

Je velmi důležité zmiňovat konkrétní příklady. Ukazovat, jaké taktiky autoři fake news nebo podvodů volí, protože díky tomu, že je budeme znát, si na ně můžeme dát pozor. Téma podvodů ve své tvorbě akcentuje několik českých influencerů – Janek Rubeš z Honzíkem Mikulkou jako Kluci z Prahy nebo Honest Guide, Mikýř, Jirka vysvětluje věci – Jiří Burýšek.

Já jsem tohle téma otevřel poprvé asi před 8 lety ve videu Šmejdi a od té doby se k němu občas vracím.

Pojďme zpátky do školy. Ve své knize „Ovšem“ a ve videích často zmiňujete své vlastní zkušenosti s učením. Jaké vzdělávací příležitosti považujete za klíčové pro svůj osobní a profesní růst, pro kariéru youtubera?

Měl jsem měl obrovské štěstí na učitele. Byl to mix opravdu inspirativních a otevřených lidí, kteří učili své předměty s nadšením. Samozřejmě, že jsem se setkal i s těmi, kteří dokázali předmět znechutit, ale bylo to právě dobré uvědomění, že jako všechno, je i školství o lidech. Co se vzdělávacích příležitostí týče – už jen to, že jsem mohl dostat fantastické vzdělání, aniž bych se musel zadlužit třeba na 20 let, je velké privilegium a něco, co v zahraničí vůbec není standard. Vzdělávání je u nás dostupné a ti, kteří se chtějí snažit, mají prostor pro růst. A to je super. Ale zároveň je fér říct, že nerovnosti v českém vzdělávacím systému jsou velké. Všude doporučuji knihu Daniela Prokopa Slepé Skvrny, která to popisuje velmi přesně.

EDUCA WEEK 2024

Chcete se dozvědět víc? Běžte na přednášku Karla KOVY Kováře v úterý 8. října od 18 hodin v aule Technické univerzity v Liberci. Celý program veletrhu EDUCA WEEK najdete na webu educaweek.cz. Novinky sledujte na sociálních sítích.

Nejčtenější

Láska má existenční problémy. Kofola ji vrací zpět do offline světa

Komerční sdělení

Víc jak 60 % párů se dnes seznamuje online. Obrazovky ale nenahradí osobní setkání. Na tento fenomén reaguje značka Kofola a vyzývá k offline potkávání. Na festivaly přiveze Náměstí lásky i...

Domácí šití zažívá boom. Přidáte se taky?

Komerční sdělení

Zapomeňte na představu babičky u šicího stroje. Dnes šijí maminky na mateřské, kreativci i milovníci udržitelné módy. Díky moderním strojům si doma vytvoříte spoustu radosti – a to i bez drahých...

Firma WITTE Automotive dále expanduje v Karlovarském kraji

Komerční sdělení

V Ostrově otevírá svůj další výrobní areál se stovkami nových pracovních míst.

Historický mlýn na Moravě láká na ničím nerušené romantické pobyty

Komerční sdělení

V hotelu Galerie Mlýn na vás dýchne minulost, vytříbený styl i rodinná atmosféra. Nechte se okouzlit zdejším geniem loci, rozmazlete své chuťové buňky ve vynikající restauraci nebo se vydejte na...

Investice do Bitcoinu: Proč je teď ideální chvíle začít?

Komerční sdělení

Aktuální pokles ceny Bitcoinu přináší ideální příležitost k nákupu. Díky českým platformám můžete začít snadno, rychle a i s malou částkou, ať už chcete spořit, zhodnotit peníze, držet krok s...

12. května 2025

KOMA Vysoké Mýto: Růst, inovace a odpovědnost

Komerční sdělení

Strojírenská společnost KOMA Vysoké Mýto vstoupila do letošního roku s hrdostí, pokorou a jasnou vizí. Rok 2024 pro ni totiž představoval období dynamických změn, technologických inovací a cílených...

12. května 2025

Budoucnost průmyslové automatizace přímo v Ústí nad Labem

Komerční sdělení

Robotika, strojové vidění a umělá inteligence – pojmy, které se dnes čím dál víc skloňují ve světě moderní výroby. Málokdo ale ví, že právě v Ústí nad Labem sídlí firma, která v těchto oblastech...

12. května 2025

Transformace vnímání průmyslu a podnikových procesů

Komerční sdělení

V dynamickém světě lehkého průmyslu, kdy se ceny hutního materiálu mění ze dne na den a energetická krize zanechala hluboké stopy, je adaptabilita klíčem k úspěchu. Své o tom ví společnost SC Metal,...

12. května 2025

Táborsko: Kdo platí obnovu vodovodní sítě?

Komerční sdělení

Vodárenská společnost Táborsko s.r.o. vnikla v roce 2004 jako nástupnický subjekt bývalé společnosti, do které vložily svůj vodohospodářský majetek (vodovody, kanalizace, úpravny vod a čistírny...

12. května 2025

Revoluce v rychložehlení oblečení: vyzkoušejte napařovač s funkcí sání

Komerční sdělení

Nový napařovač oděvů AeroSteam od značky Tefal nasává během napařování látku a zrychlí tak práci až o půlku! Košili s ním vyrovnáte za pouhé 2 minutky, klidně těsně před odchodem do práce. Žehlicí...

12. května 2025

Znáte svého škůdce? TOP 3 největší hrozby - štěnice, potkani a vosy

Komerční sdělení

Škůdci dokážou způsobit celou řadu nepříjemností v domácnostech i komerčních objektech. DERA-INFEST vám představí tři největší škůdce, kteří patří mezi ty nejčastější a zároveň nejobávanější:...

12. května 2025

Dokonalý interiér malého bytu? Sklápět můžete skoro každý kus nábytku

Komerční sdělení

V současné době volí stále více lidí bydlení v menších bytech a garsonkách. Ať už kvůli dostupnosti nemovitostí nebo touze po jednodušším životním stylu. Bydlení na malém prostoru však neznamená...

12. května 2025

Dětí s nadváhou přibývá. S jejich léčbou neotálejte

Komerční sdělení

Svět kolem nás nahrává pasivnímu způsobu života. Technologie a sociální sítě k sobě poutají naše děti od útlého věku. Potomci se často stravují ve spěchu a láká je nezdravé jídlo. Vysoce průmyslově...

12. května 2025

Proč Praha stojí a Brno jede?

Komerční sdělení

Česká republika má nejméně dostupné bydlení v Evropě. Může za to neochota úřadů povolovat stavby.

12. května 2025

Skleněné popelnice za rok 2024 mají své majitele

Komerční sdělení

Doubice, Lipová, Loučná pod Klínovcem a Česká Kamenice. To je čtveřice obcí a měst, která ovládla letošní ročník soutěže „Skleněná popelnice“. Toto klání každoročně vyhlašuje Ústecký kraj ve...

12. května 2025

YATE radí, jak vybrat vhodnou karimatku

Komerční sdělení

Dobře se vyspat klidně i pod širákem? Jde to – důležitá je správná karimatka. Před výběrem si promyslete, jak ji chcete používat – do kempu, na trek či na chalupu? Podle odpovědí se můžete rozhodnout...

12. května 2025
Nastavte si velikost písma, podle vašich preferencí.