Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Kamiony lze přepravovat i pomocí železnice

Komerční sdělení   7:00aktualizováno  7:00 – KOMERČNÍ SDĚLENÍ
České silnice jsou nepřiměřeně a někdy až zbytečně zahlcené kamiony. Na vině jsou nesporné výhody silnice dané její větší časovou i plošnou pružností než má železnice. V ČR jsou přitom k dispozici nákladně zmodernizované železniční koridory, které si doslova říkají o lepší využití.

Komerční sdělení

Toto jsou komerční sdělení. iDNES.cz neovlivňuje jejich obsah a není jejich autorem. Více

Komerční sdělení je speciální inzertní formát. Umožňuje inzerentům oslovit čtenáře na ploše větší, než je klasický banner, hodí se tedy například ve chvíli, kdy je potřeba popsat vlastnosti nového produktu, představit společnost nebo ukázat více fotografií.

Aby bylo na první pohled odlišitelné od redakčních textů, obsahuje jasné označení „Komerční sdělení“ v záhlaví článku.

Pro komerční sdělení platí podobná pravidla jako pro další formy inzerce na iDNES.cz. Nesmí tedy být v rozporu s dobrými mravy a zásadami poctivého obchodního styku, nesmí porušovat práva třetích osob a poškozovat něčí dobrou pověst. Na rozdíl od bannerové reklamy je z komerčních sdělení vyloučena politická inzerce.

Komerční sdělení, jejich titulky a tvrzení v nich obsažená nesmějí být lživá a klamavá.

Ceník komerčních sdělení včetně kontaktů na obchodní oddělení najdete zde.

Kamiony na železnici jsou pro silniční dopravce řešením. | foto: Bohemiakombi

Východiskem z této nevyvážené situace je nový trend kombinované přepravy zboží v návěsech a výměnných nástavbách po železnici. Nejen o tom, jaká je budoucnost zmiňované služby v České republice, jsme si povídali s Ing. Vladimírem Fišerem, jednatelem společnosti Bohemiakombi Praha.

Bohemiakombi umí přepravovat kamiony po železnici

Společnost Bohemiakombi prý umí přepravovat kamiony po železnici. Je to pravda?
Hlavní obchodní aktivitou Bohemiakombi vždy byly, jsou a budou přepravy kamionových zásilek po železnici. Začali jsme nejprve s přepravami kompletních kamionů, tedy včetně tahačů a řidičů v lehátkových vozech (tzv.vlaky RoLa), a to mezi Českými Budějovicemi a Villachem (1993-1999) a mezi Lovosicemi a Drážďanami (1994-2004). Za deset let jsme jich po kolejích přepravili na statisíce.

To je tedy už minulost. Jak přepravujete kamiony po železnici dnes?
Už nevozíme na vlacích celé kamiony. Nebylo to hospodárné. Proto dnes na vlacích přepravujeme jen sedlové návěsy, výměnné nástavby anebo tankové kontejnery. Je to způsob organizačně o něco náročnější, ale na druhou stranu rentabilnější. Kamiony přivážejí návěsy nebo výměnné nástavby do Lovosic, kde se naloží na speciální železniční soupravy. V první fázi provozujeme přímé vlaky z Lovosic do Duisburgu a do Hamburku. Tam si je silniční dopravci opět převezmou a po silnici přepraví ke koncovým zákazníkům.

Výhoda ve srovnání s vlaky RoLa je jen jedna, zato však zásadního významu: linky dokážeme provozovat bez státních dotací. Aktuálně po kolejích přepravujeme asi 15.000 kamionových zásilek ročně. Jejich počet ale velmi rychle narůstá. Počet návěsů českých dopravců se letos za první pololetí oproti loňskému roku dokonce více než zdvojnásobil.

Bohemiakombi umí přepravovat kamiony po železniciPo Německu lze přepravovat s využitím železnice o 4 tuny nákladu více

Proč to? Je to snad pro silniční dopravce až tak moc výhodné?
Jednoznačně. Nejdůležitější výhodou je možnost zcela legálně přepravovat po Německu až o 4 tuny nákladu více, tedy o 12 až 13 %. K tomu uspořené dálniční mýto, existující výjimky ze zákazů jízd, osvobození od silniční daně, vyšší produktivita práce…

A co výhody pro koncové zákazníky, jsou vůbec nějaké?
Kromě už zmíněných 4 tun navíc hraje důležitou roli rozložení rizika z přepravy na dva dopravní obory, což koncoví zákazníci ocení v krizových situacích stávek a blokád. I s těmi se občas musí počítat. Za výhodu lze také považovat nižší znečišťování ovzduší CO2 a na něm postavený "zelený" marketing výrobců.

Na západ od našich hranic taková přeprava přece existuje již poměrně dlouho, proč se s ní u nás začalo tak pozdě?
Musí k tomu být vytvořeny tři základní předpoklady: infrastruktura překladišť, pravidelné vlakové linky a také silniční technika návěsů a nástaveb. Naplněn nebyl ani jeden. Situace se zlepšuje až teprve od roku 2005. Zatím jen v Lovosicích, brzy se snad situace zlepší i na Moravě.

Je těžké získat klienty ze strany českých dopravních firem právě pro tuto přepravu?
Jednoduché to není. Museli jsme se potýkat s mnohými předsudky typu: železnice je pomalá, nespolehlivá a drahá. Zkušenosti zákazníků z minula nebývaly vždy nejlepší. Vlaky kombinované dopravy dnes ale umožňují přepravu po železnici s nesrovnatelně vyšší kvalitou. Jedná se o přímé vlaky na dlouhé vzdálenosti. Vlaky jezdí v pevném taktu, bez ohledu na jejich vytížení. Výsledkem je vyšší rychlost přepravy, ale hlavně neporovnatelně vyšší spolehlivost dodání zásilky v daném termínu.

Jak je pro dopravce složité přejít s kamiony na železnice?
Změny v chování lidí a změny zaběhnutých způsobů práce mohou být pro někoho překážkou a tou také většinou jsou i v tomto případě. Problémem může být i nezbytná počáteční investice do jiného druhu silniční techniky...

Kamiony na železnici jsou pro silniční dopravce řešením

Jakým způsobem se u vás projevila hospodářská krize?
Až překvapivě příznivě. Ale má to svoji vnitřní logiku: krize nutí k hledání cest, jak snížit náklady. A kombinovaná doprava silnice – železnice - silnice je pro silniční dopravce řešením, které jim přináší snížení nákladů. To bylo rozhodující.

Pro první schopné české firmy přinesl vstup do systému kombinované dopravy ekonomický růst i v době krize. To je přece pro kombinovanou dopravu v pojetí nového trendu ta nejlepší reference.

Obavy z budoucnosti tedy asi příliš mít nemusíte?
Kombinovaná doprava silnice - železnice je cestou k dosažení vyšší produktivity práce při přepravě zboží. Vyšší produktivita práce bude nepochybně stále důležitějším faktorem. Linky umožňují silničním dopravcům zvyšovat přepravní výkony i při menším počtu silničních tahačů a řidičů. Levným nabídkám dopravců z východněji položených zemí se přece ničím jiným než vyšší produktivitou a vysokou kvalitou přepravy konkurovat ani nedá.

Více na www.bohemiakombi.cz.

logo Bohemiakombi

Autor:

Nejčtenější

Krásně upravená zahrada celé léto. Pomůže AKU pomocník

AKU plotové nůžky Patriot HT56 40V mají kvalitní nože střižné lišty řezané...

Žádný rámus, exhalace ani dolévání drahého benzinu nebo tahání kabelů. Snadné ovládání a jen minimální údržba. To vše...

Korejští dobrovolníci opět pomáhali v regionu

Korejští studenti přijeli pomáhat na Vysočinu

Na dva týdny v srpnu přiletělo dvacet čtyři korejských studentů a deset zaměstnanců korejské firmy KHNP, která je...

Rosnička ozdraví každý domov. Včetně jeskyně

Hyla ozdraví váš domov, ušetří čas strávený uklízením i peníze.

Hyla je latinsky rosnička. Žije v čistém prostředí a umí ho i vytvořit. Na začátku naší Hyly byl příběh milujícího...

Výběr školního batohu není věda, ale jen když víte, na co se zaměřit

Výběr školního batohu není věda - ale jen, když víte, na co se zaměřit

Prázdniny pomalu končí a blíží se další školní rok. Rodiče nejen prvňáčků by měli dobře rozmyslet, jaký batoh či...

Pět žhavých trendů automobilismu

Pět žhavých trendů automobilismu

Když se řekne „auto budoucnosti“, co vás napadne? Nejspíše elektromobilní samořídící Tesla, která vám cestou přečte...

Další z rubriky

Znáte nerezová šroubení Push-In a Push-On od Schwer Fittings?

Znáte nerezová šroubení Push-In a Push-On od Schwer Fittings?

Představujeme vám kvalitní nerezová šroubení Push-In a Push-On od společnosti Schwer Fittings.

Moderní firmy umožňují práci odkudkoliv

Moderní firmy umožňují práci odkudkoliv

Přibývá firem, které nemají žádné své sídlo. Nenutí své zaměstnance chodit každý den do kanceláře a sedět tam osm hodin...

Češi cestují stále více, rádi sáhnou po celoročním cestovním pojištění

Češi cestují do ciziny jako nikdy dříve

Češi mají obrovskou chuť ve volném čase cestovat. 64 % Čechů vyráží na pobytové zájezdy a mnoho jich jezdí i na vlastní...

Najdete na iDNES.cz