Výrobní závod První brněnské strojírny Velká Bíteš (PBS), patřící do skupiny PBS GROUP, a.s., vyrábí své strojírenské produkty na Vysočině již 70 let.
Značka PBS existuje již více než 200 let. Řadí se tak mezi vůbec nejstarší strojírenské firmy na světě. Výrobní závod PBS ve Velké Bíteši navazuje na dlouhou strojírenskou tradici výroby textilních a parních strojů. V současné době se v Bíteši vyrábějí především turbínová zařízení pro letecký průmysl, dále přesné odlitky ze superslitin, ale také hi-tech zařízení pro zkapalňování plynů.
70.léta odstartovala leteckou produkci PBS
Letecká výroba začala v PBS v sedmdesátých letech s vývojem tehdy československého cvičného letounu L-39 Albatros, který je dodnes legendou co do počtu vyrobených kusů i celosvětového rozšíření. Startér, klimatizaci a některá další zařízení PBS dodává i do nejnovější verze tohoto letounu s označením L-39NG. Ten má ambici navázat na úspěchy svého proslulého předchůdce.
Pomocné energetické jednotky, APU, jak se odborně tyto startovací systémy označují, jsou dodnes pomyslným „rodinným stříbrem“ firmy. Perlou v produkci je pak APU Safír 5K/G MI. Tento konkrétní typ byl vyvinut v 90. letech původně pro letoun L-610. Nakonec ale startuje 10tunové transportní vrtulníky s označením Mi-8/17/171. O tom, že se tato startovací turbína opravdu povedla, svědčí i fakt, že se jich za necelých 20 let vyrobilo, smontovalo, otestovalo, a především nainstalovalo na výše uvedené typy vrtulníků již více než 1 000. Safíry z Bíteše startují i vrtulníky Armády České republiky.
Proudové motory pro bezpilotní letouny
Dalším klíčovým výrobním segmentem jsou v PBS proudové motory. Ty jsou konstruovány především pro pohon různých typů bezpilotních letounů. I v tomto segmentu dosáhla firma významného milníku, když letos na jaře vyrobila 1 000. proudový motor s označením PBS TJ100. Vůbec první motor byl dodán v roce 2004 španělskému výrobci cvičných terčů, firmě Inta, pohání ale i pilotované letouny, mj. americký letoun BD-5.
„V letectví jsou tou nejlepší referencí právě počty prodaných produktů. Celkem jsme již po celém světě prodali více než 12 tisíc turbínových zařízení pro letecký průmysl, což je v tomto odvětví významný úspěch. Věřte mi, že je za tím velký kus práce. Z větší části si totiž celou produkci realizujeme v rámci vlastních výrobních kapacit. Začíná to přesnými odlitky ve slévárně a končí ve zkušebním boxu na přejímací zkoušce,“ říká generální ředitel společnosti Milan Macholán.
Vodík jako pohon budoucnosti
V 80. letech se společnost pustila také do vývoje a výroby kryogenních turbín a dalších zařízení pro zkapalňování inertních plynů, především hélia, které se využívá zejména ve vědě a výzkumu. Tehdy zřejmě nikdo netušil, jaký potenciál bude mít tato sofistikovaná výroba v roce 2020, ale hlavně v následujících letech.
Stále více se totiž mluví o vodíku jako pohonu nové generace. Už dnes jezdí na vodík automobily, kamiony, dokonce se vyvíjí i lokomotiva s tímto pohonem. V uplynulých týdnech oznámila společnost Airbus, že do roku 2035 představí prototyp dopravního letounu na vodík. A právě zástupci Airbusu komunikují s PBS o možnostech spolupráce.
„Aby byl vodík jako pohon efektivní nejen ekologicky, ale také ekonomicky a aby se rozšířil masivněji, bude potřeba ještě nějaký ten čas. Například při skladování a distribuci bude nutné přejít ze stlačené formy vodíku ke zkapalněné formě, která je podstatně efektivnější. A zde se právě otevírá obrovský potenciál uplatnění již existující technologie PBS,“ dodává Milan Macholán.
Aby bylo možné plyny zkapalnit, musí se dosáhnout extrémně nízké teploty. Například vodík zkapalní při teplotě –253 °C. V PBS vyrábějí právě pomyslné srdce zkapalňovačů plynů, tzv. expanzní turbínu, dále také kryogenní kompresory a čerpadla. Soustavu kompresorů s výrobním štítkem „Made in PBS“ používají mimo jiné i v urychlovači částic ve švýcarském CERNu.
Budoucnost je ve vývoji
V PBS mají vývojových projektů opravdu hodně. Letos třeba uvedli na trh dva modifikované typy proudových motorů. Zahájili vývoj nového turbínového motoru, který spadá do podstatně „těžší váhové kategorie“. Příští rok také dokončí vývoj startovacích systémů pro vrtulníky přistávající na ropných plošinách. Připravují se na „vodíkový boom“ atd.
Aby to všechno zvládli, budou muset rozšířit nejen výrobní technologie, ale významně posilují i personální kapacity. V PBS hledají konstruktéry, technology, zkušební techniky, ale i obráběče kovů nebo třeba obchodníky.
Více na webu www.pbs.cz. či na www.pbs.cz/kariera.