Naší silnou stránkou je vysoká specializace v oboru, míní ředitel Jihlavanu.
„Firma staví na dlouholeté tradici, vysoké odbornosti a zkušenosti jejích zaměstnanců. Naší velkou výhodou je, že fungujeme v odvětví, které je oproti automobilovému sektoru výrazně stabilnější,“ vyzdvihuje ředitel jihlavské firmy JIHLAVAN Karel Řezníček. Ten se dostal do čela společnosti zabývající se vývojem, výrobou a servisem leteckých hydraulických celků před rokem. A ve své pozici uplatňuje mimo jiné také dvacet let zkušeností ze strojírenského a automobilového průmyslu.
Přibližte společnost Jihlavan.
Jihlavan je v provozu již od roku 1952. V současnosti se primárně zaměřujeme na oblast vývoje, výroby a servisu letadlových hydraulických, pneumatických a elektromechanických přístrojů včetně kol a brzd. Kromě strojírenské výroby zvládáme i nedestruktivní testy, povrchové úpravy a schopnost své výrobky testovat, abychom splnili přísné letecké podmínky, které jsou v tomto oboru vyžadovány. Své výrobky dodáváme nejen českým zákazníkům, ale také zákazníkům v Evropě, Americe i Africe.
Jak byste zhodnotil dosavadní fungování firmy?
Firma staví na dlouholeté tradici a vysoké odbornosti svých zaměstnanců.
Vyvinuli jsme, dlouhodobě dodáváme a servisujeme přístroje pro letouny L-39, L-159 a L 410 z provenience Aero Vodochody a Aircraft Industries. Oba tuzemští výrobci v současné době přicházejí s novými generacemi svých strojů a my nestojíme stranou. Pro nový český cvičný letoun L-39NG jsme dokončili vývoj a úspěšně zahájili výrobu 42 nových přístrojů včetně elektromechanických aktuátorů, kol a brzd.
Zároveň se nám v posledních letech podařilo dostat do dodavatelského řetězce světového finalisty Airbus a dalších vojenských i dopravních letounů.
Jak jste se ve vaší relativně nové funkci „zabydlel“ a jak byste srovnal automobilový průmysl, ve kterém jste dlouhé roky působil, s odvětvím, ve kterém pracujete nyní?
Zabydlení bylo rychlé, usmívá se ředitel. Bylo třeba ihned začít řešit implementaci nového informačního systému, která se začala opožďovat.
Rád se zaměstnanci komunikuji, ptám se na jejich názory, to mi pomohlo se s firmou, ale i jednotlivými procesy rychle seznámit.
Rozdíly jsou značné. V automobilovém prostředí vyrábíte většinou velké, tisícové série a čelíte značnému tlaku za strany zákazníků. Naopak v letecké branži se jedná o malosériovou výrobu v počtu desítek kusů ročně, každý vyrobený kus podléhá přísné rozměrové kontrole a se zákazníky fungujete více v partnerském vztahu, což je pro mě asi ten nejpříjemnější rozdíl.
Máte v plánu nějaké změny?
Největší změnou, kterou si firma aktuálně prošla, je přechod na nový informační systém (ERP), což ve střednědobém horizontu povede k vyšší efektivitě celé firmy. Zároveň investujeme významné finanční prostředky do nákupu nových moderních obráběcích center, která jsou doplněna o robotické zakladače. Dodávku prvních dvou strojů očekáváme do konce tohoto roku. Zaměřili jsme se více na oblast PR firmy v rámci regionu. Nastavili jsme si systém klíčových projektů, prostřednictvím kterých se budeme snažit dosahovat našich cílů a rozvíjet a udržovat krok s požadavky a trendy dnešní doby.
Jaký jste lídr v oblasti HR?
Pokud bych měl hodnotit sebe jako lídra, myslím si, že jsem velmi komunikativní, snažím se být se zaměstnanci co nejvíce v kontaktu, pravidelně je informovat o tom, co se u nás děje ať už na měsíčních setkáních ve výrobě nebo prostřednictvím našeho nového interního zpravodaje. Je pro mě důležitá pozitivní a kooperující firemní kultura, která dokáže podporovat individuální silné stránky, ale i týmovou práci.
Jaké výzvy aktuálně řešíte a kde vidíte budoucnost Jihlavanu?
Výzev je hodně. Po implementaci informačního systému je řada na rozvoji výrobního plánování. Abychom podpořili růst firmy, nabíráme specialisty do technologie a konstrukce. Chci navázat a stavět na tradici JIHLAVANU. Zaměřit se na optimalizaci technologických a výrobních procesů, abychom se stali vyhledávaným partnerem a středoevropským lídrem v naší oblasti. Zároveň si uvědomuji, že udržet krok s dnešní dobou znamená investovat nejen do moderních technologií, ale i do znalostí našich zaměstnanců.