Není všechno sleva, co se tak tváří
Co kdysi začalo nenápadně, symbolizuje dnes začátek vánoční nákupní horečky, a to především v Americe. Postupem času však došlo k určité degradaci původního záměru. Slevové akce se z jednoho dne rozšířily na celý týden či měsíc a začali se vyskytovat i nepoctiví obchodníci, lákající na falešné slevy. Trik většinou spočívá v tom, že krátkodobě navýší cenu zboží a slevu následně nastaví tak, aby neprodělali. Skutečné slevy v České republice zpravidla dosahují jen něco okolo 19 %. U jednotlivých prodejců se ceny stejného zboží mohou lišit i o 50 % a nemusí mít ani slevovou nálepku. Parťákem při odhalování skutečných cen produktů, a tedy i reálných slev je nákupní rádce Heureka, kde si můžete prohlédnout vývoj cen zboží v čase na přehledném grafu. Chcete-li například pořídit k Vánocům novou televizi, jednoduše zjistíte, jaká byla její průměrná cena v jednotlivých měsících daného roku. Podívat se můžete i na konkrétní značky a modely. Rozhodování o tom, zda je deklarovaná zvýhodněná cena opravdu skvělá, pak bude snazší.
Nenechte se napálit
Koupi čehokoliv si dobře rozmyslete, nenakupujte bezhlavě. Podezřele nízká cena by vás měla varovat. V kamenných obchodech i e-shopech si můžete ceny zmonitorovat také sami, i když je to trochu náročnější než například využití aplikace Heureky. V té navíc dohledáte recenze i hodnocení reálných uživatelů, které vám mohou pomoci při rozhodování o nákupu. Za zmínku stojí i oranžové tlačítko „Koupit na Heurece“. Toto označení získají pouze e-shopy, u nichž vám Heureka zaručuje bezpečné nakupování, případný hladký průběh reklamace, jistotu, že o své peníze nepřijdete a další.
Green Friday – udržitelná alternativa
Black Friday působí v mnoha ohledech nepříznivě na životní prostředí. Z nedávné studie provedené ve Velké Británii vyplynulo, že tamní obyvatelé vyhodí až 80 % produktů zakoupených právě na Black Friday. Proto přichází na scénu Green Friday - udržitelná alternativa ke slevovému šílenství. Najdou se i prodejci vyzývající k tomu, aby lidé nakupovali uvážlivěji a pokud již něco nepotřebují, darovali to či prodali dál.
Tak hurá na nákupy, ale s rozumem. Vždy si řekněte, zda danou věc skutečně potřebujete, prověřte si věrohodnost e-shopu i slevy a v neposlední řadě zvažujte i to, u koho nakupujete. Zda podpoříte mezinárodní řetězec nebo raději místního výrobce.
Heureka prozrazuje o Black Friday Nejvíce o něj projevili Češi zájem v roce 2017. O něco více peněz během něj utratí muži oproti ženám. Nákupní horečka vrcholí mezi 10. a 13. hodinou. Průměrný Čech v rámci této akce zakoupí 3-4 produkty. V roce 2020 nakoupila v rámci Black Friday více jak polovina Čechů. |