Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Jaká bude podle Bosche čtvrtá průmyslová revoluce?

Komerční sdělení   7:00aktualizováno  7:00 – KOMERČNÍ SDĚLENÍ
Téma Průmyslu 4.0 je stále častěji skloňovaným tématem napříč všemi médii. Ing. František Pánek, vedoucí technologické přípravy výroby společnosti Robert Bosch, spol. s r.o. v Českých Budějovicích, si s námi povídal o tom, co vlastně čtvrtá průmyslová revoluce znamená a jak ji společnost vnímá.

Komerční sdělení

Toto jsou komerční sdělení. iDNES.cz neovlivňuje jejich obsah a není jejich autorem. Více

Komerční sdělení je speciální inzertní formát. Umožňuje inzerentům oslovit čtenáře na ploše větší, než je klasický banner, hodí se tedy například ve chvíli, kdy je potřeba popsat vlastnosti nového produktu, představit společnost nebo ukázat více fotografií.

Aby bylo na první pohled odlišitelné od redakčních textů, obsahuje jasné označení „Komerční sdělení“ v záhlaví článku.

Pro komerční sdělení platí podobná pravidla jako pro další formy inzerce na iDNES.cz. Nesmí tedy být v rozporu s dobrými mravy a zásadami poctivého obchodního styku, nesmí porušovat práva třetích osob a poškozovat něčí dobrou pověst. Na rozdíl od bannerové reklamy je z komerčních sdělení vyloučena politická inzerce.

Komerční sdělení, jejich titulky a tvrzení v nich obsažená nesmějí být lživá a klamavá.

Ceník komerčních sdělení včetně kontaktů na obchodní oddělení najdete zde.

Jaká bude podle Bosche čtvrtá průmyslová revoluce? | foto: Robert Bosch, spol. s r.o.

Ing. František Pánek, vedoucí technologické přípravy výroby společnosti Robert...

Ing. František Pánek, vedoucí technologické přípravy výroby společnosti Robert Bosch, spol. s r.o. v Českých Budějovicích

Jak chápe firma Robert Bosch Průmysl 4.0 a proč se o něm tolik hovoří jako o revoluci?
Firma Bosch chápe Průmysl 4.0 jako příležitost využít možnosti propojení tzv. virtuálního světa internetu se světem fyzickým, které přinese transparentnost a porozumění vzájemných vztahů především v oblasti multiadaptivních procesů, tedy například komplexních výrobních řetězců včetně subdodavatelských a distribučních sítí. Dále umožní zcela nový typ služeb pro koncové zákazníky a tím další obchodní potenciál.

Proč se o Průmyslu 4.0 hovoří jako o revoluci, je dáno příchodem nového trendu, kterým je internet.

Stejně jako se o mechanizaci v 18., elektrifikaci v 19. a digitalizaci (CNC) ve 20. století hovořilo jako o třech průmyslových revolucích, je doba internetu a jeho možností označována za 4. průmyslovou revoluci.

Je to něco úplně nového?
Jak jsem již uvedl, hlavním hnacím článkem je propojení ve virtuálním světě. Téma internet samozřejmě není nic nového a myslím, že všichni dobře vidíme, jak rychle se jeho možnosti vyvíjejí.

Jen pro porovnání: dle studií bylo v roce 1995 k internetu připojeno 0,7 % světové populace, v roce 2005 to bylo již 15 % a dnes se tato hodnota pohybuje kolem 75 %! Jedná se tedy o jakýsi „megatrend propojení“.

Záležitosti jako je nákup zboží, rezervace termínů dovolených a peněžní transakce jsme schopni dnes realizovat z pohodlí domova, aniž bychom museli kamkoliv cestovat nebo vyzvedávat zboží. Ve virtuálním světě internetu tedy již pracujeme a je jen otázkou času, jak rychle bude možné tohoto potenciálu plně využít v průmyslu.

Jaké předpoklady musí být splněny, aby bylo možné využít potenciálu Průmyslu 4.0?
Hlavním předpokladem nebo také fundamentem je dostupnost „správných dat a informací“ ve virtuálním světě, abychom s nimi mohli pracovat. Posuďte sami, zda byste byli ochotni koupit si skvělý levný fotoaparát, pokud byste jeho fotografii, technickou specifikaci, či informaci o výrobci nenalezli na internetu?

Tvrzení, že to, co nedokážeme přenést do virtuálního světa, není „reálné“, začíná být pravdivé. Pokud budeme v budoucnu naše výroby efektivně řídit nebo optimalizovat za pomoci statistiky, matematického prediktivního modelování, apod., tzv. „od stolu“, musíme mít k dispozici veškerá data ve virtuální podobě, abychom mohli využít dalšího potenciálu pro zvyšování kvality, snižování nákladů nebo rychlejší vývoj a zavádění nových produktů a služeb na trh.

Na jaká témata se firma Robert Bosch zaměřuje a proč?
Budu hovořit pouze za oblast Mobility Solutions. Ve výrobních závodech firmy Bosch pro výrobu automobilových komponent jsou to především adaptivní výrobní systémy, které v budoucnu dokáží lépe reagovat na dynamičnost trhu a měnící se požadavky zákazníků a budou méně citlivé na rušivé faktory. Základem je identifikace a dostupnost dat.

Primárním cílem pro náš výrobní a vývojový závod v Českých Budějovicích je aktuálně připravit co nejdříve takovou informační a datovou architekturu, která by umožňovala plně využívat pokročilých analytických metod pro dosažení našich klíčových ukazatelů.

Jako nutný fundament průmyslu 4.0 tedy vidíme témata jako nosiče informací na komponentech, sběry dat z výrobních zařízení, zařízení pro komunikaci mezi člověkem a strojem a následná transformace a ukládání těchto informací do datové architektury.

První pilotní projekty v Českých Budějovicích v oblasti „big data mining“ (analýzy velkých objemů dat) nám ukázaly obrovský potenciál v pochopení závislostí mezi designem, výrobními procesy a parametry chování našich produktů v reálných podmínkách. Ušetřili jsme statisíce eur ve zmetkovitosti na kritický zákaznický parametr odhalením závislostí, které bychom jen velmi obtížně zjišťovali pomocí konvenčních metod a analýz. Nyní dokončujeme projekt redukce testovacích časů našeho produktu s využitím prediktivního matematického modelování na základě historických dat. Očekávaným přínosem by měla být obrovská úspora investic do zkušebních stavů.

Další aktivní projekty jsou z oblasti prediktivní údržby s cílem minimalizovat prostoje výrobních zařízení a zároveň ušetřit za pravidelnou údržbu.

Příkladem nového obchodního modelu bez využívání skladů náhradních dílů je provázání reálného a virtuálního světa, kdy stroj na základě informací ze senzorů, řízení a pomocí definovaného algoritmu rozpozná potřebu výměny komponentů a sám je včas objedná. Můžeme tak minimalizovat náklady na technické prostoje výrobních zařízení i na skladové hospodářství. To vše vyžaduje precizní datovou architekturu, znalost závislostí, propojené komunikační systémy a změnu filozofie, že všechna data jsou důležitá.

Druhou oblastí témat pod vedením centrálních oddělení firmy Bosch jsou právě nové služby, tzv. servisní portály spojené s inteligencí automobilů. Také asistenční služby jsou spojené se světem internetu. Musejí být fyzicky vyrobeny, nainstalovány a propojeny pomocí světa internetu a datových přenosů.

Je důležité, aby se do této radikální změny zapojilo co nejvíce významných firem? A pokud ano, proč?
Domnívám se, že ano, protože jedině tak bude možné v budoucnu plně využívat optimalizace výrobních a logistických řetězců včetně nových obchodních modelů ve stávajících i zcela nových oblastech produktů a služeb.

Jsem přesvědčen, že renomovaní výrobci automobilů budou do budoucna sami požadovat po svých dodavatelích právě změnu filozofie práce s daty tak, aby mohl být optimalizován celý výrobní řetězec. I firma Bosch začíná intenzivně spolupracovat se svými dodavateli i zákazníky na vybudování tohoto fundamentu průmyslu 4.0. a zároveň na pilotních projektech testuje efektivitu těchto inovativních přístupů v automobilovém průmyslu.

Jaké jsou šance a rizika spojená s průmyslem 4.0 z pohledu firmy Robert Bosch?
Pokud bych měl krátce shrnout šance, je to jednoznačně snazší dosažení cílů firmy a to pomocí vyšší transparentnosti, flexibilním výrobním a logistickým konceptům, a tzv. „self learning“ (samoučícím se) systémům.

Mezi hlavní rizika bych jednoznačně zahrnul bezpečnost a ochranu dat. Při nedostatečném zajištění hrozí ztráty jak finanční, tak v oblasti know-how firem. Druhým rizikem jsou počáteční investiční náklady, které především u menších firem nebude snadné prosadit. Ne všichni si budou moci dovolit investovat do virtualizace výrob a datových architektur.

Průmysl 4.0 přináší také vyšší nároky na kompetence zaměstnanců firem hlavně v oblastech elektroniky, mechatroniky, databázových systémů a matematického know-how, což úzce souvisí i se vzdělávacím systémem, který musí do budoucna odborníky v těchto směrech ve spolupráci s firmami připravit.

Více informací o společnosti Robert Bosch spol. s r.o. najdete na www.bosch.cz/cb.

Autor:

Hlavní zprávy

Nejčtenější

Nová platební metoda v kryptoměně Bitcoin

Nová platební metoda v kryptoměně Bitcoin

Společnost Pražská plynárenská se od června zařadila mezi společnosti, které se nebojí využívat nové technologie a svým...

Dá se při zařizování interiéru spolehnout na jediného partnera?

Luxusní prémiová kuchyně a sestava skříní HANÁK FOTO: HANÁK NÁBYTEK

A kde ho najít? Vyhněte se stresu, ztrátě času i špatným rozhodnutím a najměte jednoho spolehlivého dodavatele. Obraťte...

Dáváte školákům kapesné? Odbornice radí, jak na to

Dáváte školákům kapesné? Odbornice radí, jak na to

Se začátkem školního roku vyvstává ve většině rodin se školáky otázka kapesného. Měly by děti dostávat svoje peníze,...

Rybářství Třeboň: Staráme se o klenoty v české krajině

Rybářství Třeboň: Staráme se o klenoty v české krajině

Na Třeboňsku je přibližně 500 rybníků, které tvoří geniálně důmyslný systém propojený desítkami kilometrů vodních...

Střední Čechy zvou i na cizokrajná zvířata. Jejich maskotem je pratur

Střední Čechy zvou i na cizokrajná zvířata. Jejich maskotem je pratur

Objevte svět zvířat ve středních Čechách. Středočeský kraj je plný domácích, divokých, exotických, ale i pravěkých...

Další z rubriky

Jarní farmářské trhy v Ternu

Jarní farmářské trhy v Ternu

Českobudějovické Terno připravuje pro své zákazníky Jarní farmářské trhy. Oblíbené trhy se budou konat v pátek 27.dubna...

Nápojová centra Terno

Pestrá nabídka nápojového centra Terno v Týně nad Vltavou

Již od roku 2006 budují supermarkety Terno postupně specializovaná nápojová centra. V současné době nabízejí nápojová...

Jizerská v létě, to jsou hlavně pohodové trasy na 12 a 23 kilometrů

Jizerská v létě, to jsou hlavně pohodové trasy na 12 a 23 kilometrů

Chcete se podívat na trasy legendární Jizerské 50 i v létě, ale 50 km je pro vás příliš? Pak si vyzkoušejte trasy na 12...

Najdete na iDNES.cz